MUX-6

Jak zarejestrować telewizor w Polsce w 2023 roku?

4 minuty czytania
Komentarze

Wiele osób jest zdania, że jeśli dokonują comiesięcznych opłat za telewizję kablową, nie są wówczas zobowiązane do opłacania abonamentu RTV. Warto jednak wiedzieć, że sam fakt posiadania telewizora i radia podlega rejestracji w ciągu 14 dni od dnia jego zakupu. Po dokonaniu rejestracji należy regularnie opłacać nic innego jak abonament RTV.

Jak zarejestrować telewizor 2023?

Opłata miesięczna za jeden odbiornik telewizyjny w 2023 roku wynosi 27,30 zł, co w skali roku daje łącznie kwotę w wysokości 327,60 zł. Kwota ta jest niezależna od tego, ile urządzeń znajduje się w tym samym gospodarstwie domowym oraz w samochodzie stanowiącym własność zgłaszającego.

Dowodami dokonania rejestracji odbiornika jest albo zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych lub zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika. Wiele osób zastanawia się zatem jak zarejestrować telewizor, aby uzyskać wyżej wymienione dokumenty.

Jak zarejestrować telewizor? Tylko niektóre odbiorniki podlegają obowiązkowej rejestracji

Przed dokonaniem rejestracji odbiornika telewizyjnego lub radiowego warto wiedzieć, które z urządzeń podlegają obowiązkowej rejestracji. Zgodnie z przepisami ustawy rejestracji podlegają urządzenia techniczne, które zostały dopasowane do odbioru programu telewizyjnego lub radiowego.

Jak zarejestrować telewizor 2023?

W związku z powyższym rejestracji nie podlegają urządzenia, które wykorzystuje się tylko i wyłącznie do tworzenia audycji lub innych przekazów, odbiorniki wykorzystywane do rozprowadzania lub tworzenia programów telewizyjnych i radiowych, a także te, które są przeznaczone przez przedsiębiorcę do sprzedaży lub przekazania na podstawie umów osobom trzecim. Osoby, które zastanawiają się jak zarejestrować telewizor do abonamentu, odpowiedzi i wyjaśnienia znajdą poniżej.

Jak zarejestrować telewizor na poczcie?

Rejestracji odbiornika radiowego lub telewizyjnego można z powodzeniem dokonać w każdej placówce pocztowej. W celu dokonania rejestracji należy udać się do placówki pocztowej oraz dokonać zgłoszenia dyspozycji rejestracji odbiorników telewizyjnych lub radiowych. Należy także okazać dowód tożsamości użytkownika sprzętu a jeśli rejestracja jest dokonywana na firmę, należy okazać pełnomocnictwo lub inne upoważnienie do dokonywania w imieniu przedsiębiorcy czynności tego rodzaju.

Kolejnym krokiem jest wypełnienie otrzymanego przez pracownika placówki pocztowej formularza o nazwie „zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych”. Dokonanie zgłoszenia wiąże się z udzieleniem informacji, jaką drogą będą wnoszone opłaty abonamentowe a w przypadku chęci dokonywania opłat tradycyjnie, pracownik poczty pyta zgłaszającego, czy chce otrzymywać formularze wpłaty wysyłane na wskazany przez użytkownika adres. Po dokonaniu rejestracji otrzymuje się zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika, który stanowi dowód na dokonanie rejestracji odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego. Dokumenty te należy zachować, bowiem potwierdzenia te mogą być konieczne do okazania podczas przeprowadzanych co jakiś czas kontroli odbiorników radiowych lub telewizyjnych.

Jak zarejestrować telewizor przez internet?

Dokonanie rejestracji odbiornika radiowego lub telewizyjnego jest możliwe także bez wychodzenia z domu drogą elektroniczną. Rejestracja telewizora przez internet jest możliwa poprzez wypełnienie znajdującego się na stronie internetowej Poczty Polskiej formularza. Po upewnieniu się, że wszystkie wpisane dane w formularzu są prawidłowe, użytkownik powinien dokonać jego akceptacji.

W terminie czterech kolejnych dni roboczych od dnia wypełnienia formularza elektronicznie, na podany adres korespondencyjny do zgłaszającego zostanie wysłane zgłoszenie rejestracji, które należy czytelnie podpisać. Formularz umieszcza się w otrzymanej kopercie zwrotnej i odsyła się do nadawcy. Otrzymanie przez Wydział Abonamentu RTV podpisanego formularza, skutkuje nadaniem indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika, które zostaje przesłane do osoby dokonującej zgłoszenia.

Datą dokonania rejestracji w zależności od zgłoszenia w placówce pocztowej lub przez internet będą inne terminy zgodnie z poniższym:

– w przypadku dokonania zgłoszenia w placówce pocztowej datą dokonania rejestracji telewizora jest dzień, w którym został nadany indywidualny numer rejestracyjny użytkownika,

– w przypadku zgłoszenia przez internet datą dokonania rejestracji jest dzień podania przez zgłaszającego danych, które są niezbędne do sporządzenia zgłoszenia.

Jak zarejestrować telewizor na inną osobę?

Dokonanie rejestracji nowo nabytego urządzenia radiowego lub telewizyjnego przypisywane jest do osoby, a nie do miejsca, w którym odbiornik się znajduje. Z tego też powodu dokonanie rejestracji telewizora na inną osobę niż zgłaszająca wymaga posiadania odpowiedniego pełnomocnictwa lub upoważnienia.

Inaczej kwestia ta wygląda w przypadku dokonania zgłoszenia zmiany danych, która może obejmować nie tylko aktualizację danych osobowych czy adresowych, ale także dokonanie wyrejestrowania danego odbiornika telewizyjnego. Dokonanie zmian jest możliwe zarówno poprzez osobistą wizytę w placówce pocztowej jak i drogą elektroniczną poprzez wypełnienie stosownego formularza.

Motyw