Będziesz mógł oddychać na Marsie. NASA dokonała gigantycznego przełomu

Co rusz słyszymy o osiągnięciach naukowców z NASA, którzy przybliżają Czerwoną Planetę do kolonizacji przez ludzi. I chociaż nie wiemy, kiedy i czy w ogóle to nastąpi, jesteśmy o kolejny krok do przodu. Filmy science fiction stają się rzeczywistością – na Marsie wyprodukowano tlen, a testy maszyny wypadają obiecująco.

Czy na Marsie można wyprodukować tlen?

Perseverance, sześciokołowy robot NASA, który wylądował na powierzchni Marsa dwa lata temu, ma kilka ważnych zadań do wykonania na Czerwonej Planecie. Jedno z nich obejmuje przekształcanie części rzadkiej, bogatej w dwutlenek węgla atmosfery Marsa w tlen.

Zobacz także: Słońce wyprodukowało najwięcej plam słonecznych od 20 lat. Wyjaśniamy, czy jest się czego obawiać

Jak podaje NASA, gęstość tlenu na Marsie wynosi około 1/10 000 tego, co mamy tutaj na Ziemi. Ale atmosfera Marsa zawiera dużo dwutlenku węgla – około 500 razy więcej niż tlenu. Analizując te dane, naukowcy zdecydowali, że jeśli naszym celem jest zbieranie tlenu na Marsie do działania systemów startowych lub wykorzystywania przez przyszłych odkrywców, lepszym sposobem ma być wyciągnięcie części tlenu z CO2. Do tego zbudowali MOXIE.

MOXIE to przyszłość życia na Czerwonej Planecie?

Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE), bo tak nazywa się eksperymentalny sprzęt, który bezpośrednio jest odpowiedzialny za proces przekształcania części atmosfery Marsa w tlen, działa na zasadzie oddzielania atomów tlenu od cząsteczek dwutlenku węgla. Produkt odpadowy, tlenek węgla, jest emitowany do marsjańskiej atmosfery.

To pierwszy krytyczny krok w przekształcaniu dwutlenku węgla w tlen na Marsie (…). MOXIE ma więcej pracy do wykonania, ale wyniki tej demonstracji technologii są obiecujące, ponieważ zbliżamy się do naszego celu, jakim jest zobaczenie pewnego dnia ludzi na Marsie. Tlen to nie tylko to, czym oddychamy. Paliwo rakietowe zależy od tlenu, a przyszli odkrywcy będą zależni od produkcji paliwa na Marsie, aby odbyć podróż do domu

– powiedział Jim Reuter, zastępca administratora STMD.

Dla zobrazowania problemu naukowcy podają, że zabranie czterech astronautów z powierzchni Marsa podczas przyszłej misji wymagałoby około 15 000 funtów (7 ton metrycznych) paliwa rakietowego i 55 000 funtów (25 ton metrycznych) tlenu. Z kolei astronauci żyjący i pracujący na Marsie potrzebowaliby znacznie mniej tlenu do oddychania. Szacuje się, że astronauci, którzy spędzają rok na powierzchni, zużyją między sobą może jedną tonę metryczną.

Rekordowa produkcja tlenu

Należący do NASA łazik Mars Perseverance ostatnio znacznie przekroczył swój poprzedni rekord w wydobywaniu tlenu z rzadkiej atmosfery Czerwonej Planety. W nowym teście NASA była w stanie podwoić poprzedni poziom produkcji tlenu w eksperymencie MOXIE. Ostatni eksperyment trwał 58 minut, podczas których MOXIE osiągnął tempo produkcji około 12 gramów tlenu na godzinę – mniej więcej dwa razy więcej niż oczekiwano.

Do przyszłych eksploracji przez ludzi NASA musiałaby wysłać powiększoną wersję, być może 200 razy większą niż obecny MOXIE. Docelowo na Marsie mają pojawić się dużo bardziej wydajne urządzenia podobne do MOXIE.

A tutaj możemy zobaczyć, co specjaliści z NASA mówią o tlenie na Marsie:

Źródło: NASA