Prawie 2 mld zł kary dla Meta. Poszło o wciskanie reklam

2 minuty czytania
Komentarze

Meta, do której należy m.in. Facebook, został ukarany przez Irlandzkiego Komisarza ds. Ochrony Danych. Zdaniem tego organu koncern złamał europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Chodzi o zapisy w regulaminach Facebooka i Instagrama.

Gigantyczna kara dla koncernu Meta

Europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych obowiązuje od 2018 roku. Chroni ono osoby fizyczne w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych. Koncern Meta miał jednak nieodpowiednio dostosować swoje aplikacje do tych zmian prawnych. Żeby korzystać z Facebooka i Instagrama, trzeba było zaakceptować klauzulę, która sprowadzała się do tego, że użytkownik wyraża zgodę na personalizowane reklamy.

Komisarz ds. Ochrony Danych uznał, że działania Mety naruszyły zasady obowiązujące w Unii Europejskiej. Koncern ma zapłacić łącznie 390 mln euro (ok. 1 821 756 208 zł). 210 mln euro to grzywna za naruszanie zasad na Facebooku, a kolejne 180 mln euro firma ma zapłacić za naruszanie zasad na Instagramie. Komisarz nakazał również firmie Marka Zuckerberga zaprzestanie zmuszania użytkowników z krajów UE do zgadzania się na personalizowane reklamy oparte na ich aktywności w internecie.

Meta poinformowała, że jest rozczarowana tą decyzją i chce odwołać się zarówno od treści orzeczeń, jak i od kar. Firma zapewniła też reklamodawców, że mogą oni nadal korzystać z portali społecznościowych należących do koncernu, by docierać do potencjalnych klientów. Meta twierdzi również, że ciągle realizuje inwestycje, dzięki którym użytkownicy mają mieć możliwość zarządzania preferencjami dotyczącymi reklam i prywatności. Wygląda więc na to, że sprawa może mieć swój dalszy ciąg.

Czytaj także: To nie był rok Zuckerberga. Meta pobłądziła, ale do bankructwa nadal daleko

To już kolejna sprawa, w której Komisarz ds. Ochrony Danych nakłada kary na podmioty zarządzane przez Marka Zuckerberga. W grudniu informowaliśmy o gigantycznej karze związanej z opublikowaniem nazwisk, numerów telefonów i adresów e-mail 533 milionów użytkowników Facebooka na forach hakerskich.

źródło: dataprotection.ie, komunikat FB, zdjęcie główne: materiały prasowe

Motyw