dłoń trzymająca telefon z włączoną aplikacją tiktok

Google ma rosnący problem. Z jakiegoś powodu Gen Z twierdzi, że wyszukiwarka na TikToku jest lepsza

3 minuty czytania
Komentarze

TikTok wraz z rosnącą popularnością odgrywa coraz ważniejszą rolę w świecie internetu. Mimo szeregu problemów związanych z chińską aplikacją, które wielokrotnie opisywaliśmy na łamach naszego portalu, najmłodsi użytkownicy uwielbiają z niej korzystać. Sposób, w jaki to robią, może zagrażać pozycji Google, z czego amerykańska firma z pewnością nie jest zadowolona.

TikTok kontra Google. W czym tkwi problem?

Teoretycznie sztandarowa usługa Google, jaką jest wyszukiwarka o tej samej nazwie, może bez przeszkód funkcjonować obok aplikacji takich jak TikTok. Google służy w końcu do wyszukiwania informacji w sieci, a TikTok to aplikacja społecznościowa zawierająca głównie krótkie nagrania wideo. Tyle tylko, że dla wielu osób chińska aplikacja zaczyna pełnić funkcję wyszukiwarki, co mogą dostrzegać np. reklamodawcy, przenosząc tam budżety.

tiktok logo

Zdaniem Google media społecznościowe przejmują coraz więcej rynku
wyszukiwań i nie można już dziś mówić o monopolu amerykańskiego giganta. Przekonują, że młodzi ludzie, zanim wyjdą do kawiarni, do sklepu lub nawet przed wyjazdem na wakacje najpierw, sprawdzą dokładnie te miejsca, przedmioty lub usługi właśnie w social mediach.

– mówi Marcin Stypuła, właściciel i prezes Semcore, agencji wspierającej firmy w cyfrowym marketingu i pozycjonowaniu stron internetowych.

Już kilkanaście miesięcy temu informowaliśmy, że młodzi ludzie traktują TikToka jak wyszukiwarkę internetową. Daje to pewne korzyści, ale niesie również ryzyka. Jeśli chodzi o korzyści, to, jak zauważa Marcin Stypuła, algorytmy TikToka szybko ewoluują i dostosowują się do konkretnych użytkowników, więc podsuwane przez chińską aplikację treści są mocno spersonalizowane pod konkretnego użytkownika, co zwiększa szanse na to, że mu się spodobają. Z drugiej jednak strony poważnym problemem TikToka są fake newsy i dezinformacja.

Dla ponad połowy przedstawicieli pokolenia Z TikTok jest sposobem na wyszukiwanie informacji i wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych bardziej niż jakakolwiek inna platforma. Z tego powodu marki chcące zyskać zainteresowanie młodych ludzi inwestują w reklamy w chińskiej aplikacji. Jeśli zaś chodzi o to, dlaczego TikTok jest tak chętnie wybierany jako wyszukiwarka, odpowiedzią może być wspomniana personalizacja.

Można przypuszczać, że np. na hasło “pięć rzeczy do zrobienia we Włoszech” ci, którzy wrzucali swoje zdjęcia z nart zobaczą na TikToku np. ciekawe miejsca w zimowych kurortach. Ci, którzy chwalili się swoimi kulinarnymi możliwościami, mogą za to otrzymać kilka porad o
fajnych restauracjach w danym regionie. Google w swoich podpowiedziach mógłby być nieco mniej dokładny i np. wymieszać propozycje.

– mówi Marcin Stypuła.

Rywalizacja między Google a TikTokiem niewątpliwie może być ciekawa. Jeśli chcecie zobaczyć, co słychać w chińskiej aplikacji, ale nie planujecie tworzyć tam własnego konta, zajrzyjcie do naszego tekstu o TikToku bez rejestracji.

źródło: informacja prasowa, zdjęcie główne: Solen Feyissa/Unsplash

Jeżeli masz dla nas jeszcze kilkanaście sekund, wypełnij proszę poniższą ankietę. Jako redakcja Android.com.pl bierzemy udział w ogólnopolskim badaniu preferencji użytkowników smartfonów i nie ukrywamy, że Twój głos oraz opinia będą dla nas niezwykle istotne.

Motyw