Eksperymentalny samolot odrzutowy NASA X-59 QueSST na lotnisku o zmierzchu, z górami w tle i różowym niebem.

NASA i Lockheed Martin prezentują futurystyczny samolot X-59. „To nie render”

2 minuty czytania
Komentarze

NASA do spółki z Lockheed Martin zaprezentowały X-59 Quiet Supersonic Aircraft – eksperymentalny samolot, który ma zmienić zasady lotów naddźwiękowych. Co takiego potrafi futurystyczny sprzęt oraz jak może zostać wykorzystany w praktyce?

X-59 Quiet Supersonic Aircraft od NASA i Lockheed Martin zaprezentowany

Zdjęcie niebieskiego logo NASA z charakterystycznym czerwonym wektorem na tle częściowo zachmurzonego nieba.
Fot. Unsplash / Laurenz Heymann

Futurystyczny samolot X-59 został zaprojektowany przez NASA i Lockheed Martin, aby latać z prędkością 1,4-krotnie większą niż prędkość dźwięku (1488 km/h), a jego kluczową cechą ma być znaczące zmniejszenie intensywności gromu dźwiękowego. Unikalna konstrukcja z długim, cienkim dziobem i silnikiem umieszczonym na górze, ma umożliwić komercyjne loty naddźwiękowe nad lądem, co obecnie jest zabronione ze względu na generowany hałas.

Naturalnie NASA planuje przeprowadzić serię testów samolotu przed jego pierwszym lotem zaplanowanym jeszcze na ten rok. Co więcej, konstruktorzy chcą zebrać rzetelne dane i opinie publiczne na temat hałasu generowanego przez samolot. Te informacje mają wpłynąć na przyszły rozwój w dziedzinie cichej podróży naddźwiękowej.

Tłumaczenie: To nie jest render. To X-59, jednomiejscowy samolot, którego celem jest zredukowanie gromu dźwiękowego do zwykłego uderzenia. Samolot otwiera możliwość odbywania komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem, które są zakazane od 1973 roku. Wypatrujcie pierwszego lotu!

Zobacz też: Mysz ze szczurzym mózgiem. Międzygatunkowy przeszczep narządów jest coraz bliżej

X-59 to wspólne dziecko NASA, czyli amerykańskiej agencji rządowej oraz Lockheed Martin – koncernu zbrojeniowego ze stanu Maryland. John Clark, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin zdradził, że projekt samolotu może ukształtować przyszłość podróży naddźwiękowych.

W obu zespołach pracowali utalentowani, oddani i pełni pasji naukowcy, inżynierowie oraz specjaliści. Wszyscy współtworzyli ten samolot. Jesteśmy zaszczyceni, że staliśmy się częścią podróży, która ma na celu kształtowanie przyszłości naddźwiękowych wojaży lądowych wraz z NASA i naszymi partnerami.

John Clark, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin

Połączenie nauki ze środkami podróży ekscytuje ludzkość niemalże od zawsze. W związku z tym, jeśli lubicie takie tematy, z pewnością chętnie rzucicie okiem na nasze zestawienie najdroższych samochodów na świecie.

Źródło: NASA. Zdjęcie otwierające: NASA / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw