Planety karłowate

Od planety w kształcie jajka po planetę z pięcioma księżycami. Tajemnicze miejsca z Układu Słonecznego

5 minut czytania

Naukowcy nie wiedzą wszystkiego o naszym Układzie Słonecznym, co sprawia, że jest on bardzo ekscytującym obszarem poznawczym. W ostatnich latach najwięcej wrażeń dostarczają nam łaziki, które eksplorują Marsa. Mniej „popularne”, ale równie fascynujące, są planety karłowate Układu Słonecznego. Te niewielkie ciała niebieskie mogą skrywać tajemnice, które warto odkryć. Gdzie się znajdują i co o nich wiemy?

Sprawdź też: iPhone 13 w super cenie! Koniecznie skorzystaj z promocji!

Planety karłowate Układu Słonecznego

Układ Słoneczny składa się z 8 dobrze znanych z nazwy planet. Są to: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran i Neptun. Naukowcy definiują też takie pojęcie jak planety karłowate Układu Słonecznego. Główna różnica między pełnoprawną planetą a planetą karłowatą to to, że na orbicie zwykłych planet nie ma innych ciał niebieskich ich wielkości. Z kolei na przykład na planecie karłowatej, jaką jest Pluton, znajdziemy ciała o zbliżonych wymiarach. Planety karłowate Układu Słonecznego krążą wokół Słońca.

życie poza ziemią planety karłowate

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że za Neptunem czeka na odkrycie tysiące tego typu ciał niebieskich. Obecnie naukowcy wyróżniają 5 planet karłowatych Układu Słonecznego: Ceres, Pluton, Makemake, Haumea i Eris. Wszystkie z wyjątkiem Ceres znajdują się w Pasie Kuipera. Jest to obszar rozciągający się za orbitą Neptuna. Wielu naukowców uważa, że jest to linia graniczna Układu Słonecznego. Ponadto jest duże prawdopodobieństwo, że w tym obszarze mogą znaleźć się też ciała niebieskie przechwycone z innych układów.

Ceres

Ceres to jedyna planeta karłowata Układu Słonecznego, która porusza się wokół naszej gwiazdy między Marsem a Jowiszem. To oznacza, że jest względnie blisko Ziemi. Obiekt od lat był nazywany asteroidą, jest jednak od nich znacznie większy. Ostatecznie w 2006 roku naukowcy sklasyfikowali ciało niebieskie jako planetę karłowatą. Nazwa Ceres pochodzi od rzymskiej bogini kukurydzy i zbiorów.

Ceres potrzebuje 1682 ziemskich dni, czyli 4,6 ziemskich lat, aby okrążyć Słońce. Długość dnia wynosi tu zaledwie 9 godzin – jest to jeden z najkrótszych dni w Układzie Słonecznym. Ceres jest bardziej podobna do planet ziemskich (np. Merkurego czy Marsa) niż jej sąsiednie asteroidy, ale jest znacznie mniej gęsta. Planeta karłowata ma prawdopodobnie solidny rdzeń i płaszcz z lodu wodnego. Ciało niebieskie może składać się nawet w 25% z wody, a to oznacza, że ma więcej wody niż Ziemia. Skorupa Ceres jest skalista i pylista z dużymi pokładami soli. Powierzchnia pokryta jest niezliczonymi małymi kraterami. Atmosfera ciała niebieskiego jest bardzo cienka.

Co czyni tę planetę karłowatą unikatową? Naukowcy twierdzą, że tu znajduje się woda. Jeśli istnieje tam życie, to w formie drobnoustrojów lub bakterii. Co ciekawe, w 2015 roku sonda NASA odwiedziła Ceres.

Haumea

Haumea znajduje się w Pasie Kuipera, czyli za Plutonem. Jest mniej więcej wielkości Plutona, a jej cechą charakterystyczną jest bardzo duża szybkość obrotu. To powoduje, że jej kształt jest wyjątkowo zniekształcony. Ta planeta karłowata Układu Słonecznego wygląda jak piłka do rugby lub jajko!

Haumea

Nazwa Haumea pochodzi od hawajskiej bogini płodności. Z uwagi na to, że obiekt znajduje się na granicy Układu Słonecznego, naukowcy nie wiedzą o nim wiele. Wiadomo, że Haumea potrzebuje 285 ziemskich lat na wykonanie jednej podróży wokół Słońca. Jeden obrót wokół własnej osi trwa zaledwie 4 godziny. Co ciekawe, Haumea ma dwa księżyce: Namaka oraz Hi’iaka. Ponadto ma też pierścienie. To nietypowe ciało niebieskie zbudowane jest ze skał pokrytych warstwą lodu. Naukowcy twierdzą, że jest tam wyjątkowo zimno, dlatego nie spodziewają się występowania żadnych form życia.

Eris

Eris to jedna z największych planet karłowatych w naszym Układzie Słonecznym. Została odkryta 5 stycznia 2005 r. na podstawie danych uzyskanych 21 października 2003 r. podczas przeglądu zewnętrznego Układu Słonecznego. Jej nazwa oznacza grecką boginię niezgody i waśni.

Eris

Eris potrzebuje 557 ziemskich lat na wykonanie okrążenia wokół Słońca. Co ciekawe płaszczyzna orbity ciała niebieskiego rozciąga się daleko poza Pas Kuipera. Dzień trwa tu 25,9 godzin. Planeta karłowata Układu Słonecznego ma skalistą powierzchnię podobną do Plutona. Temperatury, jakie panują tu, wykluczają jakiekolwiek formy życia (od około -217 do -243 stopni Celsjusza). Eris ma bardzo mały księżyc zwany Dysnomią.

Makemake

Podobnie jak 3 inne planety karłowate Układu Słonecznego, Makemake znajduje się w Pasie Kuipera i jest drugim najjaśniejszym obiektem w tym obszarze. Ciało niebieskie potrzebuje około 305 lat ziemskich, aby wykonać jedną podróż wokół Słońca. Makemake został nazwany na cześć boga płodności Rapanui. Podobnie jak w przypadku innych planet karłowatych w Pasie Kuipera, szanse na istnienie życia są tu praktycznie żadne.

Wydaje się, że obiekt ma czerwonawo-brązowy kolor, podobny do Plutona. Na jego powierzchni znajdują się zamarznięte metan i etan. Planeta karłowata ma bardzo cienką atmosferę zbudowaną z azotu.

Pluton

Pluton to najpopularniejsza planeta karłowata Układu Słonecznego, która została odkryta w 1930 roku. Aż do 2006 roku ciało to nosiło miano standardowej, dziewiątej planety naszego Układu. Niestety naukowcy zdegradowali go do planety karłowatej z uwagi na bliskie sąsiedztwo obiektów o porównywalnej wielkości.

Pluton

Pluton składa się głównie z lodu i skał i jest niewielki – ma jedynie 1/6 masy naszego Księżyca. W 2015 roku do planety karłowatej dotarła sonda New Horizons. Dzięki niej wiemy, że Pluton ma około 1/5 średnicy Ziemi. Ponadto na powierzchni planety znajdują się góry o wysokości nawet 3,5 km. Orbita ciała jest nietypowa, ponieważ obiekt może zbliżyć się do Słońca bardziej niż Neptun. W takich momentach azot i metan topią się, tworząc cienką atmosferę. Rok na Plutonie trwa 248 ziemskich dni a dzień aż 6 ziemskich dni.

Pluton ma aż 5 księżyców: Charon, Styks, Nix, Kerberos, Hydra. Największym jest Charon, który przypomina Plutona pod względem rozmiarów. Niektórzy naukowcy określają te ciała jako podwójną planetę karłowatą!

Przeczytaj także: 10 przydatnych funkcji z Google Maps. Części nie znałeś!