Problemy z ogrzewaniem

Na stacjach pojawi się nowe paliwo. Wszystko, co musisz wiedzieć o E10

5 minut czytania
Komentarze

Założę się, że niewiele z was zastanawia się nad innymi typami paliwa – przyjeżdżając na stację benzynową, po prostu idziemy do swojego dystrybutora i nie rozglądamy się na boki. To dlatego, że paliwowy status quo rzadko się zmienia. Ale teraz warto wiedzieć, co od 2024 roku będzie niosło za sobą oznaczenie E10. Wyjaśniamy między innymi, czym E10 różni się od E5 i czy można dolewać E10 do E5 i E5 do E10. Jak nie trudno się domyślić – w obliczu rosnącego znaczenia środowiskowej odpowiedzialności, ma być bardziej ekologicznie. Także jeśli zamiast elektryka wybierzemy bardziej tradycyjne auto.

Paliwo E10 – od stycznia w Polsce

Paliwo E10 to benzyna bezołowiowa, która zawiera do 10% bioetanolu, zmieszana z etanolem, a więc alkoholem, produkowanym z biomasy z buraków, kukurydzy lub pszenicy czy rzepaku. Jest to bardziej ekologiczne paliwo niż tradycyjna benzyna E5, która zawiera do 5% bioetanolu. Wprowadzenie paliwa E10 w Polsce, planowane na rok 2024, ma na celu zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w transporcie oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

Tankowanie paliwa przez mężczyznę w żółtym swetrze.
fot. Pixabay/ Engin_Akyurt

Wdrożenie benzyny E10 nie jest niczym nadzwyczajnym w Europie i na świecie. To paliwo normatywne w 19 krajach Europy, z czego w 17 należących do Unii. Stosują ją nasi sąsiedzi, można na niej jeździć choćby na Litwie, w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech i wielu innych krajach. Nie jest to więc niczym nowym, co nie oznacza, że nie innowacyjnym

– tłumaczył w rozmowie z money.pl Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

Decyzja o wprowadzeniu E10 jest związana z dyrektywami Unii Europejskiej, które nakładają na państwa członkowskie obowiązek zwiększania udziału energii odnawialnej w konsumpcji energii. Paliwo E10 jest już dostępne w wielu krajach europejskich i stopniowo staje się standardem. Swoją drogą w Niemczech już myślą o E20, a my dopiero wprowadzamy „dziesiątkę”…

Za jakość odpowiadają laboratoria PERN S.A., polskiej firmy działającej w sektorze energetycznym, której głównym zadaniem jest transport i magazynowanie ropy naftowej oraz produktów naftowych. W placówkach przeprowadzono szereg testów kontrolnych, aby przygotować się do wdrożenia nowego produktu, zwracając szczególną uwagę na kwestie logistyczne, które mają gwarantować wysoką jakość produktu.

Rolą laboratoriów PERN jest monitorowanie jakości paliwa wprowadzanego do obrotu przez bazy PERN, tak aby było w 100% zgodne z wymaganiami. Nie byłoby to możliwe bez wcześniejszego przygotowania z naszej strony pod kątem analitycznym, tj. dostosowania zakresów pomiarowych zawartości bioetanolu w benzynie, co wiązało się z koniecznością doposażenia naszych laboratoriów w specjalistyczną aparaturę chromatograficzną o szerszym zakresie pomiarowym oraz wyższej wydajności

– podkreślił Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN.

Do jakich samochodów można wlewać E10?

W związku z tym, że istnieje obawa dotycząca wpływu tego paliwa na starsze modele samochodów, które mogą nie być przystosowane do pracy na paliwie z wyższą zawartością etanolu, kierowcy powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są kompatybilne z paliwem E10 przed jego użyciem. Jak znaleźć taką informację?

Zgodnie z twierdzeniami ADAC na paliwie E10 mogą jeździć wszystkie samochody produkowane od listopada 2010 roku. Ale nie do końca jest to jedyny wyznacznik. Najlepiej zobaczyć, czy nie ma odpowiedniej informacji na wlewie paliwa, a jeśli jej nie znajdziemy – skontaktować się z producentem. Starsze pojazdy, zwłaszcza klasyczne lub zabytkowe, mogą nie być przystosowane do użytkowania z paliwem zawierającym etanol, ponieważ substancja może reagować z niektórymi materiałami używanymi w starszych systemach paliwowych, takimi jak tworzywa sztuczne.

Cena paliwa E10 i różnice w stosunku do E5

Aktualne informacje o cenie paliwa E10 w naszym kraju nie są bezpośrednio dostępne i, jak sami wiemy po perturbacjach z cenami paliw w Polsce, mogą zależeć od wielu czynników, w tym od podatków, marż detalicznych, kosztów produkcji bioetanolu oraz cen ropy naftowej na rynkach światowych.

Biały samochód tankujący paliwo z zielonego dystrybutora.
fot. Pexels/ Engin Akyurt

Ponieważ E10 zawiera większy procent bioetanolu, który jest zazwyczaj droższy w produkcji niż sama benzyna, mogłoby się wydawać, że E10 będzie droższe. Ale polityka cenowa może być różna w zależności od kraju i strategii rządowej dotyczącej promowania biopaliw. Na ten moment zatem – nie wiadomo.

W niektórych krajach, gdzie E10 jest już dostępne, cena tego paliwa jest porównywalna lub czasami nawet niższa niż cena E5, głównie ze względu na niższe opodatkowanie paliw ekologicznych. Według danych niemieckiego Forbes w sierpniu tego roku w Niemczech cena paliwa E10 jest średnio o około 6 eurocentów niższa od ceny benzyny E5. Przy pojemności zbiornika 50 litrów zbiornik E10 jest o 3 euro tańszy niż zbiornik E5.

Czy można dolewać E10 do E5 i E5 do E10?

Tak, można mieszać paliwo E10 z E5 w baku samochodu. Oba te rodzaje paliw są benzynami bezołowiowymi, które różnią się jedynie zawartością etanolu – E5 zawiera do 5% etanolu, a E10 do 10%. Współczesne samochody zaprojektowane do pracy na benzynie z etanolem są przystosowane do korzystania z obu tych rodzajów paliw, a system paliwowy jest zazwyczaj odporny na różnice w ich składzie.

Dolewanie E10 do E5 lub odwrotnie nie powinno przysporzyć problemów w przypadku większości nowszych pojazdów. W przypadku starszych pojazdów, które nie są przystosowane do użytkowania paliwa z etanolem, zaleca się ostrożność, ale zasada jest dokładnie taka sama, co przy stosowaniu tego typu paliw w ogóle – najpierw sprawdzamy, a potem lejemy.

Źródło: PERN, oprac. własne

Motyw