Mężczyzna rozmawia przez telefon komórkowy trzymany przy uchu, widać tylną część urządzenia z aparatami fotograficznymi.
LINKI AFILIACYJNE

BNP Paribas radzi klientom, jak rozpoznać oszusta. Fałszywy telefon z banku to coraz częstsze zjawisko

3 minuty czytania
Komentarze

Fałszywy telefon z banku to jeden z wielu scenariuszy realizowanych przez cyberprzestępców. Oszustwo tego typu jest naprawdę groźne, ponieważ jego ofiary mogą stracić pieniądze z konta bankowego. Jak ustrzec się przed tego typu zdarzeniami? BNP Paribas na naszą prośbę przypomniał o czynnościach, dzięki którym klienci mogą sprawdzić, czy rozmawiają z pracownikiem banku, czy mają do czynienia z przestępcami.

Fałszywy telefon z banku. Tak działają oszuści

Na naszym portalu często opisujemy różnego rodzaju oszustwa. Wspólnym elementem wielu z nich jest link z SMS-a lub e-maila, który prowadzi do podrobionej witryny znanego podmiotu. Tam użytkownik jest proszony o zalogowanie się lub podanie swoich danych, które trafiają prosto do oszustów.

Osoba w białej koszuli odebrała fałszywy telefon z banku, teraz używa smartfona, dotykając palcem ekranu.
Fot. NordWood Themes / Unsplash

Na masowo rozsyłane linki trzeba zatem uważać, ale jeśli ktoś dzwoni do nas i mówi, że reprezentuje ważną instytucję, zawsze powinniśmy wykonywać jego polecenia? Absolutnie nie. Zdarzają się bowiem oszustwa, w których ofiara odbiera fałszywy telefon z banku. Przykład to opisywana przez nas historia mężczyzny, który odebrał telefon „z banku” i stracił 130 tysięcy zł.

Przestępcy, wykorzystując możliwości technologiczne, potrafią wyświetlić np. inny numer telefonu, niż ten, z którego faktycznie następuje połączenie. W ten sposób podszywają się pod numer prawdziwej infolinii, a ofiara jest przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku. Tymczasem oszust udający pracownika może nakłaniać do instalacji dodatkowego oprogramowania, argumentując, że jest to niezbędne do realizacji przelewu.

Biuro prasowe BNP Paribas dla Android.com.pl

Co zatem zrobić, by nie paść ofiarą opisywanego typu oszustwa? Zapytaliśmy BNP Paribas, co radzi klientom, by byli oni bezpieczni.

BNP Paribas podpowiada, jak sprawdzić, kto tak naprawdę do nas dzwoni

fałszywy telefon z banku, smartfon trzymany w dłoni, rozmazane tło
Fot. Jae Park / Unsplash

Eksperci banku wyjaśniają, że kluczowy jest zdrowy rozsądek. Powinniśmy choćby pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie poproszą nas o zainstalowanie dodatkowej aplikacji. Jeśli słyszymy tego typu namowy, możemy mieć uzasadnione podejrzenie, że rozmawiamy z oszustem.

Jak jednak dokładnie sprawdzić, czy naprawdę dzwoni do nas ktoś z banku, czy cyberprzestępca?

Zawsze gdy mamy wątpliwości czy na pewno rozmawiamy z pracownikiem banku, możemy po prostu rozłączyć się i zadzwonić samodzielnie na bankową infolinię, a w przypadku Klientów indywidualnych można potwierdzić tożsamość dzwoniącego do nas pracownika bezpośrednio w aplikacji za pomocą tzw. push (powiadomienia wysłanego w aplikacji przez bank).

Biuro prasowe BNP Paribas dla Android.com.pl

BNP Paribas przypomina również, że jego pracownicy nigdy nie proszą o wykonanie przelewu lub podanie kodu BLIK. Chcąc zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci i lepiej chronić dane, warto korzystać z VPN-a oraz oczywiście antywirusa.

Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Vincent Wachowiak / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw