tvp nauka

TVP Nauka po tygodniu nadawania. Wyniki: kanał oglądają głównie emeryci

2 minuty czytania
Komentarze

TVP Nauka to nowy kanał popularnonaukowy, którego głównym celem są treści edukacyjne. Nadawanie po raz pierwszy rozpoczęło się w ubiegły poniedziałek, 3 października 2022. Nielsen Audience Measurement przedstawił dane oglądalności po tygodniu od startu TVP Nauka, a statystyki przedstawił portal wirtualnemedia.pl.

Widownia TVP Nauka — głównie emeryci

Średnia minutowa kanału TVP Nauka w okresie od dnia startu do 10 października wyniosła 8,8 tysięcy osób. Największa oglądalność nastąpiła 9 października, kiedy kanał przed telewizorami śledziło 12,5 tysiąca widzów.

Badania zostały przeprowadzone spośród widowni w różnych przedziałach wiekowych od 4 do 65+ roku życia. Grupy wiekowe 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 zazwyczaj nie przekraczają 1 procenta udziałów oglądalności. Zainteresowanie rośnie w miarę zwiększenia się wieku widzów. Największy udział mają widzowie 50 lat i więcej, który wynosi aż 69,15%, z czego zdecydowanie najwięcej osób było w wieku 65+. W tym przedziale wiekowym 56,47 procent oglądających to mężczyźni, a pozostałe 43,53 procent to kobiety.

Pod kątem regionu zamieszkania, najwięcej oglądalności budują mieszkańcy wsi, którzy ustanawiają 40,11 procent udziału spośród wszystkich widzów. Drugą część zabierają odbiorcy z mniejszych miast do 50 tysięcy mieszkańców, a ich udział wynosi 32,58%. Najmniej oglądających TVP Nauka było z przedziału miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, a wynik wyniósł łącznie 27,32% widowni.

W wynikach wspomniano również o zarobkach oglądających. Co ciekawe, najwięcej widzów było spośród osób zarabiających powyżej 5 tysięcy złotych netto miesięcznie. Widzowie zarabiający do 1400 złotych netto miesięcznie to zaledwie 3,55 procent całych udziałów.

Jeśli chodzi o wykształcenie, 45,47% widzów posiadało wykształcenie podstawowe, 38,90% wykształcenie średnie, a tylko niewiele ponad 14% wykształcenie wyższe.

Warto również wspomnieć o wykonywanym zawodzie. Najmniej oglądających program było spośród kwalifikujących się w rubrykę „Top Menagement”, a ich wynik wyniósł zaledwie 4,27% udziałów. Nieco więcej, chociaż wciąż niedużo było oglądających „pracowników średniego szczebla” – 17,27%. Podobny, minimalnie wyższy wynik otrzymali rolnicy i pracownicy fizyczni – 18,71%. Niepodważalnie najwyższy wynik osiągnęli emeryci, a wyniósł on 50,60%.

Koszty postawienia programu wynosiły 40 milionów złotych. W 2022 roku stacja będzie kosztować 22 miliony złotych, a już dwa lata później – 40 milionów. Przedstawiciele TVP Nauka liczą, że ekspansja na sieci kablowe i platformy satelitarne znacznie podniesie oglądalność, a sama stacja będzie miała 0,5 procent udziałów na rynku.

Motyw