Smartfon z logo YouTube Premium na ekranie trzymany nad biurkiem i laptopem

YouTube chce zmusić wszystkich do oglądania reklam. Wojna z adblockami ma już wymiar globalny

3 minuty czytania
Komentarze

O wojnie serwisu z adblockami słyszymy nie od dzisiaj. Działania Google są coraz bardziej stanowcze, mimo że według regulacji Unii Europejskiej dyskusyjna okazuje się legalność blokowania adblocków na YouTubie. Teraz platforma potwierdza, że zakaz korzystania z podobnych programów obejmie nie tylko konkretne kraje, ale cały świat.

Globalna „krucjata” YouTube’a

YouTube Premium
Fot. Samuel Regan-Asante/Unsplash + Reddit/@Reddit_n_Me

Ostatnio możemy zaobserwować zaostrzenie działań YouTube przeciwko blokowaniu reklam przez użytkowników. Platforma w oświadczeniu przekazanym portalowi The Verge przez Christophera Lawtona, menedżera ds. komunikacji, poinformowała, że „podjęła globalne wysiłki”, mające na celu zachęcenie użytkowników do zezwalania na wyświetlanie reklam lub wypróbowania usługi YouTube Premium.

Lawton tłumaczy, że „stosowanie programów blokujących reklamy” narusza warunki korzystania z platformy, zaznaczając, że „reklamy wspierają zróżnicowany ekosystem twórców na całym świecie i umożliwiają miliardom dostęp do ich ulubionych treści w YouTube”.

Zapytaliśmy Google o stanowisko w sprawie adblocków

O to, jakie stanowisko ma Google w sprawie adblocków, zapytaliśmy ostatnio u źródła. Nasza redakcja skontaktowała się z polskim oddziałem, aby uzyskać informacje na temat blokowania dostępu do treści na YouTube dla osób używających określonych programów. Odpowiedź Google była zgodna z oczekiwaniami i wskazuje, że YouTube nie planuje zmieniać swojej polityki w tym zakresie.

Używanie blokad reklam narusza Warunki korzystania z usługi YouTube. Na całym świecie zachęcamy do zezwalania na reklamy w YouTube lub wypróbowania YouTube Premium. Reklamy w YouTube pomagają wspierać społeczność twórców i twórczyń i umożliwiają miliardom osób korzystających z platformy oglądanie ulubionych treści.

Odpowiedź biura prasowego YouTube przesłana do redakcji Android.com.pl

Wydaje się, że subskrypcja YouTube Premium jest jedynym akceptowanym przez platformę rozwiązaniem dla użytkowników, którzy nie chcą oglądać reklam. A jest to koszt wcale niemały – w końcu za subskrypcję musimy zapłacić 23,99 złotych miesięcznie w planie indywidualnym lub 35,99 złotych dla rodzin (5 mieszkających z nami osób).

Jesteście ciekawi, ile osób korzysta z YouTube Premium? Nasz redaktor to sprawdził i powiem szczerze, że wynik mnie zaskoczył. A jeśli nie chcecie kupować płatnej subskrypcji, sprawdźcie nasze sposoby na YouTube Premium za darmo.

YouTube blokuje adBlocki u coraz większej liczby Polaków

YouTube — blokada AdBlocków

Wszystko dlatego, że coraz więcej osób zaczęło szukać alternatywnych rozwiązań na korzystanie z YouTube’a bez reklam i te działania nie zawsze Google się podobały. YouTube walczy z blokadami reklam także w Polsce, co prowadzi do sytuacji, gdzie nawet najbardziej zaawansowane adblocki, takie jak uBlock Origin, przestają działać. Podobnie jak w przypadku Netflixa, po wyeliminowaniu blokad reklam, strategia YouTube może obejmować podniesienie ceny subskrypcji i zaostrzenie polityki rodzinnych abonamentów. Nietrudno zauważyć, że na ten moment serwis nie ma dużej konkurencji, co stawia go w silniejszej pozycji w porównaniu do platform takich jak Dailymotion czy Vimeo.

Nieraz zdarzały się komentarze, że zamiast polskiego serwisu, użytkownicy obchodzą zabezpieczenia, korzystając z platformy w innych krajach, gdzie blokady adblocków jeszcze nie było. Zdaje się, że YouTube zdiagnozował ten problem i teraz próbuje wyeliminować i tak takie działania.

Źródło: The Verge, oprac. własne

Motyw