niebezpieczna Asteroida Apophis

Oto najbardziej niebezpieczna asteroida – poznajcie 2021 QM1

Naukowcy regularnie odkrywają ciała niebieskie w kosmosie – zarówno te większe, jak i mniejsze. Szczególnie asteroidy są niebezpieczne dla Ziemi. Ich potencjalne kolizje z naszą planetą, mogłyby prowadzić do poważnych konsekwencji. Naukowcy odkryli kolejną z nich – oto najbardziej niebezpieczna asteroida.

Zobacz także: Korzystaj z Windows 11 na każdym komputerze – zobacz, jak to zrobić

Lista asteroid zagrażających Ziemi

Asteroidy to z reguły skały kosmiczne, które bezpiecznie przechodzą obok Ziemi w odległości setek tysięcy lub milionów mil. Tymczasem jedna z nich, którą astronomowie faktycznie uważają za największe ryzyko ze wszystkich, została odkryta na początku tego roku. Co ciekawe, nie wiedzieć czemu, mało które portale o niej pisały.

niebezpieczna Asteroida Apophis

Europejska Agencja Kosmiczna prowadzi „listę ryzyka” obiektów bliskich Ziemi, które mają niezerową szansę na uderzenie w planetę. Asteroidy, które są odkrywane przez naukowców, są dopisywane do tej listy. Często jednak są z niej szybko usuwane, jeśli dalsze obserwacje wykluczą potencjalne zagrożenie. W przeciwnym wypadku, gdy naukowcom nie uda się udoskonalić trajektorii obiektu i wykluczyć jakąkolwiek możliwość zderzenia, zostają tam na dłużej.

Najbardziej niebezpieczna asteroida

Jednak w tym roku dwie asteroidy zostały zauważone po raz pierwszy i pozostają na liście nawet po kilkudziesięciu kolejnych obserwacjach. W rzeczywistości asteroida 2021 QM1, którą po raz pierwszy zaobserwowano w sierpniu, pozostaje na szczycie listy zagrożeń.

Oczywiście jakakolwiek panika w tym momencie jest bezzasadna. Warto bowiem wiedzieć, że wszystkie 1302 obiekty na liście, w tym 2021 QM1, mają ocenę zerową w skali Torino. Skala ta służy do kategoryzacji potencjalnych zdarzeń związanych z uderzeniem w Ziemię. Obiekt z oceną zerową jest uważany za „Bez zagrożenia — prawdopodobieństwo kolizji wynosi zero lub jest tak niskie, że faktycznie wynosi zero”.

Asteroida 2003 SD220 2021 UA1 Bennu Ziemia

W przypadku 2021 QM1, jego konkretne prawdopodobieństwo uderzenia wynosi 1 na 3322. Potencjalna kolizja mogłaby nastąpić 2 kwietnia 2052 r. Innymi słowy, istnieje więc 99,9%, że do zderzenia z Ziemią nie dojdzie. Jeśli jednak tak by się stało, kolizja nie spowodowałby większych szkód dla ludzkości.

„Niebezpieczna” asteroida ma 50 metrów średnicy i jest mniej więcej tej samej wielkości co bolid, który niespodziewanie eksplodował po wejściu do atmosfery nad Rosją w 2013 roku.

Inne asteroidy

Inna asteroida na liście ryzyka nazywa się 2021 GX9. Jest nawet mniejsza niż 2021 QM1, a szansa na kolizję z Ziemią wynosi 1 do14 534. Możliwość ta zdarzy się 16 kwietnia 2032 r. Asteroida zajmuje piąte miejsce na liście największych zagrożeń.

W związku z powyższym, przerażające czy też niebezpieczne asteroidy nie są aż tak niebezpieczne, jak można by sądzić. Nie zmienia to faktu, że agencje kosmiczne określają je w ten sposób, nawet przy szansach na kolizje sięgających ułamek procenta. Naukowcy wolą zbadać ciała niebieskie dokładniej, by wykluczyć ewentualne kolizje do zera.

Źródło: cnet