NASA testuje system obronny Ziemi. Oglądaj na żywo uderzenie w asteroidę

W nocy z poniedziałku na wtorek spodziewany jest kluczowy moment przedsięwzięcia, jakim jest misja DART. Sonda wysłana przez NASA ma uderzyć w asteroidę, by zmienić trajektorię jej lotu. Pozwoli to sprawdzić, czy jako ludzkość jesteśmy gotowi na sytuację, w której tego typu kosmiczny obiekt zmierzałby w naszym kierunku.

NASA i misja DART — oto najważniejsze informacje

Szef NASA odchodzi

Spośród ponad miliona znanych asteroid w Układzie Słonecznym można wyróżnić grupę kilku tysięcy obiektów, które są na tyle duże, że gdyby uderzyły w Ziemię, mogłyby wyrządzić poważne szkody. Zagadką pozostaje, w jaki sposób i jak bardzo skutecznie bronilibyśmy się przed takim zagrożeniem. Jedna z możliwości to uderzenie w asteroidę z odpowiednim wyprzedzeniem, by zmienić jej orbitę. Skuteczność takiego rozwiązania pozwala przetestować misja DART.

DART (Double Asteroid Redirection Test) to projekt, którego elementem jest uderzenie sondy kosmicznej w Dimorphosa, księżyc planetoidy Didymos. Powinno to nastąpić 27 września o godzinie 1:14 polskiego czasu. W momencie uderzenia masa sondy będzie wynosiła nieco ponad pół tony, z kolei masa Dimorphoda jest szacowana na prawie pięć miliardów kilogramów. Sonda ma uderzyć w obiekt z prędkością 6,6 km/s, co powinno zmienić prędkość księżyca o 0,4 mm/s. Z upływem lat powinno to skutkować zauważalną zmianą orbity.

Misja DART — jak oglądać?

Przedsięwzięcie zaplanowano tak, by asteroida znajdowała się blisko Ziemi. Dzięki temu będzie łatwiej obserwować wydarzenie za pomocą teleskopów. Alternatywą pozostają internetowe transmisje m.in. na stronie internetowej NASA oraz na kanale agencji na YouTube.

Sonda DART została wystrzelona 24 listopada 2021 roku w Kalifornii za pomocą rakiety nośnej Falcon 9. Sondzie towarzyszy satelita LICIACube od Włoskiej Agencji Kosmicznej. Został on wypuszczony przez sondę przed uderzeniem w asteroidę, by monitorował zdarzenie.

Planetoida Didymos została odkryta w 1996 roku, a jej księżyc Dimorphos odkryto w 2003 roku. Ta podwójna asteroida okrąża słońce w ciągu dwóch lat i jednego miesiąca. Średnica większego z ciał wynosi 780 metrów, a jego księżyca 160 metrów.

źródło: NASA, PAP, zdjęcie główne: Laurenz Heymann/Unsplash