Zdjęcie elewacji supermarketu Biedronka z charakterystycznym logo w postaci czerwonego biedrona i napisu "Biedronka Codziennie niskie ceny" oraz wykresu promocji SMS-owej na przedstawienie reakcji klientów w różnych przedziałach wiekowych.

Polacy jednak kochają SMS-y z Biedronki. Widocznie nie dorośliśmy do lepszych reklam

3 minuty czytania
Komentarze

Choć kiedy w skrzynkach Polaków pojawiły się pierwsze SMS-y z Biedronki, w internecie podniosły się głosy krytyki, okazuje się, że nasze społeczeństwo docenia taką prostolinijną formę komunikacji. Badania pokazują nie tylko, że SMS-y działają, ale także, że Biedronka w ten sposób osiąga swój długoterminowy cel – podbiera klientów Lidla.

Niestandardowa akcja marketingowa… działa

SMS-y z Biedronki. Widok na front sklepu Biedronka z logo w kształcie biedronki oraz napis "Codziennie niskie ceny", w tle niebo; w prawym górnym rogu wmontowany wyskakujący komunikat z informacją o promocji.
Fot. Szymon Baliński, Łukasz Gołąbiowski / Android.com.pl / montaż własny

Kontrowersyjna akcja SMS-owa prowadzona przez Biedronkę, która pojawiła się na początku lutego 2024 roku, ma na celu przyciągnięcie klientów przez porównywanie cen produktów z ofertą Lidla. Od początku kwestionowało się skuteczność i legalność tej metody, zwracając uwagę na negatywne reakcje konsumentów oraz możliwe wprowadzanie ich w błąd.

Sami postanowiliśmy sprawdzić, czy Biedronka wysyła SMS-y zgodnie z prawem, a wynik naszej analizy wskazał, że takie działania są legalne, o ile spełniają określone warunki. Są to m.in. rzetelne porównanie cen, niewprowadzanie w błąd oraz uzyskanie zgody na otrzymywanie wiadomości od konsumentów. Zastanawiające jest jednak ciągle, czy podawane przez Biedronkę informacje o cenach są zgodne z rzeczywistością. Na możliwość popełnienia błędu często zwracał uwagę Lidl w swojej defensywie.

Sprawa już przez ponad miesiąc wywołuje spory internetowe, a wojna cenowa z Lidlem stała się tematem memów. Mogłoby wydawać się, że odbiór takich działań marketingowych będzie raczej negatywny, a ostateczne skutki dla wizerunku Biedronki – opłakane. Okazuje się jednak, że się myliliśmy, a sieć sklepów powoli osiąga swój cel. Metoda „nieważne jak, byleby mówili” najwyraźniej okazała się kluczem do sukcesu.

Szansa na sukces: SMS-y z Biedronki robią robotę

Oczywiście nie są to jedynie hipotezy. Badanie opublikowane przez portal dlahandlu.pl i przeprowadzone przez Openfield na przykładzie akcji SMS-owej Biedronki pokazuje, że kampanie tego typu mogą skutecznie przyciągać klientów różnych grup wiekowych, szczególnie seniorów. Aż 54% respondentów zdecydowało się na zakupy po otrzymaniu promocyjnego SMS-a, przy czym skuteczność akcji rosła wraz z wiekiem odbiorców.

Infografika prezentująca PROMOCJĘ SMS-OWĄ SKLEPU BIEDRONKA. Pokazuje procent osób, które zrobiły zakupy po otrzymaniu SMS-a: Jednokrotnie - 13,7%, Kilka razy - 32,6%, Wielokrotnie - 7,7%, razem 54%. W dolnej części znajduje się notka o ogólnopolskim badaniu reprezentatywnym na grupie 1000 Polaków oraz logo Openfield.
SMS-y z Biedronki – badanie efektywności. Fot. Openfield / materiały prasowe

Ponadto badanie ujawnia, że kampania przyciągnęła klientów również z innych sieci, w tym Lidla, „łamiąc” tym samym lojalność wobec dotychczas preferowanych marek.

Infografika przedstawiająca promocję SMS-ową sklepu Biedronka. Dwa wykresy kołowe pokazują procent klientów, którzy głównie robią zakupy w Lidlu (50,5%) i Biedronce (56,1%) i którzy skorzystali z promocji Biedronki po otrzymaniu SMS-a. Na dole znajduje się dopisek o ogólnopolskim badaniu CAWI przeprowadzonym na 1000 Polaków w dniach 27.02-28.02.2024 r. oraz logo Openfield.
SMS-y z Biedronki – badanie efektywności. ot. Openfield / materiały prasowe

Okazuje się, że nawet osoby, które wcześniej nie wybierały Biedronki jako głównego miejsca zakupów, są skłonne zmienić swoje zwyczaje pod wpływem atrakcyjnej promocji.

Wykres słupkowy przedstawiający pozytywną ocenę promocji SMS-owej sklepu Biedronka w zależności od wieku. Procentowe wartości wahają się od 17,5% dla grupy wiekowej 18-24 lata do 70,7% dla osób w wieku 65 lat i więcej. Na dole znajduje się informacja, że jest to ogólnopolskie reprezentatywne badanie CAWI na grupie 1000 Polaków, zrealizowane w dniach 27.02-28.02.2024 r. Po prawej stronie umieszczono logo Openfield.
SMS-y z Biedronki – badanie efektywności. Fot. Openfield / materiały prasowe

Co więcej, choć wydawało się, że nie ma nic tak irytującego jak SMS z Biedronki w niedzielę wieczorem, np. w formie powiadomień push, ponad 40% konsumentów w grupie wiekowej 35-44 lat chce je otrzymywać. Kolejny raz ten procent rośnie wraz z wiekiem.

Wykres słupkowy prezentujący zainteresowanie odbieraniem SMS-ów z ofertą promocyjną od sieci sklepów Biedronka w zależności od grup wiekowych. Najmniejsze zainteresowanie w grupie 18-24 lata (14%), stopniowo rośnie w kolejnych grupach wiekowych, osiągając najwyższy poziom wśród osób w wieku 65 lat i więcej (70,7%). Na dole informacja o ogólnopolskim badaniu reprezentatywnym CAWI na grupie 1000 Polaków zrealizowanym w dniach 27.02-28.02.2024 r. U dołu logo firmy Openfield.
SMS-y z Biedronki – badanie efektywności. Fot. Openfield / materiały prasowe

Jak widać, skuteczność takiej formy komunikacji jest wysoka. Prosty komunikat o tym, gdzie jest drożej, a gdzie taniej, działa szczególnie wśród starszych grup wiekowych.

Źródło: dlahandlu.pl, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Szymon Baliński / Openfield / montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw