mężczyzna w szarej koszulce trzymający smartfona

Po co wymieniamy smartfony? Co trzeci Polak wskazuje na tę samą przyczynę. I nie jest to aparat

5 minut czytania
Komentarze

Niektórzy wymieniają smartfony co roku, inni – co kilka lat. Bez względu na okres z „jednym i tym samym”, czas na zmiany dosięga każdego. I choć motywacje naturalnie się od siebie różnią, pośród Polaków dominują dwa powody, dla których pozbywają się starszych urządzeń i kupują nowe. Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Android.com.pl

Choć jeszcze kilka lat temu wydawać się mogło, że regularna wymiana smartfonów to punkt obowiązkowy w budżecie każdego Polaka, dziś prawda wygląda nieco inaczej. Wszystko za sprawą… technologicznej stagnacji, jak i mocno rosnących cen samych urządzeń. O ile jeszcze w poprzedniej dekadzie, dysponując 2-3 letnim telefonem ze średniej półki byliśmy dość mocno „do tyłu” względem parametrów, możliwości oraz wydajności w zestawieniu z nowszymi urządzeniami, tak dziś ten dystans wyraźnie się skrócił. I to praktycznie w obrębie wszystkich przedziałów cenowych. To w gruncie rzeczy oznacza, że przeciętny użytkownik smartfona może z zadowoleniem z niego korzystać nieco dłużej.

Dlaczego wymieniamy smartfon na nowy? Wyniki badań

Czas korzystania z jednego urządzenia wprawdzie się więc potencjalnie wydłuża, ale nie oznacza to, że nowych smartfonów nie potrzebujemy wcale. O powody wymiany, zapytaliśmy Polaków z pomocą ośrodka SW Research. W badaniu wzięło udział 1009 osób z całej Polski.

Bateria działa coraz krócej

Niekwestionowany zwycięzca i zdecydowanie najczęściej wybierana odpowiedź pośród ankietowanych. Coraz krócej działającą baterię w smartfonie jako główny powód wymiany urządzenia na nowe wskazało blisko 35% ankietowanych – oznacza to, że nieco ponad trzech na dziesięciu Polaków podejmuje decyzję zakupową w momencie, w którym ich telefon trzeba zbyt często ładować. Pogarszający się stan baterii, a co za tym idzie – krótszy czas działania na pojedynczym ładowaniu – to naturalna kolej rzeczy w przypadku intensywnego korzystania ze smartfona. A wraz z przenoszeniem na mobilne urządzenia coraz większej części naszej aktywności, musimy liczyć się z tym, że drenaż baterii postępować będziemy w tempie skokowym. Jeżeli już teraz borykacie się z podobnym problemem – warto pomyśleć o optymalizacji korzystania z aplikacji oraz aktywowaniu funkcji, pozwalających na obniżenie zużycia energii.

Urządzenie działa za wolno

Wyraźnie za pierwszym miejscu, ale także często wybierana odpowiedź. Choć wspomniany czas, po którym zaczynamy postrzegać nasze urządzenie jako „zbyt wolne” znacznie się w ostatnich latach wydłużył, jest to nadal kluczowa bolączka, jaka zaczyna prędzej czy później doskwierać każdemu posiadaczowi smartfona. Spowalniający smartfon, jako główną przyczynę wymiany urządzenia na nowe, wskazuje blisko co piąty Polak – w badaniu tę opcję wskazało nieco ponad 21,1% ankietowanych.

Chcę mieć lepszy aparat i robić ładniejsze zdjęcia

Podium zamyka odpowiedź związana z tą częścią smartfonów, która paradoksalnie współcześnie jest największym „wyróżnikiem” nowych urządzeń. Tak jak w kwestii wydajności procesorów, pamięci operacyjnej, ekranów czy pojemnością z roku na rok nie widzimy już przesadnie dużych zmian, tak akurat pod względem fotografii producenci wciąż potrafią zaskoczyć. Niemniej, na chęć robienia lepszych zdjęć jako główny powód wymiany smartfona na nowy zagłosowało 11,4% ankietowanych. Co ciekawe, te odpowiedź wyraźnie częściej wskazywały kobiety niż mężczyźni.

Wymieniam smartfon regularnie (bez względu na stan techniczny)

Tuż za podium, z częstotliwością odpowiedzi na poziomie 10,7%, uplasował się być może najciekawszy ze wszystkich powodów. Swoje urządzenia regularnie, bez względu na to, czy telefon działa wystarczająco dobrze, czy też nie, wymienia co dziesiąty Polak… zwłaszcza jeżeli ma powyżej 35 lat. Młodsze Pokolenie zdaje się pod tym kątem nieco bardziej wstrzemięźliwe. Choć na poziomie badania nie mieliśmy możliwości głębszej analizy tego zjawiska, istnieje duża szansa na to, że wiąże się ono z… umowami u operatorów. Starsze osoby, będące związane z operatorem poprzez abonament, regularnie wymieniają urządzenia z uwagi na nowy okres umowy i „promocyjną” ofertę, w ramach której mogą dobrać telefon.

Funkcje związane z lepszą łącznością (np. obsługa 5G)

W czołówce znalazła się także odpowiedź, która prawdopodobnie w najbliższych latach będzie przybierać na znaczeniu, w związku z wyłączaniem sieci 3G przez polskich operatorów. Obecnie obsługa lepszej technologii związanej z łącznością, przekładającą się nie tylko na szybkości downloadu/uploadu, ale także ilości przesyłanych danych, jest najistotniejszą kwestią dla ok. 9.5% Polaków.

Wyniki sondażu – pozostałe wyniki

Pozostałe odpowiedzi w badaniu przeprowadzonym przez SW Research notowały już wyraźnie mniejsza zainteresowanie. Lepszy ekran wskazało 6,4% ankietowanych, utrudnienia w graniu w gry mobilne 1,5%, zaś inne, nieuwzględnione w naszej liście powody zaznaczyło 2,3% głosujących. Pośród badanych Polaków, 2,2% przyznało, że nie ma smartfona.

źródło: SW Research/opracowanie własne, fot. Depositphotos/golubovy

Motyw