Telewizor w salonie z logo Viaplay na ekranie
LINKI AFILIACYJNE

Koniec Viaplay w Polsce nie będzie taki prosty. Platforma ma problem ze sprzedażą praw

3 minuty czytania
Komentarze

Na początku grudnia dowiedzieliśmy się, że Viaplay oficjalnie opuszcza polski rynek. Oczywiście nie dzieje się to z dnia na dzień, a wyjście serwisu z naszego kraju zaplanowano na rok 2025. Do tego momentu Skandynawowie muszą sprzedać swoje prawa telewizyjne oraz zamknąć warszawski oddział firmy. Okazuje się, że pierwsze z zadań może okazać się trudniejsze, niż myślimy.

Viaplay ma problem ze sprzedażą praw telewizyjnych

Logo serwisu Viaplay

Decyzja zarządu Viaplay o wycofaniu się z Polski oraz krajów bałtyckich jest częścią szerszej strategii firmy, która ma na celu skoncentrowanie swojej działalności na bardziej rentownych rynkach, czyli Skandynawii oraz Holandii. Analizując wyniki finansowe grupy za trzeci kwartał 2023 roku, wyraźnie widać wzrost przychodów poza Skandynawią, jednak firma nadal zmaga się z problemami natury finansowej.

Duża w tym wina spadku liczby subskrybentów i strata operacyjna, która wskazuje na głębsze problemy strukturalne. Niemniej najnowsze wyniki finansowe rzucają sporo światła na trudności, z jakimi boryka się firma w międzynarodowej ekspansji oraz utrzymaniu konkurencyjności w streamingu.

Jednym z głównych czynników są koszty związane z zakupem licencji sportowych. Viaplay zainwestowało znaczne sumy na zakup licencji na popularne wydarzenia sportowe, takie jak mecze Premier League, Bundesligi, Ligi Europy, Ligi Konferencji, gale KSW czy wyścigi Formuły 1. Okazuje się jednak, że koszty te znacząco przewyższyły ceny, jakie standardowo płacili poprzedni nadawcy. Dla przykładu – za prawa do transmitowania wyścigów Formuły 1 w Holandii firma wykłada rocznie 33 miliony euro, podczas gdy jej poprzednik (VodafoneZiggo) płacił trzy razy mniej.

Zobacz też: 50 tys. filmów i seriali wyparowało z sieci. Z tego pirackiego serwisu IPTV korzystało 29 mln osób

W Polsce, gdzie Viaplay posiada między innymi prawa do transmisji wszystkich meczów Premier League, następuje okres niepewności. Przypomnijmy, że Canal+ posiada 12% udziałów w Viaplay oraz sublicencję na pokazywanie dwóch spotkań Premier League w każdej kolejce. W związku z tym popularny nadawca wydaje się być głównym kandydatem do przejęcia pełnych praw do ligi angielskiej w Polsce. Co więcej, przed wejściem skandynawskiej platformy to właśnie w Canal+ mogliśmy śledzić mecze Premier League przez ostatnie kilkanaście lat.

Sęk w tym, że Viaplay za 6-letnią licencję na pokazywanie meczów Premier League w Polsce oraz kilku innych krajach zapłaciło 2 miliardy euro. Taka kwota przy ewentualnych negocjacjach może stanowić kość niezgody, jednak pamiętajmy, że Skandynawowie wciąż mają sporo czasu na zamknięcie swojej działalności nad Wisłą.

Jeśli interesujecie się tematyką streamingu, jednak niekoniecznie interesuje was sport – pozwólcie, że odeślę was do naszego materiału, gdzie odpowiadamy na pytanie, ile kosztuje Disney+.

Źródło: Wirtualne Media

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw