Apple i Amazon działania monopolistyczne

Apple nie stoi w miejscu mimo pewnych kryzysów. Jak zmienia się firma?

4 minuty czytania
Komentarze

Ostatnie wyniki finansowe Apple to spore zaskoczenie. Po raz pierwszy w historii przychody ze sprzedaży iPhone’a stanowiły mniej niż połowę całkowitych przychodów firmy. Główną przyczyną jest zdecydowanie mniejsza popularność najnowszych smartfonów z Cupertino, przy jednoczesnym wzroście dwóch innych kategorii. Chodzi o wearables oraz usługi. To nie pierwszy raz, kiedy Apple doświadcza poważnych zmian w kształtowaniu swojej działalności. W rzeczywistości to kolejna taka sytuacja i ewolucja w historii firmy. Aby to pokazać podzielimy dwadzieścia lat działalności na kilka okresów.

Zobacz także: Pierwszy smartfon z Harmony OS od Huawei nie zapowiada się na flagowca

1999 – Powrót komputerów Mac

Steve Jobs wrócił do Apple w 1997 roku i wszyscy wiemy co stało się później. Jednak ta transformacja zajęła trochę czasu. Kiedy spojrzymy na przykładowy kwartał sprzed dwudziestu lat zobaczymy zupełnie inną firmę niż teraz. Po pierwsze, tak naprawdę był tylko jeden produkt – komputery Mac. 80% przychodów firmy z Cupertino stanowiła ta właśnie kategoria. 20% stanowiły akcesoria oraz oprogramowanie. W czwartym kwartale 1999 roku przychody Apple wyniosły $1,34 miliarda, generując zysk w wysokości $111 milionów. Dla porównania – obecnie firma generowała taki przychód przez dwa dni trzeciego kwartału 2019 roku. Przez ostatnie trzy miesiące 1999 roku Apple sprzedało 772 tysiące komputerów Mac. Nie wiemy dokładnie ile firma dostarcza do klientów obecnie tych sprzętów, ale analitycy szacują to na około cztery miliony sztuk. Musimy to wziąć pod uwagę, kiedy mówimy, że komputery to obecnie około 10% ogólnej działalności spółki. W czasach, kiedy stanowiły one 80% przychodów, firma z nadgryzionym jabłkiem w logo sprzedawała ich pięć razy mniej niż teraz.

2004 – iPod debiutuje

Rok 2004 był punktem zwrotnym dla Apple. Po wprowadzeniu pod koniec 2001 roku do sprzedaży iPoda, sprzedaż rosła bardzo powoli do końca 2004 roku. Wtedy wystrzeliła jak rakieta. Czwarty kwartał 2004 roku to moment przed tą eksplozją. W rzeczywistości to ostatni okres, kiedy komputery Mac stanowiły większość działalności firmy. Pod koniec 2004 prezentowało się to następująco: 52% to komputery Mac, 23% to iPody, a 25% inne produkty. Na przykład przez ostatnie trzy miesiące 2002 roku, Apple sprzedało 836 tysięcy komputerów Mac oraz 2 miliony iPodów – ta liczba podwoi się w kolejnym roku. Rosła też cała firma. Ogromny sukces przenośnych odtwarzaczy spowodował wygenerowanie przychodów w wysokości $2,35 miliarda, przy $106 milionach zysku. 

2009 – startuje iPhone

W 2009 roku komputery Mac radziły sobie dużo lepiej niż pięć lat wcześniej. Apple sprzedało ich około 2,6 miliona egzemplarzy, w samym czwartym kwartale 2009 roku. To trzykrotnie więcej niż pięć lat wcześniej. Pomimo tego sukcesu, ta kategoria to 29% ówczesnych przychodów spółki. Tamten okres napędzany jest przez gwałtowny wzrost popularności iPhone’a i wciąż wysoką popularność iPodów. iPhone stanowił wtedy 38% działalności firmy z Cupertino, a iPod 13%. Czwarty kwartał 2009 roku to również przychód w wysokości $11,5 miliarda – czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. W końcu zaczęły napływać też pieniądze – zysk to $2,2 miliarda. 

2014 – iPody znikają, iPady się pojawiają

W 2014 roku widzimy strukturę firmy najbardziej zbliżoną do obecnej. Dominuje iPhone z 53% udziałów. Zniknął zupełnie iPod. Jego sprzedaż jest tak mała, że ukryto go w kategorii „inne produkty”, które stanowią ledwie 5% biznesu. Niezwykle ważne stają się iPady, które generują 16% przychodów. Komputery Mac biją rekord sprzedaży, 4,4 miliona sztuk, co jednak stanowi 15% działalności spółki. Firma wręcz eksplodowała w latach 2004 – 2009. To nic jednak z kolejnym okresem. W trzecim kwartale 2014 roku, ekipa Tima Cooka wygenerowała przychody w wysokości $37,4 miliarda – trzy razy więcej niż pięć lat wcześniej oraz $7,7 miliarda zysku.

2019 – wzrost reszty

To wszystko prowadzi nas do ostatniego kwartału, w którym spółka z Cupertino wygenerowała przychody w wysokości $53,8 miliarda oraz $10 miliardów zysku. Mimo tego, że sprzedaż iPhone’ów spada ogólna trajektoria zysków i przychodów cały czas rośnie. Obecnie smartfony to 48% biznesu, a coraz popularniejsze są urządzenia ubieralne oraz usługi. Komputery Mac oraz iPady generują odpowiednio 11% oraz 9% przychodów. Obserwowanie jak stopniowo zmienia się firma z kwartału na kwartał, czasem utrudnia wyciąganie wniosków. Linie produktów rosną, a inne spadają, jednak całość idzie do góry. Jednym z tego głównych powodów jest regularne dodawanie nowych produktów i usług, które pobudzają wzrost i rekompensują inne, które nie rosną lub znikają. 

Źródło: Macworld

Motyw