płatne usługi w vectrze

Vectra z ogromną karą od UOKiK. Operator musi też oddać pieniądze klientom

2 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył wielomilionową karę na spółkę Vectra. To reakcja na podwyższanie opłat przez operatora w trakcie trwania umowy. UOKiK ustalił, że takie praktyki nie miały prawa mieć miejsca. Poza karą do zapłaty Vectra musi teraz oddać pieniądze swoim klientom.

Vectra ukarana przez UOKiK

22 231 676 zł musi zapłacić Vectra – tyle wynosi kara, którą na spółkę nałożył UOKiK. Powód to bezprawne podwyższanie opłat za internet i telewizję. W latach 2019-2020 operator, bez podstawy prawnej, zmieniał zapisy umów zawartych na czas nieoznaczony. Vectra informowała jedynie klientów, że dodała klauzulę modyfikacyjną i od teraz trzeba płacić o 5 zł więcej za każdą z usług telekomunikacyjnych (internet lub telewizję), co oznaczało dodatkowe 60 lub 120 zł kosztów dla każdego klienta, któremu zmieniono umowę i który jej nie wypowiedział.

Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi.

– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd zaznacza też, że jeśli umowa nie zawiera stosownej klauzuli, a operator chce zmienić ceny usług, to może to zrobić. Potrzebne jest do tego jednak dobrowolne porozumienie między stronami, bez konieczności wypowiadania umowy. Operator nie może wykorzystywać swojej mocniejszej pozycji i arbitralnie narzucać klientom wyższych opłat, których nie przewiduje umowa.

Po uprawomocnieniu decyzji, Vectra musi poinformować konsumentów m.in. o przysługującym im prawie do rekompensaty w postaci zwrotu opłat abonamentowych w zakresie podwyżki, wprowadzonej przez klauzulę modyfikacyjną, przez cały okres jej pobierania.

– czytamy w komunikacie UOKiK-u.

O kontrowersyjnych praktykach Vectry pisaliśmy już w listopadzie 2021 roku. W przesłanym nam stanowisku Vectra wyjaśniała, że do podwyżek zmusiły ją zewnętrzne okoliczności, a klienci otrzymywali informacje o zmianach i mieli czas, by w razie braku akceptacji dla nowych cen wypowiedzieć umowę.

Jeśli nie chcecie wiązać się umową z żadnym operatorem, a jednocześnie zamierzacie oglądać coś więcej niż treści z kanałów bezpłatnej telewizji naziemnej, możecie skorzystać z funkcji Smart TV w telewizorze i subskrypcji serwisów takich jak Netflix, HBO Max lub Player. Jeżeli posiadacie stary telewizor bez dostępu do internetu, wystarczy dokupić specjalną przystawkę.

źródło: UOKiK

Motyw