Operator systemu BLIK, podsumował niedawno wyniki osiągnięte w 2023 roku. Okazuje się, że choć metoda płatności zbliża się już do dziesięciolecia działania (została uruchomiona w 2015 r.) to nadal rośnie jak na drożdżach.
Odpowiedzialny za system Polski Standard Płatność (PSP) zaprezentował dość imponujące liczby, wskazując też najnowsze trendy w polskim systemie płatności i plany rozwoju na europejskim poziomie
Spis treści
BLIK rośnie w oczach – Polacy mocno przekonani do usług
Płatności BLIK można nazwać rewolucją, bo w zaledwie parę lat odmieniły one to, jak myśli się w Polsce o szybkim opłacaniu zakupów czy przelewach środków. System jest już tak wszechobecny, że znalezienie sklepu, który nie oferuje tej metody rozliczenia, staje się niezwykle trudnym zadaniem.
Sytuacja ta znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Jak raportuje spółka, od stycznia do grudnia 2023 r. użytkownicy przekazali w systemie łącznie 243 mld złotych, co oznacza 48% wzrost w porównaniu rok do roku. Odbyło się to za pomocą prawie 1,8 mld różnorodnych transakcji – od płatności w e-commerce, przez terminale Point of Sale (POS) czy bankomaty (ATM), po przelewy na numer telefonu (peer-to-peer, P2P).
W samym czwartym kwartale minionego roku ogólna liczba transakcji wyniosła zaś 506,2 mln i właśnie wtedy użytkownicy systemu pobili rekord. Odbyło się to równo 10 listopada 2023 roku – tego dnia wykonano bowiem aż 8,2 mln transakcji. Jeśli o użytkownikach mowa – dziś z systemu regularnie korzysta już 15,8 mln osób, a w IV kw. roku kolejny milion zdecydował się rozpocząć korzystanie z systemu operatora PSP.
BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. (…) Na koniec roku z usług BLIKA korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób.
Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności
Szał przelewów na telefon
Najpopularniejszym zastosowaniem BLIKA od długiego czasu są płatności e-commerce. W ubiegłym roku stanowiły one ponad połowę wszystkich operacji. W sklepach internetowych płaciliśmy łącznie 921 mln razy (wzrost o 29% r/r) i wydaliśmy w nich średnio 130 zł. Łączna kwota zakupów to zaś imponujące 125,6 mld zł.
Najbardziej rozchwytywanym i upowszechniającym się elementem systemu były przelewy na telefon BLIK w systemie P2P. Liczba transakcji w zeszłym roku wzrosła do poziomu 415,4 mln, czyli aż o 71 proc.w porównaniu do 2022 r. Oznacza to, że przelewy między użytkownikami to już jedna czwarta wszystkich operacji w systemie. Średnio przekazujemy sobie 145 zł, a „z numeru na numer” przelaliśmy łącznie 57,4 mld złotych.
Dzięki BLIKOWI użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami – już 17 podmiotów udostępniło tę niezwykle przydatną na co dzień usługę. W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon BLIK dołączył Nest Bank, a 3 kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę „Prośba o przelew”.
Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności
Źródło: BLIK. Zdjęcie Otwierające: Simpson33 / Depositphotos
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.