Sukces NASA. Udany test systemu obrony Ziemi, zobacz nagranie z kluczowego momentu

NASA pochwaliła się niemałym sukcesem, jakim jest skuteczne przetestowanie systemu obrony Ziemi przed asteroidami. Misja DART zakładała uderzenie w kosmiczny obiekt specjalną sondą wielkości samochodu, co udało się zrealizować. Amerykańska agencja kosmiczna udostępniła nagranie z tego wydarzenia.

Misja DART bez niespodzianek – NASA uderzyła w asteroidę specjalną sondą

fot. NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben

We wtorek o godzinie 1:14 polskiego czasu sonda wysłana przez NASA uderzyła w planetoidę Dimorphos. Wszystko działo się w ramach opisywanej przez nas wczoraj misji DART. Zderzenie sondy wielkości małego samochodu z kosmiczną skałą o średnicy ok. 160 m nastąpiło mniej więcej 11 mln km od Ziemi. Wydarzenie transmitowano na żywo, kamera amerykańskiej agencji kosmicznej przesyłała obraz z częstotliwością 1 kl./s z 38-sekundowym opóźnieniem spowodowanym przez dystans. Nagranie możecie zobaczyć poniżej. Przy zderzeniu NASA utraciła sygnał z sondy.

Dlaczego misja DART (Double Asteroid Redirection Test) oraz uderzenie asteroidy przez sondę NASA to tak istotne tematy i to nie tylko dla pasjonatów kosmosu? To była pierwsza próba zmiany trajektorii ciała niebieskiego przez ludzi, a więc pewnego rodzaju test obrony planetarnej. Gdyby w przyszłości Ziemi zagrażała zmierzająca w jej stronę asteroida, moglibyśmy próbować zapobiec katastrofie, właśnie uderzając to ciało niebieskie z odpowiednim wyprzedzeniem, by zmienić jego lot.

Do tej pory był to jednak tylko temat do rozmyślań dla badaczy oraz wizja przedstawiana w filmach katastroficznych. NASA zmieniła ten stan rzeczy, przeprowadzając eksperyment zmiany trajektorii asteroidy. Prowadzący transmisję z wydarzenia przedstawiciel NASA zapewniał, że to wielki skok ludzkości w imię obrony planetarnej.

Dimorphos jest naturalnym satelitą większej planetoidy Didymos, która ma blisko 800 m. NASA twierdzi, że sonda uderzyła w obiekt z prędkością 6,6 km/s, czyli 23 600 km/h. Powinno to zmniejszyć prędkość Dimorphosa o 0,4 mm/s. Amerykańska agencja kosmiczna szacuje, że to wystarczy, by zmienić czas okrążenia wokół Didymosa o kilka minut (na ten moment Dimorphos okrąża planetoidę w ciągu 11 godzin i 55 minut).

Didymos odkryto w 1996 roku, a Dimorphos w 2003. Sondę DART wystrzelono 24 listopada 2021 roku w Kalifornii za pomocą rakiety nośnej Falcon 9. Sondzie towarzyszy satelita LICIACube od Włoskiej Agencji Kosmicznej.

Misja DART jest na tyle ważna, że Google przygotowało coś specjalnego

NASA i misja DART w Google
Tak wygląda ekran Google po wpisaniu w wyszukiwarce „NASA DART”.

Zainteresowanie misją DART w sieci w ostatnich dniach zdecydowanie rosło. W Google pojawiło się ciekawe rozwiązanie nawiązujące do przedsięwzięcia organizowanego przez NASA. Gdy wpiszemy w popularnej wyszukiwarce internetowej hasło NASA DART, zostanie wyświetlona animacja z przelatującą sondą oraz uderzeniem. Następnie cały ekran zostanie przekrzywiony w prawo. Możecie zobaczyć, jak to wygląda, na poniższej animacji, lub wypróbować to sami.

W 2024 roku Europejska Agencja Kosmiczna wyśle sondę Hera, która zbada utworzony krater uderzeniowy i nową orbitę ciała niebieskiego. Sonda ma dotrzeć do planetoidy w 2026 roku. NASA chce natomiast przetestować w przyszłości również inną metodę obrony Ziemi przed zagrożeniami z kosmosu. Chodzi o ciągnik antygrawitacyjny – statek kosmiczny ma zostać umieszczony na dłuższy czas w pobliżu obiektu, co ma doprowadzić do odchylenia jego orbity dzięki sile przyciągania.

Żadna ze zidentyfikowanych do tej pory planetoid nie zagraża naszej planecie w najbliższej przyszłości. Wiele potencjalnie niebezpiecznych obiektów nie zostało jednak odkrytych. Z szacunków NASA wynika, że odkryto już ok. 90% asteroid o średnicy powyżej 1 km, ale zaledwie ok. 40% tych mniejszych. Już asteroida o średnicy 150 m mogłaby zniszczyć duże miasto.

źródło: PAP, NASA, zdjęcie główne: YouTube/NASA