Osoba trzymająca smartfon z wyświetlonym logo Dysk Google Drive na pierwszym planie, laptop na drewnianym stole w tle.

Dysk Google ma poważny problem. Twoje pliki z ostatnich miesięcy mogą zniknąć

3 minuty czytania
Komentarze

Na forum z supportem Google pojawił się wpis, który może zaniepokoić wiele osób. Zaczęło się od użytkownika, który twierdzi, że z Google Drive (Dysk Google) zniknęły pliki z ostatnich kilku miesięcy. Jego dysk powrócił do stanu z maja 2023 roku, a żadne ślady (logi, systemowy kosz itp.) nie wskazują, że pliki zostały ręcznie usunięte. Okazało się, że to nie pojedynczy przypadek.

Laptop na stole z ekranem przedstawiającym logo Google Workspace i ikony różnych aplikacji, takich jak Gmail, dysk google, Meet, w tle rozmyte wnętrze.
fot. Depositphotos/ monticello

Dysk Google i pliki, które były, a ich nie ma

Wielu posiadaczy kont zaczęło się skarżyć, że w ostatnim czasie ich pliki na Dysku Google z ostatnich kilku miesięcy zniknęły. Google bada te przypadki i do czasu rozwiązania problemu firma ostrzega użytkowników, aby nie usuwali plików z krytycznych folderów, a najlepiej byłoby stworzyć nowe kopie zapasowe. Dodajmy, że Dysk Google ma wbudowany system odzyskiwania plików, ale przywraca on tylko pliki usunięte przez użytkowników — tymczasem chodzi tu o pliki, które nie zostały usunięte, ale po prostu wyparowały.

W poszczególnych przypadkach dzienniki aktywności na kontach, których dotyczy problem, nie wykazują żadnych ostatnich zmian, co potwierdza, że sami użytkownicy nie usunęli plików przypadkowo. Nic nie wskazuje tu na błąd użytkownika. To prawdopodobnie problem z samą usługą, która prawdopodobnie w pewnym momencie uniemożliwiła synchronizację danych między urządzeniami lokalnymi a Google Cloud. Wydaje się też, że problem dotyczy nowej (zaktualizowanej) wersji desktopowej aplikacji Dysk Google.

Zestawienie różnych urządzeń pokazujących interfejsy Google Drive i wyszukiwarki Google z wynikami dotyczącymi Wielkiego Kanionu, w tym tablet wyświetlający galerię zdjęć oraz ekran komputera z oknem przeglądarki.
Źródło: Google

Rozwiązanie problemu? Na razie tylko nieoficjalne i ryzykowne

Na razie wsparcie techniczne Google nie potrafi wskazać błędu i podać rozwiązania:

Aside from the thread link you provided there are other admins now that have reported the same behavior we encounter where after the update there are files that went missing. This is now being investigated by our Product Engineers and we are also waiting for a root cause analysis as well on how we can fix it. Due to the ongoing investigation we are unable to provide an ETA yet.

Google Support Team

Google pracuje nad rozwiązaniem problemu, ale użytkownicy zaczęli już kombinować na własną rękę. Powstało już nawet nieoficjalne rozwiązanie problemu, polegające na skorzystaniu z pamięci podręcznej Dysku Google w folderze AppData, gdzie powinny znajdować się najnowsze pliki. Jednak Google twierdzi, że użytkownicy nie powinni usuwać ani przenosić folderu AppData (odpowiednik dla komputerów Mac to Application Support) ani odłączać usługi od swoich kont. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wykonanie lokalnej kopii zapasowej całego folderu Dysku Google do czasu rozwiązania problemu przez firmę.

Laptop i smartfon wyświetlające interfejs Google Drive z listą plików i folderów w zespole marketingowym.
Źródło: Google

Jeden z internautów twierdzi, że odzyskał utracone pliki z pamięci podręcznej, korzystając ze starszej wersji aplikacji Drive – podzielił się też instrukcją. Jednak jest to dość ryzykowne rozwiązanie, sprzeczne z zaleceniami producenta, które może trwale uszkodzić system plików. Trzeba to mieć na uwadze.

Cała sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że Google Drive jest jednym z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne do przechowywania plików. Jeśli nie jest równocześnie robiona lokalna kopia zapasowa, utrata plików z chmury oznacza, że możecie ich już nigdy nie odzyskać… Dlatego lepiej nie zakładać, że pliki przechowywane w chmurze są bezpieczne, a backupów i kopii zapasowych najlepiej robić kilka, i lokalnie, i poprzez usługi online (np. chmurę Huawei czy Dropbox).

Na koniec przypominamy także, jak wylogować się z konta Google oraz jak wyłączyć asystenta Google na urządzeniach mobilnych z Android i iOS oraz komputerze.

Źródło: Support Google, TechSpot, BleepingComputer

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw