Sklep Biedronka z znakiem w kształcie biedronki na dachu, znajdujący się na parterze budynku, w tle blok mieszkalny.
LINKI AFILIACYJNE

Kolejne oszustwo wymierzone w klientów sklepu Biedronka. Nie zobaczysz nagrody ani bonu na 1500 zł

5 minut czytania
Komentarze

E-maile, których nadawcy podszywają się pod inne osoby lub inne podmioty, to prawdziwa plaga. A skrzynki pocztowe nie zawsze rozpoznają je jako spam, co może sprawić, że każdy z nas może paść ofiarą internetowego oszustwa. Zwłaszcza jeśli pojawia się logo dobrze znanej firmy – w tym przypadku jest to popularny dyskont Biedronka.

Znak sklepu Biedronka z logo w postaci uśmiechniętej biedronki, umieszczony na budynku, pod zachmurzonym niebem.
Fot. Jolanta Szczepaniak / Android.com.pl

Oszustwo znane od lat

Pisaliśmy już o tego typu wiadomościach: rzekomych loteriach, wygranych bonach na zakupy lub ankietach, za których wypełnienie użytkownik może wygrać atrakcyjne nagrody. W praktyce sklep Biedronka nie ma nic wspólnego z tego typu wiadomościami. Wizerunek marki jest wykorzystywany w celu wyłudzenia danych osobowych.

Oczywiście takie sytuacje nie dotykają wyłącznie sieci Biedronka – każdy popularniejszy sklep prawdopodobnie musiał się zmierzyć z atakiem wykorzystującym logotypy i nazwę marki (np. w marcu pisaliśmy o Media Expert).

Biedronka jest często wykorzystywana przez oszustów

Biedronka jest wyjątkowo wdzięcznym celem ataków oszustów. Jest szeroko rozpoznawalna i popularna wśród Polaków. Jej logo nie sposób pomylić z innym sklepem i zapewne większość z nas robi tam zakupy, korzysta z karty lojalnościowej i ma zainstalowaną aplikację. Jednak mam wrażenie, że ostatnio tego typu wiadomości przybrały na sile (albo ich nadawcy skuteczniej omijają antyspamowe filtry skrzynek pocztowych).

Dlatego, jeśli Biedronka napisała do was, informując o możliwości wygrania urządzeń za wypełnienie ankiety czy bonie na zakupy (wystarczy zapłacić tylko 9 złotych podatku), to naprawdę w to nie klikajcie.

Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że tego typu spamu jest coraz więcej i może przybierać różne nowe formy, jednak cel przestępców się nie zmienia – klikanie w podane w mailach linki czy otwieranie załączonych plików najpewniej doprowadzi do zainfekowania komputera lub telefonu złośliwym oprogramowaniem, wyłudzenia danych osobowych lub danych logowania do konta.

Wygrana w losowaniu? Nie, to kolejny spam

Pewną nowością w tego typu wiadomościach jest informacja o rzekomej wygranej w losowaniu Biedronki. Sklep rzekomo nagradza lojalnych klientów, a pięcioro zostało wytypowanych do otrzymania nagrody.

Aby ją otrzymać, nadawca potrzebuje potwierdzenia. W moje ręce trafiły tylko zrzuty ekranu, ale podejrzewam, że po kliknięciu linku użytkownik zapewne będzie musiał potwierdzić swoją tożsamość – czyli przekazać oszustom swoje dane. A kto tak naprawdę do nas pisze? W tym przypadku pod Biedronkę podszywa się [email protected].

Co robić w takich przypadkach?

Biedronka nie rozsyła tego typu wiadomości. Należy usuwać takie maile (albo wcześniej zgłaszać je do CERT) i nie klikać w żadne linki ani nie otwierać załączników. W razie wątpliwości co do autentyczności wiadomości warto skontaktować się z Biedronką – albo z innym sklepem, który będzie występował jako nadawca wiadomości. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że dotyczą również innych popularnych sklepów.

Redakcja skontaktowała się w tej sprawie z Biedronką. Oto odpowiedź, którą uzyskaliśmy:

W sieci pojawiają się strony internetowe oraz akcje, których adres i treść sugerują, że zostały stworzone lub wysłane przez naszą firmę. Podmioty te mogą wykorzystywać w sposób nieuprawniony logotyp naszej sieci lub inne elementy graficzne charakterystyczne dla marki Biedronka oraz mogą posługiwać się domenami internetowymi lub adresami e-mail, nawiązującymi do nazwy naszej sieci. Zalecamy szczególną ostrożność podczas korzystania z takich serwisów czy konkursów, tym bardziej, jeśli oczekują od użytkownika podania danych osobowych. 

Podkreślamy również, że nasza sieć publikuje informacje na temat prowadzonych konkursów na stronie internetowej www.biedronka.pl, na jedynym oficjalnym profilu w serwisie społecznościowym Facebook https://www.facebook.com/BiedronkaCodziennie/, a także w folderach marketingowych oraz innych materiałach dostępnych w naszych sklepach. Na naszej stronie internetowej oraz profilu na portalu FB na bieżąco zamieszczamy również ostrzeżenia dot. fałszywych konkursów. 

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, informacje o realizowanych przez sieć Biedronka działaniach można zweryfikować także poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta (email: [email protected] oraz tel. 800 080 010 lub 22 205 33 00). Ostrzeżenie dla klientów dot. konkursów internetowych zamieszczone jest również na naszej stronie http://www.biedronka.pl/pl/komunikaty.

Karolina Ulatowska-Janczar, młodsza menedżerka ds. komunikacji w sieci Biedronka

Źródło: własne, cyberrescue. Zdjęcie otwierające: Elena Uve / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw