Awaria Facebooka, Messengera, WhatsApp, Instagrama
LINKI AFILIACYJNE

Facebook i Instagram bez szalenie przydatnej funkcji czatu. Meta postanowiła nagle ją usunąć

3 minuty czytania
Komentarze

Firma Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, poinformowała, że od połowy grudnia nie będzie już możliwe korzystanie z komunikacji międzyplatformowej, a istniejące rozmowy pozostaną dostępne jedynie do odczytu. Funkcja była dostępna dla użytkowników obu serwisów społecznościowych od 2020 roku.

Facebook i Instagram wyłączają funkcję dotyczącą wiadomości – Spis treści

Koniec komunikacji międzyplatformowej Meta

Nieskończoność z niebieskiego światłowodu (logo firmy Meta) z ikonami mediów społecznościowych i komunikacji wokół, na białym tle.
Fot. Meta

Meta ogłosiła nową aktualizację, która usunie opcję komunikacji między kontami Facebooka i Instagrama. W praktyce oznacza to, że użytkownicy Instagrama nie będą mogli już rozmawiać ani dzwonić do kont na Facebooku. Istniejące rozmowy między aplikacjami staną się możliwe tylko do odczytu – zostaną zarchiwizowane, ale nie będą już aktywne. Zmiana jest zaplanowana na połowę grudnia 2023 roku, chociaż nie padała żadna konkretna data. Swoją drogą niedawno Meta zapowiedziała też spore modyfikacje na Instagramie.

Funkcja komunikacji międzyplatformowej (ang. cross-app communication) została wprowadzona przez giganta mediów społecznościowych w 2020 roku. Przez trzy lata dodawano różne funkcje, takie jak czaty grupowe, ale teraz firma zdecydowała się na wycofanie tej opcji bez podania konkretnej przyczyny. Ta decyzja wydaje się być sprzeczna z trwającym planem integracji komunikacji Meta, który miał na celu stworzenie uniwersalnej skrzynki odbiorczej dostępnej na Facebooku, Instagramie i WhatsAppie.

Tłumaczenie: Wiadomości międzyplatformowe na Instagramie i Facebooku dobiegają końca

Spekuluje się, że jest to związane z unijnymi regulacjami dotyczącymi prywatności danych, takich jak ustawa o usługach cyfrowych (DSA – ang. Digital Service Act). Jest to zestaw przepisów przyjętych przez Unię Europejską, mający na celu regulację działalności platform cyfrowych. Ustawa ta ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki duże firmy technologiczne działają w internecie, zwłaszcza w zakresie moderacji treści, transparentności i ochrony danych użytkowników.

Płatny Facebook i Instagram odpowiedzią na DSA

To nie byłby pierwszy raz, kiedy Meta dostosowywałaby swoje działania do DSA. Wprowadzenie płatnej subskrypcji Facebooka i Instagrama bez reklam także było odpowiedzią na rosnące naciski ze strony Unii Europejskiej w zakresie ochrony prywatności. Abonament jest sposobem na dostosowanie się do tych wymogów, oferując użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi i sposobem, w jaki są oni targetowani przez reklamy.

Dłoń trzymająca smartfon z logo Facebooka na ekranie, w tle rozmyte logo firmy Meta.
Fot. Depositphotos / FellowNeko

Użytkownicy, którzy zdecydują się na dalsze korzystanie z darmowej wersji Facebooka i Instagrama, będą nadal podlegać systemowi reklamowemu firmy. To znaczy, że informacje, takie jak zainteresowania, dane demograficzne i interakcje z treściami, są agregowane i analizowane w celu wyświetlania im bardziej spersonalizowanych reklam.

Subskrypcja, dostępna dla mieszkańców Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii, pozwala użytkownikom korzystać z tych platform bez wyświetlania reklam. Cena abonamentu na obie platformy w Polsce wynosi 59,99 zł miesięcznie.

Jeśli Facebook i Instagram to dla ciebie za mało, sprawdź, jak korzystać z TikToka bez rejestracji.

Źródło: Techcrunch, oprac. własne

Motyw