Fasada sklepu Media Expert z dużym żółto-czarnym logo i hasłem "Włączamy niskie ceny!" oraz reklama promocyjna na ekranie smartfona z tekstem "Odpowiedz i wygraj! Zupełnie nowego iPhone'a 13" po prawej stronie obrazu.
LINKI AFILIACYJNE

Klienci Media Expert pod ostrzałem. Nowe oszustwo na iPhone’a

5 minut czytania
Komentarze

Będąc klientem sieci Media Expert lub po prostu kimś korzystającym często z sieci, można natknąć się na kolejne oszustwo, gdzie ktoś próbuje wyłudzić nasze dane. Wiadomości phishingowe, czyli sytuacja, gdzie występuje podszywanie się pod kogoś lub jakiś podmiot, stały się niestety naszą codziennością. Ostatnio takie wiadomości dostawali klienci sklepów Biedronka, ale praktycznie każdy sklep mierzy się z czymś takim. Redakcja Android.com.pl zwróciła się do Media Expert z pytaniami, jak firma radzi sobie z tego typu oszustwami.

Klienci Media Expert pod ostrzałem

Oszustwo na Media Expert - Reklama konkursu z możliwością wygrania iPhone'a 13, zwyświetlonym graficznie modelem telefonu, oraz przyciskiem zachęcającym do wypełnienia ankiety.
Fałszywa reklama, czyli jak wygląda oszustwo z siecią Media Expert. Fot. Bartosz Szczygielski / Android.com.pl

Od dawna głośno mówi się o tym, by zachować wzmożoną ostrożność i uwagę, kiedy przychodzą do nas podejrzane wiadomości e-mail czy SMS. W sieci jest niestety bardzo dużo oszustw, a w ciągu ostatnich kilku lat wskaźnik cyberprzestępczości wzrósł w Polsce o 72 procent. Nie jest więc niestety dużą niespodzianką to, że i klienci Media Expert, jednego z największych elektromarketów w Polsce, także mogą paść ofiarą oszustwa. Niewykluczone, że takiego e-maila, jak załączony w tym artykule, nasi czytelnicy znaleźli także w swoich skrzynkach odbiorczych.

iPhone 13 w wersji zielonej.
Fot. Apple / materiały prasowe

W tym przypadku podszywanie się pod Media Expert nie jest specjalnie wyszukane. Oszuści starają się nakłonić klientów sklepu do kliknięcia linku za pomocą obiecanej nagrody. Nowy iPhone 13 to dość kusząca oferta, ponieważ w oficjalnym sklepie Apple, smartfon kosztuje od 3499 złotych. W Media Expert można kupić niektóre wersje w cenie poniżej 3 tysięcy złotych, ale to i tak spory wydatek. Wizja otrzymania iPhone’a 13 może być więc kusząca. Szczególnie że wymagane jest tylko przystąpienie do programu lojalnościowego. Dodajmy, że takiego programu sklep w ogóle nie ma.

Tak wygląda oszustwo

Wolnostojący budynek sklepu media expert sfotografowany od dołu w słoneczny dzień.
Fot. Kamil Kulawik / Wikimedia/ CC 4.0

Wiadomość przychodzi z adresu account-update[at]amazon.com, choć w wiadomości wyświetla się nazwa sklepu. To pierwsza przestroga dla osób, które takiego e-maila dostały. Kolejną powinien być styl, w jakim napisano samą treść. Brakuje w niej polskich znaków i jest napisana dość nieskładnie. Dodajmy także, że na zdjęciu przedstawiającym iPhone’a, nie widzimy faktycznie tego modelu, który miałby trafić w nasze ręce.

Samo kliknięcie przycisku przekierowuje nas na zewnętrzną witrynę, gdzie może nastąpić próba kradzieży naszych danych. I tutaj ważna informacja, na dole takiego e-mail pojawia się także informacja, że możemy wypisać się z newslettera. Umieszczony tam link także przekierowuje nas na tę samą witrynę. Nie klikajmy więc takich wiadomości, oznaczajmy je jako spam i nie dajmy się nabrać. Zapytaliśmy sieć Media Expert o to, na co powinni zwrócić szczególną uwagę ich klienci.

Konsekwentnie przypominamy naszym Klientom o konieczności zachowania ostrożności w odpowiadaniu na sms’y, maile oraz wszelką korespondencję od nadawców, którzy poprzez podobny adres strony, nazwę lub wygląd mogą wykorzystywać nieuwagę kupujących. Przypominamy również, że wszelkie akcje sprzedażowe prowadzimy wyłącznie poprzez naszą stronę internetową i oficjalne kanały społecznościowe, a udział w realizowanych przez nas promocjach nigdy nie wiąże się z koniecznością ponoszenia jakichkolwiek kosztów dodatkowych.

Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert dla Android.com.pl

Odpowiedź Media Expert

Redakcja Android.com.pl zwróciła się do rzecznika prasowego sieci Media Expert z pytaniami, które mogą trochę uspokoić klientów sklepu. Pierwsze, o co zapytaliśmy, to czy skala tego typu oszustw jest duża.

Na tego typu zdarzenia reagujemy bardzo szybko, zatem ich skala jest na szczęście incydentalna.

Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert dla Android.com.pl

Zapytaliśmy również o to, czy firma na bieżąco monitoruje sieć i próbuje wyłapywać podobnego rodzaju oszustwa.

Prowadzimy stały monitoring dla tego typu zdarzeń i mamy wewnętrzne procedury postępowania w przypadku ich potwierdzenia. Obejmują one nie tylko działania skierowane do administratorów i właścicieli platform, które wykorzystywane są do publikacji niebezpiecznych treści, ale i stosownych organów ścigania czy instytucji zajmujących się ochroną danych, jak CERT Polska. Oddzielnie, bezpośrednio komunikujemy się z Klientami poprzez nasze kanały, w tym social media, by przypominać o podstawowych zasadach zachowania bezpieczeństwa w sieci.

Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert dla Android.com.pl

Jak się bronić przed oszustami?

kobieta trzymająca smartfon w dłoni
Fot. Ilustrati / Unsplash

Dbanie o prywatność w sieci to ważny element cyberbezpieczeństwa. Istnieją narzędzia, które pozwalają sprawdzić, czy dany link jest podejrzany. Nie jest to jednak gwarancja, że witryna będzie w 100% bezpieczna. Pamiętajmy, że podawanie na podejrzanych stronach naszych danych jest niebezpieczne i nie powinno się zdarzać. Poniżej znajdziecie kilka miejsc, gdzie możecie sprawdzać podejrzanie wyglądające linki:

Dla większego bezpieczeństwa naszych danych warto też zainstalować dobry VPN oraz antywirusa.

Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Kamil Kulawik / Wikimedia/ CC 4.0, montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw