profil zaufany w bankach spółdzielczych

Jak założyć Profil Zaufany? To prostsze niż myślisz, a może pomóc ci w wielu sprawach urzędowych

4 minuty czytania
Komentarze

Cyfryzacja w naszym kraju jest na naprawdę dobrym poziomie – wiele rzeczy w Polsce można załatwić online i bez wychodzenia z domu. Jednym z narzędzi do identyfikacji elektronicznej jest Profil Zaufany, dzięki któremu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Podpowiadamy, jak go założyć, podając instrukcję krok po kroku.

Jak przedłużyć ważność Profilu Zaufanego?

Ostatnio wielu Polaków otrzymało SMS-y z informacją o tym, że nasz Profil Zaufany może niedługo ulec wygaśnięciu. Wbrew przypuszczeniom o potencjalnym oszustwie, są to oficjalne rządowe wiadomości rozsyłane do obywateli – Profil Zaufany ma bowiem z góry przewidziany termin ważności: wynosi on trzy lata od momentu aktywacji. Z innego artykułu dowiesz się, jak przedłużyć ważność Profilu Zaufanego.

Zdjęcie ekranu z otwartą stroną Profilu Zaufanego w domenie gov.pl
fot. zdj. własne/gov.pl

Ale co w przypadku, jeśli w ogóle nie mieliśmy założonego Profilu Zaufanego? W tym tekście krótko omówię, po co nam taki identyfikator elektroniczny i co zrobić, aby go aktywować. Proces jest szybki i wszystko możemy zrobić przez internet.

Czym jest Profil Zaufany?

Podejrzewam, że większość z was wie, do czego służy Profil Zaufany, ale być może są tu także osoby, które mają z nim styczność po raz pierwszy.

Profil Zaufany to elektroniczny środek potwierdzania tożsamości w sieci. Umożliwia on bezpieczne i pewne logowanie się do różnych serwisów publicznych oraz składanie podpisu elektronicznego pod dokumentami w formie elektronicznej. Dzięki Profilowi Zaufanemu obywatele mogą załatwiać różne sprawy urzędowe online, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie.

Nasz Profil Zaufany to w zasadzie dwa narzędzia w jednym – z jednej strony pozwala na logowanie się do systemów informatycznych administracji publicznej, a z drugiej na elektroniczne podpisywanie dokumentów przez internet, dzięki czemu możemy złożyć m.in. podanie, wniosek czy skargę bez konieczności wizyty w urzędzie.

Co załatwisz z Profilem Zaufanym?

Przy pomocy Profilu Zaufanego możemy zatwierdzić i wysłać wiele dokumentów i wniosków w internetowych urzędach. Warto pamiętać, że lista dostępnych usług jest stale rozszerzana w miarę cyfryzacji kolejnych aspektów administracji publicznej w Polsce. Jedne z wielu spraw, które uda nam się załatwić to:

  1. Składanie deklaracji podatkowych – np. PIT, CIT, VAT.
  2. Zgłaszanie urodzenia dziecka – elektroniczne zgłoszenie narodzin.
  3. Zmiana adresu zameldowania.
  4. Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
  5. Wniosek o wydanie paszportu.
  6. Sprawdzenie stanu punktów karnych w bazie Komendy Głównej Policji.
  7. Załatwianie spraw w ZUS – np. składanie wniosków o świadczenia, sprawdzanie historii składek.
  8. Załatwianie spraw w PFRON – składanie wniosków o dofinansowanie.
  9. Rejestracja pojazdów – np. zgłoszenie sprzedaży pojazdu.
  10. Wniosek o wydanie prawa jazdy.
  11. Składanie wniosków o świadczenia rodzinne – np. 500+.
  12. Zgłaszanie działalności gospodarczej.
  13. Składanie wniosków o dotacje i dofinansowania.
  14. Wniosek o KRS – rejestracja stowarzyszeń, fundacji itp.
  15. Dostęp do elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP.
  16. Zgłaszanie szkód w rolnictwie.
  17. Wnioski o prawo do renty lub emerytury.
  18. Załatwianie spraw w gminach i urzędach miast – np. wnioski o pozwolenie na budowę.
  19. Składanie petycji i wniosków do różnych instytucji publicznych.
  20. Dostęp do swojego konta pacjenta w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Oprócz tego, przy pomocy logowania tym identyfikatorem elektronicznym, zyskamy dostęp do platform administracji publicznych, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy, Elektroniczna Platforma Usług Adminsracji Publicznej (ePUAP) itd.

Konto na platformie ePUAP

Zanim zaczniemy aktywację Profilu Zaufanego, warto wiedzieć, że aby to zrobić, konieczne jest posiadanie konta na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Profil Zaufany jest funkcją dostępną w ramach platformy ePUAP i służy do potwierdzenia tożsamości użytkownika w środowisku elektronicznym. Konto ePUAP można założyć przez internet na tej stronie. Cały proces wymaga od nas wprowadzenia danych, takich jak informacje osobowe, PESEL, login, hasło, numer telefonu i adres e-mail.

Jak założyć Profil Zaufany?

Aby założyć Profil Zaufany, należy odwiedzić tę stronę. Najważniejszą częścią rejestracji jest potwierdzenie naszej tożsamości na jeden z wybranych sposobów – poprzez bank lub innego dostawcę tożsamości, rozmowę wideo z urzędnikiem, dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnikiem NFC lub osobiście w placówce.

Profil Zaufany możemy uzyskać pod warunkiem, że masz ważny polski dowód osobisty lub ważny polski paszport.

Po pomyślnej weryfikacji tożsamości, Profil Zaufany zostanie aktywowany na naszym koncie ePUAP. Otrzymamy potwierdzenie aktywacji Profilu Zaufanego na podany adres e-mail. Po aktywacji Profilu Zaufanego możemy korzystać z niego do logowania się do różnych serwisów publicznych oraz składania podpisu elektronicznego pod dokumentami w formie elektronicznej.

Źródło: gov.pl, oprac. własne

Motyw