Google Play i App Store – kto osiągnął większy sukces w 2017 roku?

mm Kacper Kościański Newsy 2018-01-08

Powołując się na raport przedstawiony przez firmę badawczą SensorTower, miniony rok był świetny zarówno dla Google Play, jak i App Store. Użytkownicy mobilnych urządzeń wydali w 2017 roku co najmniej 58,6 miliarda dolarów na płatne aplikacje, subskrypcje oraz zakupy wewnątrz programów i gier.

Wspomniana wyżej kwota równa się z 35-procentowym wzrostem względem 2016 roku, kiedy to właściciele smartfonów i tabletów zostawili w obu sklepach (w sumie) około 43.5 miliarda amerykańskiej waluty.

App Store króluje pod względem zarobionych pieniędzy. Sklep giganta z Cupertino wygenerował w ubiegłym roku mniej więcej 38.5 miliarda dolarów, co daje prawie dwa razy więcej, niż w tym samym okresie zarobił Sklep Play, mogący pochwalić się wynikiem zaledwie 20.1 miliardów dolarów. Warto wciąć pod uwagę, że Google Play w przeciwieństwie do swojego konkurenta nie funkcjonuje w Chinach. Wspomniane liczby oznaczają wzrost o 34.7% dla App Store oraz 34.2% dla Sklepu Play względem 2016 roku.

Mimo że App Store wygrywa w prawie wszystkich konkurencjach, to Google Play może poszczycić się znacznie większą liczbą instalacji aplikacji. Posiadacze urządzeń z Androidem w 2017 roku dokonali aż 64 miliardy instalacji, kiedy zwolennicy sprzętu z logiem nadgryzionego jabłka wykonali ich zaledwie 28 miliardów, co daje wynik mniejszy o ponad 2 razy w stosunku do rywala. Należy jednak zaznaczyć, że w raporcie zostały uwzględnione tylko pierwszorazowe instalacje.

Zobacz także: Recenzja bezprzewodowych słuchawek Bose SoundSport Wireless

Gry mobilne to bezapelacyjnie największe źródło dochodu dla obu sklepów. W 2017 roku wydano na nie około 30% więcej niż w poprzednim roku, co zaowocowało przychodem na poziomie 48.3 miliardów USD (w obu sklepach razem). Oznacza to, że gry przyniosły prawie 82% wszystkich przychodów. Na platformie Apple wydano szacunkowo 30 miliardów dolarów, a w sklepie Google około 18 miliardów „zielonych„.


Obie firmy z roku na rok pną się w górę. Pomimo że Google na aplikacjach zarabia mniej, to i tak notuje ciągły wzrost. Rynek aplikacji mobilnych wciąż dynamicznie rośnie, co zapewne w przyszłym roku potwierdzą jeszcze większe kwoty.

Źródło: SensorTower



  • DrDisqus

    Z artykułu wynika, że licząc „per instalacja” Android jest 4x mniej opłacalny dla twórców gier czy oprogramowania (2x mniejszy zarobek całej platformy x 2x większą ilość instalacji). I w sumie to by się zgadzało, bo zwykle eCPM reklamodawców dla Androida jest też 4-10x niższy niż dla iOS.