Fałszywy telefon z banku to jeden z wielu scenariuszy realizowanych przez cyberprzestępców. Oszustwo tego typu jest naprawdę groźne, ponieważ jego ofiary mogą stracić pieniądze z konta bankowego. Jak ustrzec się przed tego typu zdarzeniami? BNP Paribas na naszą prośbę przypomniał o czynnościach, dzięki którym klienci mogą sprawdzić, czy rozmawiają z pracownikiem banku, czy mają do czynienia z przestępcami.
Spis treści
Fałszywy telefon z banku. Tak działają oszuści
Na naszym portalu często opisujemy różnego rodzaju oszustwa. Wspólnym elementem wielu z nich jest link z SMS-a lub e-maila, który prowadzi do podrobionej witryny znanego podmiotu. Tam użytkownik jest proszony o zalogowanie się lub podanie swoich danych, które trafiają prosto do oszustów.
Na masowo rozsyłane linki trzeba zatem uważać, ale jeśli ktoś dzwoni do nas i mówi, że reprezentuje ważną instytucję, zawsze powinniśmy wykonywać jego polecenia? Absolutnie nie. Zdarzają się bowiem oszustwa, w których ofiara odbiera fałszywy telefon z banku. Przykład to opisywana przez nas historia mężczyzny, który odebrał telefon „z banku” i stracił 130 tysięcy zł.
Przestępcy, wykorzystując możliwości technologiczne, potrafią wyświetlić np. inny numer telefonu, niż ten, z którego faktycznie następuje połączenie. W ten sposób podszywają się pod numer prawdziwej infolinii, a ofiara jest przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku. Tymczasem oszust udający pracownika może nakłaniać do instalacji dodatkowego oprogramowania, argumentując, że jest to niezbędne do realizacji przelewu.
Biuro prasowe BNP Paribas dla Android.com.pl
Co zatem zrobić, by nie paść ofiarą opisywanego typu oszustwa? Zapytaliśmy BNP Paribas, co radzi klientom, by byli oni bezpieczni.
BNP Paribas podpowiada, jak sprawdzić, kto tak naprawdę do nas dzwoni
Eksperci banku wyjaśniają, że kluczowy jest zdrowy rozsądek. Powinniśmy choćby pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie poproszą nas o zainstalowanie dodatkowej aplikacji. Jeśli słyszymy tego typu namowy, możemy mieć uzasadnione podejrzenie, że rozmawiamy z oszustem.
Jak jednak dokładnie sprawdzić, czy naprawdę dzwoni do nas ktoś z banku, czy cyberprzestępca?
BNP Paribas przypomina również, że jego pracownicy nigdy nie proszą o wykonanie przelewu lub podanie kodu BLIK. Chcąc zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci i lepiej chronić dane, warto korzystać z VPN-a oraz oczywiście antywirusa.
Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Vincent Wachowiak / Unsplash
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.