Futurystyczny samochód elektryczny o kanciastej karoserii zaparkowany w industrialnym garażu.

Tesla Cybertruck coraz bliżej. Z pomocą przychodzi GigaPress

2 minuty czytania
Komentarze

Tesla Cybertruck to bohater jednej z najbardziej przesuwanych premier motoryzacyjnych w historii. Futurystycznego pick-upa zaprezentowano w listopadzie 2019. Cztery miesiące po premierze liczba zamówień na model sięgnęła prawie pół miliona, a wstępna produkcja miała się rozpocząć w 2021 roku. Ostatecznie, ponieważ rozpoczął się kryzys półprzewodników, produkcja została przesunięta na 2022. W styczniu 2022 Elon Musk zapowiedział, że jednak produkcja rozpocznie się w 2023 roku. W międzyczasie, kiedy produkcją interesowali się już głównie ci, którzy swój model zamówili parę lat wstecz, CEO marki wciąż kilkukrotnie pompował bańkę spekulacyjną „mitycznego” pickupa.

Teraz, pierwszy raz od premiery, w końcu dotarła informacja, która faktycznie może wpłynąć na obraz rozpoczęcia produkcji Cybertrucka. Jak się okazało, Tesla zamówiła ogromną, ważącą 9 tysięcy ton prasę do odlewania ciśnieniowego. Zlecenia podjęła się firma IDRA Group i — jak twierdzi — zakończyła montaż i testy. Urządzenie jest już w USA.

Tesla i IDRA Group. GigaPress to już sprawdzone urządzenie

GigaPress firmy IDRA to już drugi zakup Elona Muska u włoskiego producenta. Tesla wykorzystuje podobną prasę do produkcji swojego crossovera, Modelu Y. Urządzenie w znaczny sposób skraca czas montażu i koszty produkcji samochodów, prasując ramę auta z zaledwie kilku wytłoczek. Działanie urządzenia jest naprawdę spektakularne, a prezentację możecie obejrzeć na poniższym filmie:

Tesla obiecuje w najbliższym czasie dwa modele. Jednym z nich jest ciężarówka Semi, a drugim Cybertruck. Jak zapowiada firma IDRA, ta konkretna, 9000 tonowa prasa ma służyć do produkcji „SUV-ów i lekkich ciężarówek”. Stąd też drogą dedukcji możemy być niemal pewni o wykorzystaniu jej właśnie do powstania pierwszych, spóźnionych pick-upów.

Obecność prasy przynosi same korzyści. Tesla Model Y, pierwszy model produkowany za pomocą podobnego urządzenia, przed jego powstaniem wykorzystywał aż 70 części do produkcji tylnej ramy. W tej chwili liczba spadła do… 1. Pozwoliło to wyeliminowanie około 300 robotów i skrócenie czasu produkcji, przy okazji zmniejszając skomplikowanie i koszt produkcji. Cybertruck prawdopodobnie będzie składał się z trzech części: przedniej konstrukcji zderzeniowej, szoferki oraz tylnej części z paką. Jak będzie na pewno? Prawdopodobnie (zaskakująco) dowiemy się już niebawem.

Motyw