słońce

Naukowcy rozwiązali wielką zagadką dotyczącą Słońca. Potrzebowali na to 80 lat

Mimo że Słońce jest najbliższą nam gwiazdą, co za tym idzie najlepiej przebadaną ze wszystkich, to wciąż pod wieloma względami pozostaje tajemnicze. I nie chodzi tutaj o słynne: gdzie jest słonko, kiedy śpi? A o to, dlaczego korona Słońca, czyli jego zewnętrzna atmosfera, jest znacznie gorętsza, niż wnętrze samej gwiazdy. Okazuje się jednak, że naukowcy w końcu poznali odpowiedź na to pytanie.

Słońce zdradziło nam jedną ze swoich największych tajemnic

słońce

Chłodniejsza, cieplejsza – te słowa kojarzą nam się z wodą w jeziorze. W przypadku Słońca różnice są jednak o wiele bardziej… znaczące. I tak powierzchnia Słońca ma temperaturę około 6000 stopni Celsjusza, co jest miłym powiewem chłodu, ponieważ korona naszej gwiazdy rozgrzewa się do 2-3 milionów stopni Celsjusza

Naukowców zastanawiało więc to, w jaki sposób gwiazda, której powierzchnia jest znacznie chłodniejsza, może rozgrzewać swoją atmosferę do tak absurdalnie wysokich temperatur. Zwłaszcza że kierując się tak zwanym chłopskim rozumem, to korona powinna być chłodniejsza, gdyż jest dalej od jądra gwiazdy, w którym zachodzi fuzja jądrowa. Oczywiście chłopski rozum to nigdy nie jest dobry argument w nauce.

Tajemnicę rozwiązała misja Solar Orbiter, prowadzona przez Europejską Agencję Kosmiczną. Dzięki tej sondzie naukowcy odkryli małe, szybko poruszające się fale magnetyczne, które wirują na powierzchni Słońca. Te fale, jak pokazują obliczenia, wytwarzają tyle energii, że mogą wyjaśnić nagrzewanie korony. I to one mają być „winne” stanu, który od tak dawna trapił umysły naukowców badających Słońce i heliosferę.

Tom Van Doorsselaere, profesor fizyki plazmy na Katolickim Uniwersytecie w Leuven w Belgii i jeden z autorów nowego badania podkreślił:

Przez ostatnie 80 lat astrofizycy próbowali rozwiązać ten problem i teraz pojawia się coraz więcej dowodów, że korona może być podgrzewana przez fale magnetyczne.

Oczywiście to wciąż nie oznacza, że w pełni udało nam się zrozumieć naszą gwiazdę, oraz mechanizmy w niej zachodzące. Jednak odkrycie to pomoże nam poznać także inne tajemnice, które skrywa przed nami Słońce.

Źródło: space.com, YouTube