Microsoft PIVOT

Nowy kontroler VR Microsoftu sprawi, że podnoszenie przedmiotów stanie się bardziej realistyczne

2 minuty czytania
Komentarze

Laboratorium Microsoft Research przez lata dokonało postępu w kierunku poprawy doświadczania wirtualnej rzeczywistości. Owocem tych prac jest nowy kontroler VR o nazwie Haptic PIVOT. Urządzenie to należy nosić na nadgarstku. Pozwala on na podnoszenie, odkładanie, podrzucanie i rzucanie wirtualnymi przedmiotami dając przy tym poczucie, jakby to były realne obiekty.

Microsoft PIVOT

Na powyższym filmie demonstracyjnym, można zobaczyć jego działanie. Użytkownik na nim zrywa wirtualne jabłka i rzuca je do koszyka. Może je także przerzucać z ręki do ręki. Możliwe jest również uderzaniem przedmiotami o siebie lub wirtualne obiekty, co jest symulowane dzięki silniczkom wbudowanym w kontrolery. Dzięki nim można także rozciągać przedmioty, a te stawiają opór. Zrobotyzowana rękojeść haptyczna rozkłada się tylko wtedy, gdy jest potrzebna, zbliżając się i wreszcie docierając do dłoni, tworzy uczucie pierwszego kontaktu. 

Zobacz też: Ubrania Cyberpunk 2077 w popularnej polskiej sieciówce – ceny nie są wysokie

Sercem projektu jest mechanizm zawiasowy i uchwyt haptyczny. Uchwyt jest wymienny i może być zamieniony na istniejące kontrolery. Prototypowa rękojeść opracowana przez naukowców posiadała czujniki dotykowe, które mogą wykryć kontakt i uwolnienie przedmiotów. Zmodyfikowany serwomotor steruje uchwytem zawiasu. Jest on wzywany na życzenie użytkownika. Naukowcy twierdzą, że ta możliwość sprawia, że jest on idealny do zastosowań w rzeczywistości rozszerzonej lub w scenariuszach mieszanych. Jedno kliknięcie nadgarstka może zainicjować PIVOT, aby umieścić uchwyt w dłoni, co pozwoli im na interakcję z wirtualnymi obiektami. Kolejne uderzenie nadgarstka może cofnąć rękojeść, a obie czynności wywołujące zostaną wykryte przez wewnętrzny przyspieszeniomierz. Uchwyt korzysta z pasywnego zawiasu radioliniowego pozwalającego na swobodne poruszanie nadgarstkiem z boku na bok pod kątem do 60 stopni. Oczywiście nie należy się spodziewać, że podobne rozwiązania trafią do konsol VR w najbliższej przyszłości. 

Źródło: SlashGear

Motyw