Błędem można nazwać kupienie wadliwego modelu smartfona lub założenie za cienkiej kurtki na dwudziestostopniowy mróz. Jak jednak scharakteryzować seryjne wprowadzanie obywateli w błąd przez oficjalną rządową stronę, która w założeniu ma odpowiadać na pytanie – czy twój samochód może tankować benzynę E10?
Rząd stworzył stronę poświęconą beznynie E10 – niestety ma mnóstwo błędów
Zaledwie wczoraj informowaliśmy was o tym, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska stworzyło nową wyszukiwarkę dla kierowców. Strona poświęcona jest benzynie E10 (10% bioetanolu), która od 1 stycznia 2024 roku zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 (5% bioetanolu). W założeniu rządowe narzędzie ma informować Polaków czy do ich samochodów można bez żadnych obaw wlać nową wersję życiodajnego z perspektywy aut płynu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przypadku niektórych starszych pojazdów benzyna E10 może stanowić zagrożenie.
Wówczas jednym rozwiązanie pozostaje tankowanie droższej benzyny 98, która na stacjach wciąż będzie występować w wersji E5. Perspektywa zniszczenia samochodu w tak niefortunny sposób, jak wlanie do niego złego płynu wydaje się okropna, więc dobrze, że rząd stworzył wspomnianą przed chwilą wyszukiwarkę. Sęk w tym, że… posiada ona mnóstwo błędów i może wprowadzić kierowców w bardzo kosztowny błąd.
Zobacz też: Tesla Cybertruck w końcu trafi do klientów. Nie wszyscy są jednak zadowoleni
Abstrahując od błędów pokroju wrzucania na listę silników diesla, a następnie oznaczania ich jako kompatybilnych z benzyną E10 – w grę wchodzą jeszcze większe wpadki. Jedną z „najzabawniejszych” wydaje się ta dotycząca Fiata 126p, czyli popularnego Malucha. Zgodnie z wytycznymi modele z 1999 roku nie mogą tankować benzyny E10, podczas gdy te z 2000 roku już jak najbardziej. Sęk w tym, że na przełomie wieków nie doszło do żadnych zmian konstrukcyjnych, które mogłyby wpłynąć na taki stan rzeczy.
Naturalnie błędów jest znacznie więcej, a kierowcy zgłaszają również, że w przypadku niektórych starszych modeli strona wyświetla komunikat: „brak informacji czy Twój pojazd jest zgodny z E10”. Dotyczy to między innymi Syreny 106. W praktyce oznacza to, że rządowa wyszukiwarka, która ma zapewnić informacje o kompatybilności samochodu z nowym typem benzyny… nie posiada pełnej bazy danych.
Aby poznać stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska zgłosiliśmy się do rzecznika prasowego o komentarz, jednak na moment publikowania tego materiału nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Jeśli sytuacja ulegnie zmianie – tekst zostanie zaktualizowany o stanowisko Ministerstwa.
AKTUALIZACJA
Dziś (tj. 5 grudnia) otrzymaliśmy odpowiedź Ministerstwa Klimatu i Środowiska, która prezentuje się następująco:
Wzorem kilku państw Unii Europejskiej, władze RP postanowiły przygotować wsparcie dla kierowców w procesie zmiany zawartości biokomponentów w benzynach silnikowych 95 oktanowych. Wyszukiwarka bazuje na szeregu danych, w tym na raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA (https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf). Ministerstwo Klimatu i Środowiska dokonało wszelkiej staranności w celu zapewnienia, aby narzędzie to było jak najbardziej użyteczne m.in. poprzez zlecenie przygotowania wyszukiwarki profesjonalnemu kontraktorowi zewnętrznemu – wykonawcą był Poznański Instytut Technologiczny – Sieć Badawcza „Łukasiewicz”, weryfikacje danych i przeprowadzenie testów.
Należy jednak wskazać, iż baza zawiera prawie 8 tys. rekordów, co może powodować, iż wśród danych zawartych w bazie znajdą się nieścisłości, których nie dostrzeżono na etapie testowania. Dlatego też na adres mailowy [email protected] można zgłaszać wszelkie nieścisłości związane z wyszukiwarką. Każde zgłoszenie będzie podlegać weryfikacji, a następnie w przypadku potwierdzenia, korekta zostanie odzwierciedlona w wyszukiwarce. Należy także wskazać, iż wyszukiwarka została uruchomiona na ponad miesiąc przed terminem wprowadzania wspomnianej zmiany w benzynach silnikowych, dzięki czemu został zapewniony odpowiedni okres na wskazanie błędów i wprowadzenie poprawek.
Stanowsiko Ministerstwa Klimatu i Środowiska dla Android.com.pl
Jakie popularne auta mogą mieć problemy z benzyną E10?
Naturalnie część z modeli samochodów została oznaczona poprawnie, co pozwala nam dowiedzieć się, jak dużo kierowców może wkrótce spotkać się z problemem na stacjach paliw. Okazuje się bowiem, że z benzyny E10 nie powinny korzystać samochody starsze, ale również te z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jeśli jesteście przekonani, że wasz pojazd zalicza się do tego grona – jedynym rozwiązaniem o 1 stycznia 2024 roku pozostaje tankowanie droższej benzyny 98 E5.
Taka sytuacja może wiązać się z nieoczekiwaną zmianą samochodu. W związku z tym pozwólcie, że odeślę was do naszego zestawienia najtańszych aut do 20 tysięcy złotych. Tymczasem spójrzmy jeszcze na zestawienie przygotowane przez AutoCentrum.pl, gdzie znajdziemy najpopularniejsze pojazdy wyłączone z możliwości tankowania benzyny E10.
- Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 ccm),
- Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 ccm),
- Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
- A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
- A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
- Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
- Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
- Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
- Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 ccm) – do rocznika 2010,
- Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 ccm),
- Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 ccm),
- Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 ccm),
- Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
- Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
- Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
- Mazda 323 – wszystkie wersje,
- Mazda 626 – wszystkie wersje,
- Mazda Demio – wszystkie wersje,
- Mazda MX-5 NA
- Mazda MX-5 NB
- Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 ccm. i moc 125 kW),
- Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
- Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
- Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
- Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
- Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
- Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
- Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Skoda Felicia 1.3,
- Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
- Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
- Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
- Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
- Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
- Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW),
- Volkswagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW),
- Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW),
- Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW),
- Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW),
- Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 ccm., a nie 1783 ccm)
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.