Trzy osoby trzymające smartfony i wymieniające się informacjami w miejskim otoczeniu.

Oto marka smartfonów, którą Polacy uważają za najbardziej „opłacalną”. Przewaga jest miażdżąca

4 minuty czytania
Komentarze

Proste pytanie, prosta odpowiedź. Wielu z nas, stojąc przed decyzją zakupową, podczas wyboru smartfona kieruje się banalną w swoich założeniach logiką – który model będzie mi się najbardziej opłacał? Postanowiliśmy ten temat nieco zgłębić i zapytaliśmy Polaków o to, którą markę postrzegają obecnie za najsensowniejszą pod względem stosunku cena/jakość. Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Android.com.pl.

Którą markę smartfonów uważasz za najbardziej opłacalną? Wyniki sondażu

Nawet w czasach, w których wszyscy jesteśmy zmuszeni do oszczędzania, „tani” nie zawsze oznacza „lepszy”. Choć jeszcze kilka lat temu, na podobne pytanie większość Polaków bez wahania odpowiedziałaby „Xiaomi”… dziś wyniki prezentują się całkowicie inaczej. Chiński gigant jest oczywiście w czołówce, ale korona „króla opłacalności” należy do innego producenta.

Najbardziej opłacalna marka smartfonów – szczegółowe omówienie

Niekwestionowanym numerem jeden okazał się Samsung. Choć w ostatnim czasie producent na rynek wydaje przede wszystkim flagowce (seria Galaxy S23 mimo wysokiej ceny i tak cieszy się ogromną popularnością), w jego ofercie znajduje się także mnóstwo bardzo atrakcyjnie wycenionych modeli ze średniej, jak i niższej półki. W połączeniu z częstym oferowaniem telefonów Samsunga także przez samych operatorów – końcowy wynik nie powinien dziwić. Smartfony Samsunga jako najbardziej opłacalne wskazało w naszym badaniu blisko 38,8% ankietowanych.

To wynik aż dwukrotnie lepszy niż w przypadku drugiego miejsca, który jednocześnie oznacza, że ponad co trzeci Polak wybiera właśnie tę markę w przypadku kierowania się stosunkiem cena/jakość. Najczęściej tę odpowiedź wybierały kobiety w wieku 35-49 lat, o wykształceniu średnim oraz zarobkach między 2001 a 3000 zł (netto).

Numer dwa, przy wyborze przez 19% przebadanych, zajęło wspominane już Xiaomi, jeszcze do niedawna uważane za niekwestionowanego lidera w tej kwestii. Przez ostatnie lata polityka cenowa chińskiego producenta mocno się jednak zmieniła i mit o taniości Xiaomi obecnie już nie obowiązuje. W ich ofercie nadal można znaleźć sensownie wycenione modele w każdej półce cenowej, ale magia przestała działać…

Dla wielu największym zaskoczeniem będzie jednak to, kto zamyka podium. Trzecim najczęstszym wyborem (11,1%) w naszym badaniu okazał się iPhone od Apple. Nie bez powodu panuje przekonanie, że to dość drogie urządzenia, ale choć sprzęt z logiem jabłka kosztuje często więcej niż konkurencja (choć nie zawsze), to jednego odmówić im nie można. Płacąc, zwyczajnie dostajemy jakość premium. Nawet jeśli kwota jest więc wysoka, co dziesiąty Polak twierdzi, że smartfony Apple są warte tych pieniędzy. I biorąc pod uwagę jakość zdjęć, optymalizację oraz długość wsparcia poprzez aktualizację – trudno taką logikę podważać. iPhone był nieznacznie najczęściej wybierany przez kobiety i jest zdecydowanie popularniejszy pośród osób młodszych – najliczniejszymi grupami w naszym badaniu była kategoria „do 24 roku życia” oraz „25-34 lat”.

Najbardziej opłacalne smartfony – pozostałe wyniki badania

Nie najgorszą pozycję ma także Huawei (7,7%) oraz Motorola (6,4%). Pozostałe marki (Realme, Oppo, Vivo), o które pytaliśmy w badaniu wypadły wyraźnie słabiej (od 1,1% do 2,9%), a najrzadziej wybieranymi odpowiedziami były OnePlus (0,3%) oraz Infinix (0,5%), które choć oferują dobre i nieźle wyceniane smartfony, to nadal budują jednak jeszcze swoją pozycję i rozpoznawalność w Polsce.

Warte odnotowania jest także to, że 7,9% ankietowanych odpowiedziało, że nie potrafi wskazać najbardziej opłacalnej marki smartfona. 1,1% ankietowanych wskazała na odpowiedź „Inna marka”, pod którą mogą kryć się urządzenia produkowane przez Nokię, sprzedawany w Biedronkach Hammer, TLC, Acer, ASUS, Google Pixel czy chociażby HTC.

źródło: opracowanie własne, SW Research, fot. PeopleImages

Motyw