AI zaplanuje ci wakacje. Booking.com odpala nową funkcję

4 minuty czytania
Komentarze

Czy Twoja następna wycieczka mogłaby zostać zaplanowana przez wirtualnego asystenta, który uwzględni Twoje preferencje, potrzeby i budżet oraz de facto… zastąpi biuro podróży? Czemu nie, jeśli mamy na tym oszczędzić – i czas, i pieniądze? Być może planer AI to następca filtrów wyszukiwania i niedługo wszyscy użytkownicy Booking.com. będą korzystać z niego przed wakacjami.

O podróży pogadasz z chatbotem jak z kolegą

To tak jakbyś zaczął rozmawiać o planowaniu podróży ze swoim partnerem lub przyjaciółmi

– informuje Rob Francis, CTO Booking.com.

Booking.com, czyli jeden z najpopularniejszych portali do rezerwacji hoteli i apartamentów (a także ostatnio wyszukiwania lotów i wynajmu samochodów) wypuścił nowy AI Trip Planner, który ma na celu pomóc użytkownikom w dopasowaniu do swoich preferencji wakacyjnych miejsc zakwaterowania oraz tworzeniu planów podróży dla określonego miasta, kraju lub regionu. System został uruchomiony w wersji beta dla wybranych podróżnych z USA w aplikacji firmy 28 czerwca.

Narzędzie wykorzystuje ChatGPT, popularnego chatbota opracowanego przez OpenAI. Użytkownicy zadają mu pytania, a on wykorzystuje mnóstwo danych, aby udzielić jak najbardziej trafnej odpowiedzi. To tak jakbyśmy w naturalny sposób konwersowali o podróżowaniu z kimś, kto wiele wie o miejscu, do którego chcemy się wybrać. Oczywiście im więcej szczegółów podamy (np. klimatyzowany pokój w 5-gwiazdkowym hotelu obok plaży i restauracji serwującej steki), tym dokładniejsze będzie wyszukiwanie. Ale jeśli zdecydujemy się na dość ogólnikowe frazy, będziemy mieli wiele różnorodnych opcji do wyboru.

Często ludzie są proszeni o dostosowanie się do ograniczeń technologii, aby robić to, co chcą, ale dzięki generatywnej sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie rozpocząć skalowalne, indywidualne rozmowy z naszymi klientami na ich warunkach, podobnie jak zacząłby rozmawiać o planowaniu podróży z partnerem lub przyjaciółmi. To dopiero początek, ale mamy tu wiele możliwości do odkrycia, aby wprowadzać innowacje i łączyć doświadczenia z podróży dalej na Booking.com, a wszystko to w bezpieczny, etyczny i integracyjny sposób

– informuje Francis.

Synchronizacja z systemem rezerwacji Booking.com

Oczywiście nikogo nie zdziwi fakt, że wyniki z chatbota są zintegrowane z Booking.com, więc od razu zobaczymy ceny na stronie rezerwacyjnej i jedno kliknięcie będzie dzieliło nas od potwierdzenia noclegu. Podróżni mogą przełączać się między czatem w AI Trip Planner a interfejsem aplikacji Booking.com, rozważając opcje swojej wycieczki.

Ma to swoje plusy – przede wszystkim oszczędza czas, który spędzamy na beznamiętnym odrzucaniu ofert, które nas nie interesują i działa jak ulepszone filtry wyszukiwania. Nie wyklucza to jednak sytuacji, że przez przypadek znajdziemy świetną opcję zakwaterowania, mimo że wcale nie pomyśleliśmy o niej, konstruując kryteria wyszukiwania. Jeśli zaś na początku będą wyświetlane najpopularniejsze hotele i apartamenty, ucierpieć na tym mogą mniejsze biznesy (choć pewnie wcale nie mniej urokliwe), ponieważ będzie istniało duże prawdopodobieństwo, że użytkownik je pominie, sugerując się odpowiedziami chatbota.

Nie tylko planer podróży, ale także synchronizacja usług i płatności

Ale zdaniem pracowników Booking.com inwestowanie w AI w sektorze podróżniczym jest przyszłością. Zaznaczają, że dzięki inteligentnemu wyszukiwaniu wiele problemów może zostać rozwiązanych, zanim w ogóle się pojawią. W dodatku zintegrowana płatność i synchronizacja uzupełniających się usług dla podróżujących (rezerwacja lotu, pobytu, samochodu, transferu z lotniska) pozwoli na automatyczne reagowanie na niezapowiedziane wakacyjne „zwroty akcji”. Jeśli system będzie widział, że lot jest opóźniony, przesunie czas odbioru samochodu z wypożyczalni lub transferu z lotniska, a nawet jeśli nie zrobi tego samodzielnie, zaproponuje nam dostępne opcje.

Osobiście uważam, że jeśli taka skoordynowanie usług w obrębie jednej platformy funkcjonowałaby na wysokim poziomie i nie sprawiałaby więcej kłopotów niż korzyści, to świetna opcja dla osób, które nie lubią na urlopie borykać się z problemami dotyczącymi podróży, ponieważ ich wakacyjnym celem jest odpoczynek, a nie zew przygody.

Planer będzie hitem?

A planer AI można traktować dwojako – albo jako ostateczną wyrocznię, która faktycznie jest w stanie bezbłędnie czytać nasz potrzeby i zaproponować najlepszą dostępną opcję wyjazdu, albo jako zbiór wskazówek dotyczących danego miejsca.

Od 28 czerwca wersja beta AI Trip Planner będzie dostępna dla rosnącej liczby użytkowników Booking.com Genius w Stanach Zjednoczonych. Czekamy więc, kiedy pojawi się także w Polsce.

A tutaj możemy podglądnąć, jak AI planer Booking.com ma wyglądać w praktyce:

Źródło: Booking.com

Motyw