grafika prezentująca aplikację mobywatel

mObywatel nie działa. Problemy z aplikacją i możliwe rozwiązania

4 minuty czytania
Komentarze

Wizja dokumentów w telefonie kilka lat temu wydawałaby się fikcją. Tymczasem mObywatel, mimo kilku potknięć, to aplikacja, która naprawdę ułatwia życie. Stale się rozwija i zwiększa katalog dostępnych dokumentów i usług. Ale są sytuacje, gdy przestaje działać: problemy z samą aplikacją, z logowaniem, pobieraniem danych oraz wysyłaniem danych. Co wtedy?

Ręka osoby dotykająca ekranu smartfona, wyświetlającego interfejs aplikacji mobilnej o nazwie "mDowód" z wypływającymi interaktywnymi kartami przedstawiającymi różne opcje cyfrowe.
Fot. gov.pl / materiały prasowe

Oczywiście najbardziej znamienną awarią aplikacji mObywatel były październikowe wybory. Osoby, które nie wzięły ze sobą plastikowego dowodu, licząc, że okażą jego wersję elektroniczną w aplikacji, zostały zaskoczone faktem, że mObywatel nie działa. Oczywiście pojawiła się masa teorii spiskowych, np. że jest to celowe działanie partii rządzącej, które miało uniemożliwić udział w głosowaniu. Z mObywatela korzystają bowiem głównie ludzie młodzi i lepiej wykształceni, a to, jak wiadomo, nie jest elektorat byłej partii rządzącej.

Spójrzmy więc, jakie mogą być przyczyny awarii mObywatela i jak sobie z tym poradzić. Niedziałająca aplikacja oznacza brak dostępu do elektronicznych dokumentów — i to zazwyczaj w sytuacji, gdy będzie wam potrzebne prawo jazdy, dowód osobisty lub dowód rejestracyjny. A oczywiście nie macie plastikowych lub papierowych odpowiedników ze sobą.

Błędy nowych wersji

W lipcu 2023 roku mObywatel zadebiutował w wersji 2.0. Ale nie obyło się bez komplikacji. Wielu użytkowników po aktualizacji nie mogło się zalogować do aplikacji. Dlatego, choć zazwyczaj doradzamy, by jak najszybciej instalować aktualizacje, czasami jednak nie warto się spieszyć — lepiej poczekać, aż pojawią się pierwsze reakcje i opinie na temat stabilności i poprawności działania nowego softu. Niech inni zostaną pierwszymi testerami.

W przypadku mObywatela 2.0 aplikacja nie chciała na przykład zaktualizować się z poziomu sklepu. Teoretycznie nowa wersja załadowała się, ale po uruchomieniu wyświetlała błąd i nie pozwalała obejść tego komunikatu. Ani przejść dalej. W tym przypadku może pomóc ręczne odinstalowanie i ponowne zainstalowanie aplikacji.

Zrzuty ekranu z aplikacji mobilnej mobywatel nie działa. Komunikaty o błędach: pierwszy pokazuje ekran logowania z wiadomością o konieczności wpisania hasła, drugi z komunikatem "Wystąpił błąd serwera!", trzeci z komunikatem "Nie udało się załadować treści ekranu. Spróbuj ponownie lub wróć do poprzedniego ekranu.", czwarty z komunikatem "Wystąpił błąd. Niektóre funkcje aplikacji są niedostępne. Zaloguj się ponownie."
Fot. X.com / montaż własny

Wtedy jednak pojawiały się inne problemy — profil użytkownika był „wyzerowany”, trzeba było dodawać dokumenty od początku, jednak próby ich pobrania powodowały pojawienie się kolejnego błędu, tym razem związanego z nieudaną komunikacją z serwerem. Pojawić się może jeszcze inny przypadek — niespodziewane zamykanie się aplikacji od razu po jej uruchomieniu albo natychmiastowy crash po logowaniu.

Problemy z komunikacją i logowaniem

Zakładając, że wpisujemy dobry login, hasło czy PIN, innym problemem z mObywatelem może być bardzo długi czas logowania. Tutaj przyczyną może być przeciążenie serwerów — tak, jak w dniu wyborów, gdy w tym samym czasie z aplikacji chciało skorzystać zbyt wielu użytkowników.

W tym przypadku, gdy logowanie ciągnie się w nieskończoność, rozwiązaniem jest uruchomienie wersji offline. W tym przypadku trzeba wybrać pole „Przejdź do aplikacji” albo włączyć tryb samolotowy. Wtedy można okazać mDowód w wersji offline.

Może też dojść do sytuacji, że sam mObywatel działa, ale wadliwie funkcjonują poszczególne moduły. Po aktualizacji do wersji 2.0 był problem choćby z dostępnością eRecept, pojawiający się jako „Błąd połączenia” przy próbie autoryzacji lub komunikat „nie można wyświetlić wszystkich usług”. W przypadku eRecept serwis komunikuje się z Internetowym Kontem Pacjenta, więc to ten system mógł być problemem, a nie sama aplikacja.

telefon przy laptopie z otwartą aplikacją mObywatel
fot. Depositphotos / mindea

Czy jest jakieś rozwiązanie?

Co więc może zrobić użytkownik? Przede wszystkim sprawdzić, czy wszystko jest w porządku z połączeniem sieciowym oraz zweryfikować, czy w tle nie pracują dodatkowe aplikacje (np. filtrujące ruch, oszczędzające baterię lub ingerujące w DNS), które mogą wpływać na pozostałe aplikacje. Niedziałającą aplikację najlepiej odinstalować i spróbować ponownie zainstalować ją po kilku godzinach.

Warto śledzić komunikaty i wiadomości — o problemach i tym, czy zostały już zażegnane. Użytkownicy szybko żalą się na tego typu sytuacje w mediach społecznościowych (chyba że trwa ich globalna awaria, wtedy nie ma gdzie ponarzekać) – tak było też w sytuacji, gdy mObywatel nie działał. Warto też sprawdzić, czy błędy nie są związane z zaplanowaną wcześniej przerwą techniczną.

Usterki techniczne, błędy w systemie, przerwy w działaniu serwera, błędy w przetwarzaniu danych (np. w kwestii uwierzytelniania), ich synchronizacji między systemami czy interakcji z użytkownikami to elementy pozostające poza zasięgiem użytkownika. Na to nie mamy najmniejszego wpływu, więc musimy cierpliwie czekać na ogarnięcie problemu przez osoby odpowiedzialne za aplikację.

Źródło: niebezpiecznik, androidowy. Zdjęcie otwierające: gov.pl / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw