James Webb Fot WebTelescopeOrg NASA

Kim był James Webb? To na jego cześć NASA nazwała teleskop

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba został nazwany na cześć Jamesa Edwina Webba i NASA miała kilka powodów, by tak właśnie uhonorować pamięć tego człowieka. James Webb odegrał bowiem kluczową rolę w programie kosmicznym USA w latach 60. XX wieku i można go zaliczyć do najważniejszych oraz najbardziej wpływowych liderów agencji kosmicznej w historii Stanów Zjednoczonych. Kim był James Webb i co takiego osiągnął, że jego nazwisko już na zawsze zostanie zapamiętane?

Kim był James Webb? Prawnik, urzędnik i administrator NASA

James Webb Fot Wikipedia Internet Archive
Fot. Wikipedia Internet Archive

James Edwin Webb (1906-1992) urodził się 7 października 1906 roku w Tally Ho w amerykańskim stanie Wirginia. Jego rodzicami byli John Frederick oraz Sarah Gorham Webb, a ojciec przez ponad pół wieku pracował jako kurator oświaty, więc edukacja i jej rola musiały odgrywać w życiu Jamesa dużą wagę. Webb w 1938 roku ożenił się z Patsy Aiken Douglas i mieli dwójkę dzieci: Sarah Gorham urodzoną 27 lutego 1945 roku i Jamesa Edwina Jr. urodzonego 5 marca 1947 roku.

James Webb – studia i wojna

James Webb studiował na Uniwersytecie Karoliny Północnej, a w 1928 roku został podporucznikiem w piechocie morskiej i służył jako pilot w latach 1930-1932. Studiował również prawo na George Washington University (1934-1936), a następnie rozpoczął karierę prawniczą oraz zajmował się doradztwem w biznesie. Podczas II Wojny Światowej wrócił do wojska, gdzie dalej był pilotem i uzyskał tam stopień majora. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych przeszedł do administracji publicznej. Pełnił funkcję dyrektora Biura Budżetowego w administracji Harry’ego Trumana, a w latach 1949-1952 piastował stanowisko podsekretarza stanu w Departamencie Stanu. Doświadczenie w biznesie i polityce pozwoliło Webbowi na to, by podjąć się kolejnych wyzwań.

Zobacz też: Jaki teleskop wybrać na początek? Doradzamy najlepsze urządzenia do oglądania gwiazd.

James Webb – administrator NASA

14 lutego 1961 roku prezydent John F. Kennedy powołał Webba na stanowisko administratora NASA. To był wyjątkowo trudny moment dla całej agencji, którą czekały ogromne zmiany i wyzwania. Webb z bogatym doświadczeniem w biznesie, ale i polityce, wiedział, że czekają go długie lata ciężkiej pracy. Jednocześnie James Webb był człowiekiem, który wolał inwestować w długofalowe projekty, które mogły przynieść sukces dopiero po latach. Webb uważał, że eksploracja kosmosu była ważnym celem dla kraju i miała ogromny potencjał do rozwoju nauki oraz technologii. To pod jego kierownictwem NASA przygotowywała się do lotów na Księżyc, choć sam Webb odszedł ze stanowiska tuż przed lotem Apollo 11.

Zobacz też: Teleskop Jamesa Webba „zajrzał w przyszłość”.

Najważniejsze projekty Jamesa Webba w NASA

fot. Depositphotos/Shad.off

Wkład Jamesa Webba w rozwój programu kosmicznego NASA oraz udziału w wyścigu ze Związkiem Radzieckim o palmę pierwszeństwa był ogromny. Webb rozwijał i nadzorował kilka kluczowych projektów, które finalnie doprowadziły do tego, że człowiek stanął na Księżycu w lipcu 1969 roku.

• Mercury: program załogowych lotów kosmicznych Stanów Zjednoczonych, mający na celu wysłanie astronauty na niską orbitę wokółziemską. To dzięki programowi Mercury udało się wysłać pierwszego Amerykanina, Alana Sheparda, w podróż kosmiczną.
  • Gemini: służył rozwojowi technologii i umiejętności niezbędnych do przeprowadzenia misji księżycowych. Podczas programu Gemini przeprowadzono pierwsze manewry orbitalne, spacer kosmiczny i długotrwałe loty załogowe.
  • Apollo: program mający na celu wysłać astronautów na Księżyc.

Niecały rok przed startem Apollo 11, a dokładniej 7 października 1968 roku Webb ustąpił ze stanowiska administratora NASA z powodów politycznych. Twierdził, że nowy prezydent powinien powołać kolejnego administratora, a kiedy rząd objął Richard Nixon, miejsce Webba w NASA zajął Thomas O. Paine. Pomimo odejścia z NASA Webb pozostał w Waszyngtonie i zasiadał w radach nadzorczych czy nadzorował projekty edukacyjne. James Webb zmarł 27 marca 1992 roku w wieku 86 lat.

Źródło: NASA / Wikipedia