Oszuści podszywają się pod banki i inne instytucje zaufania publicznego. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości informuje, jak nie paść ofiarą przekrętu.
Nowa metoda oszustwa — spoofing coraz popularniejszy
Spoofing to fałszywe połączenia telefoniczne przestępców. W tym przypadku podszywają się pod banki i inne instytucje takie jak Związek Banków Polskich. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości informuje, by uważać na połączenia telefoniczne, w których oszuści podają się za pracownika banku.
Podczas połączenia na telefonie wyświetlić się może numer telefonu lub nazwa banku czy instytucji. Przestępcy przez komunikaty o zablokowanych środkach, czy nieudanych transakcjach grają na emocjach. Ich celem jest pozyskanie poufnych informacji takich jak login, hasło, kod BLIK czy dane dotyczące karty płatniczej. Inną metodą oszustwa jest nakłonienie do wykonania czynności, które dadzą przestępcom dostęp zdalny do komputera ofiary. CBZC przedstawia przykładowe informacje podawane przez oszustów.
CBZC opublikował zasady, do których warto się stosować. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy nie zapyta o login i hasło, nie należy podawać nikomu takich informacji. Lepiej nie podawać także kodów do bankowości, kodów BLIK czy 3D Secure. Trzeba czytać wiadomości i powiadomienia z banku, szczególnie podczas rozmowy z podejrzanym o spoofing. Mogą one informować, że właśnie dodawane jest nowe zaufane urządzenie, przy pomocy którego oszuści ukradną pieniądze lub zaciągną pożyczkę czy kredyt.
Rozmowy często prowadzone przez osoby na co dzień posługujące się językiem ukraińskim lub rosyjskim, przez co oszustwo można szybko rozpoznać. W sytuacji, kiedy rozmowa wzbudza wątpliwości, warto się rozłączyć, po czym przez wybranie numeru, a nie funkcję oddzwonienia zadzwonić do naszego banku lub instytucji, pod którą podszywała się osoba dzwoniąca. Wtedy należy podać szczegóły podejrzanej rozmowy i dowiedzieć się, czy środki na koncie są bezpieczne.
Źródło: cbzc
- Koniecznie sprawdź także: Fotowoltaika uratowała małe miasto w Polsce. „Ochrona przed podwyżkami cen prądu”