Czerwony samochód elektryczny Izera z logo w kształcie rombu widoczny z przodu na tle różowego oświetlenia.
LINKI AFILIACYJNE

Tak będzie wyglądać przyszłość Izery. Pininfarina to studio z ogromnym doświadczeniem

7 minut czytania
Komentarze

Studio Pininfarina ma na swoim koncie mnóstwo projektów, które przeszły do historii motoryzacji. W związku z tym nie powinno nas dziwić, że Izera tworząc pierwszy polski samochód elektryczny, wybrała właśnie włoską firmę na swojego partnera. Czego możemy spodziewać się po projektantach z Piemontu oraz jakie inne auta wyszły spod ich ręki?

Projektant wprost z Piemontu – historia studia Pininfarina w pigułce

Logo Pininfarina
fot. Pininfarina

Każda firma ma swoją historię. W przypadku Pininfariny rozpoczęła się ona od swojskiej nazwy Carrozzeria Pinin Farina. „Ojcem założycielem” przyszłej spółki o światowej sławie był Battista „Pinina” Farina, który powołał studio do życia w 1930 roku. W swoich początkach na rynku firma zatrudniała zaledwie osiemnaście osób, jednak szybko rozwinęła swoją działalność, budując nadwozia dla tak prestiżowych marek jak Lancia, Alfa Romeo, Fiat, Cadillac i Rolls-Royce. Pininfarina wyróżniała się wówczas innowacyjnym podejściem do konstrukcji, pierwsza stosując chociażby technikę nadwozia samonośnego (monocoque)​​​​.

Po II Wojnie Światowej Pininfarina wykorzystała zakaz uczestnictwa włoskich projektantów podczas Paris Motor Show w 1946 roku, zamieniając ograniczenie w sprytną okazję do zwrócenia uwagi całej Europy. Przedstawiciele firmy wystawili swoje projekty przed głównym wejściem na wystawę, a to wydarzenie przyczyniło się do międzynarodowego rozgłosu. Kilka lat później Włosi stworzyli taką ikonę motoryzacji jak Cisitalia 202 Coupé, która zdobyła uznanie oraz miejsce w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 1951 roku​​​​.

Izera absolutnie nie jest pierwsza – Pininfarina współpracowała z Ferrari, Alfą Romeo czy Peugeotem

Ciemnoszary samochód sportowy marki Rimac w studio, przedstawiony z przodu na tle ciemnego tła, z akcentami w kolorze jasnoniebieskim w dolnej części pojazdu.
fot. Pininfarina

Nawiązanie współpracy przez Izerę z Pininfariną jest ogromnym wydarzeniem dla fanów motoryzacji znad Wisły. Taki stan rzeczy jest związany przede wszystkim z doświadczeniem i portfolio firmy, która ma na swoim koncie mnóstwo wielkich projektów. Idąc chronologicznie – partnerstwo z Ferrari rozpoczęte w 1951 roku, stało się jednym z najbardziej znaczących osiągnięć Pininfariny. Sergio Pininfarina (syn Battisty) odegrał kluczową rolę w tej współpracy, projektując prawie wszystkie modele drogowe Ferrari. Do najbardziej znanych należą Testarossa, 512 BB, 550 Maranello oraz F12berlinetta. Te projekty przyczyniły się do umocnienia Pininfariny na pozycji lidera w projektowaniu samochodów sportowych​​​​.

Następnie, w latach 60. XX wieku Pininfarina rozpoczęła naukowe podejście do projektowania samochodów, otwierając centrum obliczeniowo-konstrukcyjne. Taki ruch umożliwił firmie stanie się swego rodzaju trendsetterem w dziedzinie projektowania nadwozi. W 1972 roku Włosi zbudowali jeden z pierwszych na świecie tuneli aerodynamicznych dla pełnowymiarowych pojazdów. Z kolei w latach 80. XX wieku firma rozszerzyła swoją działalność, współpracując z takimi gigantami jak General Motors, Mitsubishi i Volvo​​.

Przełomem w działalności Pininfariny jest rok 1986, kiedy to Włosi zaangażowali się w tworzenie projektów wykraczających poza świat motoryzacji. Mowa tu o projektowaniu hoteli czy ogrodów. Firma przedstawiła również koncepcje kilku autorskich samochodów elektrycznych na czele z Pininfarina Bollore i Pininfarina B0. W 2014 roku Włosi zostali przejęci przez indyjską grupę technologiczną Mahindra.

W tym miejscu warto wyróżnić kilka modeli samochodów zaprojektowanych przez Włochów, które dziś mają status ikon motoryzacji.

Ferrari 250 GT Berlinetta SWB (1960)

Ten model Ferrari jest uważany za jedno z najbardziej kultowych dzieł Pininfariny. Zaprojektowany z myślą o wyścigach, łączy w sobie niezwykłą estetykę z imponującymi osiągami. Jego klasyczny design i wyjątkowe proporcje nadwozia sprawiają, że 250 GT Berlinetta SWB jest również postrzegany jako jeden z najpiękniejszych samochodów wszech czasów.

fot. Girardo & Co

Ferrari Testarossa (1984)

Testarossa to bezsprzeczna ikona lat 80. ubiegłego wieku. Charakterystyczne dla tego modelu są szerokie boczne wloty powietrza i ostre linie nadwozia. Testarossa zrewolucjonizował design samochodów sportowych i stał się symbolem całej dekady. Jest to przykład, jak Pininfarina potrafiła łączyć innowacyjność z elegancją.

fot. Pininfarina

Alfa Romeo Spider (1966)

Alfa Romeo Spider jest klasycznym przykładem włoskiego designu. Jej płynne linie i charakterystyczny kształt stał się inspiracją dla wielu innych kabrioletów. Design tego modelu pozostaje ponadczasowy, więc nic dziwnego, że dziś uważa się go za jeden z najlepszych projektów Pininfariny.

fot. allen watkin / Wikimedia Commons

Peugeot 406 Coupe (1996)

Ten model Peugeota to przykład, jak Pininfarina potrafiła zastosować swoje umiejętności projektowe do bardziej dostępnych samochodów. 406 Coupe wyróżnia się eleganckimi liniami nadwozia, co wciąż jest wyjątkowe w segmencie samochodów średniej klasy. Naturalnie to dowód na uniwersalność talentu Pininfariny.

fot. CAR Magazine

Ferrari F40 (1987)

F40 to jeden z najbardziej znanych i pożądanych samochodów Ferrari. Jego agresywny wygląd, połączony z wyjątkowymi osiągami, stanowi kwintesencję podejścia Pininfariny do projektowania samochodów sportowych. F40 to symbol technologicznych innowacji i stylistycznej odwagi.

fot. The Spaces

Czego możemy spodziewać się po współpracy z Izerą?

Czerwony samochód elektryczny Izera stojący przed nowoczesnym budynkiem z białą, geometryczną fasadą.
Fot. Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Pininfarina od 93 lat projektuje samochody, tworząc przy tym wiele modeli, które na stałe zapisały się w historii motoryzacji. Niemniej słynne studio nie ma nic przeciwko współpracy z mniejszymi firmami, o czym mogą przekonać się Polacy. Włosi jakiś czas temu oficjalnie podjęli partnerstwo z ElectroMobility Poland​​ i zobowiązali się zaprojektować pierwszy polski samochód elektryczny.

Włoskie studio ma za zadanie zaprojektowanie stylistyki nadwozia, wnętrza oraz interfejsu trzech modeli Izery: SUV-a, hatchbacka oraz kombi. Współpraca ta ma na celu stworzenie samochodów, które będą konkurencyjne na rynku i przyciągną uwagę konsumentów nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich​​​​.

Auta Izery będą oparte na platformie SEA, należącej do chińskiej firmy Geely. Jest to ważne z punktu widzenia technologii i możliwości produkcyjnych. Zespół projektowy skupi się na trzech obszarach: nadwoziu, wnętrzu oraz HMI (Human-Machine Interface), co w efekcie ma pozwolić na stworzenie nowoczesnego i funkcjonalnego designu. Z polskiej strony we współpracy z Pininfariną uczestniczą Tadeusz Jelec, wcześniej pracujący dla Jaguara i projektant Mariusz Bekas​​​​​​.

Kluczem do stworzenia designu Izery ma być ponadczasowy, elegancki i przyciągający uwagę kierowców sznyt. Biorąc pod uwagę wszystkie projekty Pininfariny, już teraz możemy przewidywać, że Włosi stworzą coś unikalnego oraz wyróżniającego się spośród tłumu. Przypomnijmy, że pierwsze samochody Izery zjadą z linii produkcyjnych w okolicach 2025 roku.

Współpraca Pininfariny z marką Izera to również ciekawe połączenie włoskiej tradycji projektowej z polską innowacyjnością w dziedzinie motoryzacji. Wspólny projekt ma skupiać się na estetyce, funkcjonalności i nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych.

Możliwość współpracy z utytułowanym i doświadczonym partnerem o unikalnych kompetencjach takim jak Pininfarina to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery. Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę.

Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland cytowany przez elektromobilni.pl

Wybitni projektanci z Pininfariny – podsumowanie

Kolaż zdjęć przedstawiający dwa klasyki motoryzacji Fiat 124 Spider i Alfa Romeo Spider (Duetto), oraz różne czarno-białe zdjęcia związane z projektowaniem i produkcją samochodów, w tym portret mężczyzny przed budynkiem z napisem "PININ FARINA" oraz reklamę z epoki z tekstem "PININ FARINA / S.A. TORINO" i wizerunkiem samochodu.
fot. Pininfarina

Nawiązanie współpracy z tak cenioną firmą, jak Pininfarina przez polskiego producenta samochodów elektrycznych jeszcze kilkanaście lat temu mogłoby brzmieć niczym żart. Ostatecznie wszystko wskazuje na to, że ElectroMobility Poland podjęło jedną z najlepszych możliwych decyzji, wiążąc się właśnie z włoskim studio. Co najważniejsze, owoce tego partnerstwa będziemy regularnie oglądać na przestrzeni kilku najbliższych lat.

Naturalnie temat elektromobilności wciąż wywołuje ogromne dyskusje, jednak jeśli chcielibyście być z tematem na bieżąco, warto zaznajomić się z naszym tekstem o najtańszych samochodach elektrycznych na rynku. W końcu to właśnie z takimi autami najłatwiej rozpocząć swoją przygodę w najnowocześniejszej gałęzi motoryzacji.

Źródła: Pininfarina, Ferrari, Money Inc
Zdjęcie otwierające: ElectroMobility Poland/Materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw