Aplikacje PKP

Nowe aplikacje PKP – jako jeden z pierwszych już je przetestowałem. Mocno mnie zaskoczyły

6 minut czytania
Komentarze

Kolejarze od dawna zapowiadali, że pojawią się zupełnie nowe aplikacje PKP, które sprawią, że kupowanie biletów będzie na smartfonie łatwiejsze. Słowa dotrzymali i na początku stycznia pojawiły się aż dwie aplikacje PKP: PKP.appka oraz PKP Intercity. Ta ostatnia zastąpi dotychczasową aplikację przewoźnika, a mianowicie IC Mobile Navigator, którego użyteczność była wątpliwa. Z uwagi na to, że bardzo dużo podróżuję pociągami, od razu pobrałem dwa programy i sprawdziłem, jak działają. I biorąc pod uwagę, że w momencie pisania tego tekstu liczba pobrań obu aplikacji to zaledwie kilka sztuk – wychodzi na to, że jestem jednym z pierwszych.

Sprawdź też: Galaxy Watch z Wear OS w promocyjnych cenach

Nowe aplikacje PKP – jakie są?

Aplikacje PKP

Wydanie nie jednej, a dwóch aplikacji, może dla przeciętnego Kowalskiego być nieco niezrozumiałe lub mylące. Jednak PKP.appka to program służący przede wszystkim do wyszukiwania połączeń lub najszybszych tras. Z kolei PKP Intercity – to oficjalny program największego przewoźnika kolejowego w Polsce.

PKP.appka

Nowe aplikacje kolejowe obejmują PKP.appkę. Jak wspomniałem we wstępie, dzięki niej z łatwością zaplanujemy podróż pociągiem. Menu jest dość intuicyjne i nowoczesne – dominują tu fioletowo-żółte barwy. Na stronie startowej widać:

  • Pole do wpisania nazwy dworca – możemy tu znaleźć podstawowe informacje dotyczące placówki z adresem i lokalizacją, a także rysunkowym obrazkiem przedstawiającym wygląd obiektu,
  • Główne menu – zawiera pięć kwadratowych przycisków uszeregowanych horyzontalnie:
    • Wyznaczenie trasy – pozwala w łatwy sposób zaplanować trasę ze szczegółami takimi jak czas przejazdu, wybór przewoźników, przewóz rowerów itd.,
    • Ulubione – zapamiętuje ulubione, wcześniej wprowadzone trasy lub dworce,
    • Ostatnie – tu widać ostatnio wpisywane lokalizacje,
    • Lokalizacja – pokazuje odległość do najbliższego dworca,
    • Komunikaty – aktualne informacje dla pasażera,
  • Trzy ikony na dole okna:
    • Rozkłady jazdy – pierwsza ikona po lewej stronie to rozkłady jazdy dla danej stacji – można wyszukiwać po ulubionych, ostatnich lub najbliższych. W tej sekcji można też sprawdzić punktualność pociągów, wybierając odpowiednią stację.
    • Ekran główny – środkowy guzik przenosi użytkownika na stronę główną,
    • Notyfikacje – pod ostatnim przyciskiem znajdują się najnowsze informacje ze świata kolei.

Dla kogo jest ta aplikacja? Przede wszystkim dla osób, które planują podróż, korzystając z różnych przewoźników np.:

  • Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej,
  • Pomorskiej Kolei Metropolitarnej,
  • Arrivy RP,
  • Kolei Wielkopolskich,
  • SKM w Trójmieście,
  • PKP Intercity,
  • Kolei Mazowieckich,
  • Kolei Dolnośląskich,
  • i wielu innych przewoźników.

Podoba mi się nowoczesny styl aplikacji i łatwość zaplanowania podróży, a także możliwość kupna biletu. W tym wypadku program odsyła nas do platformy bilkom. To, czego potrzebowałem od wielu lat, w końcu pojawiło się w jednej aplikacji.

PKP Intercity

Nowe aplikacje PKP to także świetny program od PKP Intercity. Aplikacja w końcu daje możliwość zalogowania się, używając loginu i hasła z oficjalnej strony przewoźnika. Menu to przede wszystkim białe tło i granatowo-niebieski tekst. Na głównym oknie widać na górze możliwość szybkiego wpisania planowanej trasy. Poniżej znajdują się trzy prostokątne guziki:

  • Łowcy Promo – możliwość wyszukania biletów w promocyjnej cenie,
  • Profile zakupowe – opcja wyboru często wpisywanej trasy, dzięki czemu można oszczędzić czas podczas kupowania biletu,
  • mWars – możliwość zamówienia posiłku w pociągach z wagonami WARS,

Poniżej znajdują się duże guziki z aktualnymi akcjami marketingowymi PKP Intercity. Obecnie widzimy tam informacje na temat Interrail, Karty Intercity czy promocji np. Taniej z Bliskimi. Na samym dole okna widnieje menu składające się z trzech guzików:

  • Kup bilet – guzik pokazujący główną stronę aplikacji,
  • Bilety – wszystkie wcześniej zakupione bilety, dostępne w jednym miejscu – w tym miejscu możemy wybrać bilet i pokazać kod QR konduktorowi,
  • Moje konto – możliwość zalogowania się do konta ze strony intercity.pl – wszystkie zakupione tam bilety będą widoczne także w aplikacji. Tutaj też widnieją dodatkowe opcje aplikacji np.:
    • Moje dane – modyfikacja danych np. adresu e-mail, hasła, imienia i nazwiska,
    • Profile zakupowe – tak jak na głównej stronie – opcja wyboru często wpisywanej trasy,
    • Udzielone zgody – np. na otrzymanie faktur drogą elektroniczną, zgoda na lokalizację itp.,
    • Ustawienia – możliwość ustawienia PINu lub logowania za pomocą biometrii, a także trybu ciemnego,
    • Faktury i historia podróży – historia wcześniej zakupionych biletów,
    • Regulamin i cennik – obowiązujące regulaminy i cenniki,
    • Deklaracja dostępności – PKP informuje o zobowiązaniu do zapewnienia dostępności swojej aplikacji,
    • Ślad węglowy – możliwość sprawdzenia, ile kilogramów CO2 udało się wyeliminować podczas podróży pociągiem,
    • Licencje,
    • Formularz OzN – otwiera się w przeglądarce,

Nowe aplikacje PKP – moje wrażenia z korzystania

Z uwagi na to, że bardzo często korzystam z usług różnych przewoźników, doceniam wysiłek PKP Informatyki w celu stworzenia zupełnie nowych aplikacji PKP. Najbardziej przypadł mi do gustu program PKP Intercity – jest to coś, na co czekałem od lat. W końcu nie muszę wchodzić przez przeglądarkę internetową, żeby kupić bilet ze strony przewoźnika, a mogę to zrobić w bardziej cywilizowany sposób. Program działa bardzo dobrze – jest intuicyjny, a kupowanie i przeglądanie biletów to bajka. Z łatwością ustawimy trasę, wybierzemy kategorię pociągów, dodamy podróżnych, czy wybierzemy klasę wagonu.

Jedyne czego brakuje mi do szczęścia, to możliwość sprawdzenia opóźnień – tę opcję jednak znajdę w PKP.appce. Tu z kolei wkurza mnie sposób kupowania biletów, który przenosi na przeglądarkę internetową i system bilkom. Można w tym miejscu dywagować nad tym, że powstały dwie aplikacje PKP, a nie jedna. Dla mnie to nie problem, ale wielu użytkowników będzie miało wątpliwości, która aplikacja, do czego służy. Obawiam się, że na tym etapie trudno byłoby zunifikować wszystko do jednego programu.

Kolejarze zapowiedzieli, że będą uaktualniać wydane aplikacje. W niedługim czasie w PKP Intercity powinniśmy znaleźć program lojalnościowy, który przyda się wszystkim tym, którzy bardzo często podróżują.

Jeżeli sami chcecie się przekonać, jak działa nowe rozwiązanie od PKP, możecie je pobrać pod poniższymi linkami.

Źródło: google play

Motyw