Kobieta z kręconymi włosami uśmiecha się w reklamie Temu, trzymając w dłoniach płonący tablet, z ikonami popularnych aplikacji zakupowych unoszącymi się wokół niej. W tle widoczni ludzie w różnobarwnych ubraniach.

Temu w polskim Google. Jak na dłoni widać potęgę aplikacji

3 minuty czytania
Komentarze

Właściciele platformy Temu muszą jeszcze wiele zrobić w sprawie popularności swojego sklepu w Polsce. Zarówno badanie MediaPanel za listopad 2023 r., jak i trendy wyszukiwania w Google wskazują, że pokonanie Allegro wydaje się niemożliwe. Chińskiej aplikacji jednak udało się już osiągnąć tak wiele, że szkoda byłoby poddać się w połowie drogi do sukcesu.

Temu 2. serwisem e-commerce w Polsce. Liderem jak zwykle Allegro

Raport MEDIAPANEL zatytułowany "Zakupy online" prezentujący ranking kanałów medialnych według liczby użytkowników, zasięgu w internecie oraz średniego czasu spędzanego na stronie przez użytkowników (ATS) w listopadzie oraz październiku 2023 roku, z dodatkową informacją o audycie. Na liście znajdują się strony i aplikacje takie jak Allegro, Temu czy Amazon. Na dole strony umieszczone są definicje pojęć oraz logo Polskiego Badania Internetu i GEMIUS, zawierający też dane o Temu
Fot. MediaPanel / Gemius

Badanie MediaPanel za listopad 2023 r. uwzględnia realnych użytkowników nie tylko ze stron internetowych, ale też aplikacji mobilnych na systemach Android oraz iOS. Wyjaśnia to imponującą popularność Temu. Z naszej analizy (wykorzystującej Google Trends) wynika, że to sama aplikacja odpowiada za sporo realnych użytkowników (RU) Temu. Najpierw jednak przyjrzyjmy się samym wynikom z MediaPanel.

W październiku 2023 r. ta liczba wynosiła dla chińskiego sklepu ok. 10,8 mln RU, a listopad 2023 r. to już ok. 13,1 mln RU, czyli wzrost o 2,3 mln. Nawet konkurencyjne Allegro nie mogło pochwalić się takim wzrostem, gdyż hegemonowi przybyło jedynie ok. 800 tys. RU. Warto też odnotować, że do chińskiego sklepu zbliżyło się bardziej Media Expert, odnotowując podobny wzrost liczby realnych użytkowników, aż o 2 mln.

Najpopularniejsza sieć handlowa w Polsce mogła się cieszyć ok. 12,4 mln RU na stronie internetowej, co względem pozostałych elektromarketów jest świetnym osiągnięciem. Poza podium znalazło się AliExpress, zgarniając w listopadzie 2023 r. ok. 9,4 mln RU. W związku z Black Friday 2023, w listopadzie 2023 r. prawie wszystkie sklepy internetowe zaliczyły wzrosty (oprócz Vinted).

Popularność Temu w polskich trendach wyszukiwania jest mniejsza, niż sugerują liczby odwiedzin

Wykres liniowy pokazujący tendencje wyszukiwania dla pięciu różnych haseł w Polsce na przestrzeni ostatnich 90 dni, w tym "Temu" (niebieska linia), "Media Expert" (czerwona linia), "Allegro" (żółta linia), "AliExpress" (zielona linia), i "Empik" (fioletowa linia), gdzie "Allegro" ma najwyższy i najbardziej zmienny poziom zainteresowania.
Fot. Google Trends

Jak jednak 5 czołowych miejsc z badania MediaPanel za listopad 2023 r. radzi sobie bez uwzględnienia aplikacji mobilnych w wyszukiwarce Google? Jedno się nie zmienia, dominacja Allegro. Nawet sieć handlowa Media Expert, radząca sobie bez dedykowanej aplikacji mobilnej, blednie przy tym, jak wielu Polaków wyszukuje najpopularniejszy portal aukcyjny w kraju. Od początku grudnia (prezentowy szał) widzimy też wyraźny wzrost wyszukań związanych z Empikiem, podczas gdy Temu bije się z AliExpress o spód powyższego wykresu.

Wykres liniowy pokazujący zainteresowanie w ujęciu czasowym poszczególnymi wyszukiwanymi hasłami w serwisie Google w Polsce na przestrzeni ostatnich 90 dni dla marek: Temu, Media Expert, RTV Euro AGD, Media Markt i Amazon, z wyszczególnioną średnią, na tle kolorowych pasków reprezentujących poszczególne marki.
Fot. Google Trends

Drugi przygotowany wykres dotyczy sklepów oferujących elektronikę. Tu sytuacja wygląda odrobinę inaczej. Media Expert wygrywa walkę na czele, a dalej RTV Euro AGD intensywnie przepycha się z Amazonem. Na dole stawki Temu nie pozostało samotne, bo walczy o spód wykresu z siecią handlową Media Markt.

Oczywiście, ponownie warto zaznaczyć, że takie Media Expert nie ma swojej aplikacji na smartfonach, więc strona internetowa zgarnia znacznie więcej ruchu z wyszukiwarki Google. Opinie o Temu są zazwyczaj negatywne, ale ogrom osób przegląda zainstalowaną aplikację, mimo iż trendy w wyszukiwaniach tego nie odzwierciedlają.

Temu dominuje na całym świecie, Allegro tylko w Polsce

Jest jeszcze ostatnia sprawa, która cementuje potęgę aplikacji Temu pomimo dość niskich wyników w polskim Google. Liczba pobrań chińskiego sklepu na smartfonach z Androidem jest ok. 10 razy większa, niż w przypadku Allegro. Nie dzieje się to bez przyczyny, wszak dla Allegro to Polska jest najważniejszym rynkiem. Dlatego też trudno na tym polu konkurować z chińskim serwisem, który celuje ze swoją ofertą w cały świat, nie tylko w nadwiślański kraj.

Na koniec przypominamy także, jak wylogować się z konta Google oraz jak wyłączyć asystenta Google na urządzeniach mobilnych z Android i iOS oraz komputerze.

Zdjęcie główne: Temu, Media Expert, Allegro / materiały prasowe, montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw