Mężczyzna rozmawia przez telefon komórkowy trzymany przy uchu, widać tylną część urządzenia z aparatami fotograficznymi.
LINKI AFILIACYJNE

Dzwoni numer 799600321? Potrafią nękać Polaków kilka razy dziennie

5 minut czytania
Komentarze

Jeżeli dzwoni numer 799600321 to najlepiej nie odbierać, ponieważ można paść ofiarą oszustwa. Co więcej, dzwoniący są wyjątkowo uparci i potrafią wykonywać próby połączenia po kilka lub nawet kilkanaście razy dziennie. To może być kolejna próba oszustwa, gdzie występuje podszywanie się pod pracowników instytucji bankowej. Redakcja Android.com.pl zwróciła się do przedstawicieli banku z pytaniem, czy numer znajduje się w ich bazie.

Dzwoni numer 799600321. Nie odbieraj połączenia

Zrzut ekranu strony informującej o numerze telefonu 799600321, ostrzegającej, że jest on głównie kojarzony z oszustwami finansowymi, z negatywnymi opiniami użytkowników.
Fot. Nieznany-numer, zrzut ekranu

To nie pierwszy raz, kiedy Polacy są nękani uporczywymi telefonami od oszustów. Tym razem ci zdają się dzwonić z numeru 799600321 i podawać się za pracowników Banku Pekao SA. Można powiedzieć, że ten konkretny bank ma ostatnio pecha, ponieważ pojawiła się także jego fałszywa strona. W obu przypadkach, które zapewne nie są ze sobą połączone i stanowią próbę oszustwa pochodzącego z różnych źródeł, chodzi o to samo. Pozyskanie naszych danych.

Ekran działań połączeń telefonicznych w ciemnym trybie interfejsu, pokazujący kilku ostatnich połączeń od tego samego numeru 799600321 telefonu z Polski o różnych dniach tygodnia.
Wykaz połączeń tylko z kilku ostatnich dni. Fot. zrzut ekranu / Android.com.pl

Ochrona prywatności w sieci jest jednym z elementów, które pozwalają nam lepiej chronić dane, a przy tym być mniej narażonym na wszelkiego rodzaju próby oszustwa. Osoby dzwoniące z numeru 799600321 potrafią to robić kilka razy dziennie, a kiedy już odbierze się połączenie, następuje próba wyłudzenia danych, które mogą następnie posłużyć do uzyskania dostępu do konta bankowego. Najlepiej więc nie odbierać połączeń od numeru 799600321 i zapoznać się z naszym poradnikiem, jak rozpoznać, że dzwoni bank.

Pan przedstawił się jako pracownik banku Pekao SA, poprosił o weryfikację mojej tożsamości w celu prowadzenia dalszej rozmowy. Poprosiłem najpierw o temat rozmowy, zostałem poinformowany że jest to nie możliwe bez weryfikacji tożsamości. Podiękowałem.

Komentarz na stronie Nieznany-numer (pisownia oryginalna)

Odpowiedź Banku Pekao SA

Osoba siedzi na ławce i trzyma smartfona w rękach; widoczne są ręce, część kurtki w kratę, jeansy.
Fot. Charlotte May / Pexels

Redakcja Android.com.pl zwróciła się do Banku Pekao SA z pytaniem, czy numer należy do wykorzystywanych przez pracowników instytucji. Okazuje się, że numer faktycznie należy do banku, ale zaznaczono także, że oszuści mogą go wykorzystywać jako formę spoofingu.

Informujemy, że podany numer jest w zakresie numeracji użytkowanej przez nasz bank. Należy jednak podkreślić, że współczesna technologia pozwala oszustom podszyć się pod dowolnie wybrany przez siebie numer telefonu. Jest to tzw. spoofing (oficjalnie Caller ID Spoofing). Ta powszechnie wykorzystywana przez cyberprzestępców metoda stosowana jest w celu wyłudzenia od ofiary oszustwa środków finansowych lub zaciągnięcia na jej dane osobowe kredytu. Oszuści wykorzystując ogólnodostępne w sieci narzędzia podszywają się pod pracowników banków lub instytucji państwowych.

Bank Pekao SA, biuro prasowe dla Android.com.pl

Jak więc widać, liczne zgłoszenia dotyczące numeru 799600321 i oznaczające go jako oszustwo, mogą być częściowo prawdziwe. Istotne jest więc to, by dokładnie weryfikować, skąd naprawdę pochodzi połączenie. Tutaj pomocna może być sama aplikacja bankowa, gdzie można poprosić o weryfikację, jeżeli zadzwoni do nas numer 799600321 lub jakikolwiek inny, gdzie ktoś podaje się za pracowanika banku.

Nasi klienci mogą zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w aplikacji PeoPay lub serwisie internetowym Pekao24. Weryfikacja da im pewność, że po drugiej stronie faktycznie znajduje się konsultant Banku Pekao S.A. Ponadto na bieżąco informujemy naszych klientów o metodach działania cyberoszustów oraz regularnie przypominamy o zaleceniach bezpieczeństwa poprzez pocztę wewnętrzną w aplikacji mobilnej i serwisie internetowym. Komunikaty dotyczące bezpieczeństwa można znaleźć również na naszej stronie internetowej www.pekao.com.pl oraz na stronie logowania do serwisu internetowego.

Bank Pekao SA, biuro prasowe dla Android.com.pl

Spoofing przez telefon

Osoba trzymająca smartfon przy uchu, skupienie na aparacie fotograficznym telefonu.
Fot. Onur Binay / Unsplash

Zawsze warto dodatkowo zabezpieczać nasze dane i urządzenia. Pomocne mogą być VPN-y oraz antywirusy, choć na pierwszym miejscu zawsze powinien stać nasz rozsądek. Nie ufajmy wszystkim i sprawdzajmy, kto do nas dzwoni lub pisze. Nasz numer telefonu znajduje się bowiem w wielu bazach danych w internecie. Oszuści mogą go więc wykorzystywać, by podszywać się pod różnego rodzaju instytucje. Tym jest właśnie spoofing, a jeżeli nasze dane są powszechnie dostępne, oszustom łatwiej jest nas podejść.

W przypadku kontaktów telefonicznych bądźmy zawsze czujni. Pracownik banku nigdy nie będzie prosił nas o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, numeru karty i kodu CVV/CVC, kodów BLIK, kodów autoryzacyjnych oraz pobrania dodatkowych aplikacji np. służących do zabezpieczenia konta. Nie będzie również namawiał nas do przelania pieniędzy na inny rachunek bankowy (np. zapasowy) lub wypłaty gotówki, a następnie wpłaty na nieznane konto przy użyciu kodu BLIK.

Bank Pekao SA, biuro prasowe dla Android.com.pl

Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Vincent Wachowiak / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw