CD Projekt, Sony, Xbox, BMW i inni zmieniają logotypy na tęczowe. W komentarzach jak co roku „totalny śmietnik”

4 minuty czytania
Komentarze

Czerwiec od lat jest miesiącem dumy i widzialności osób LGBTQ+. Firmy na całym świecie, chcąc okazać poparcie dla społeczności, na 30 dni zmieniają logotypy swoich marek w mediach społecznościowych na tęczowe. Oczywiście nie wszystkie przedsiębiorstwa decydują się na taki krok, a niektóre z nich robią to wybiórczo, rezygnując z kolorowych emblematów w określonych krajach. I jak co roku, internetowa społeczność ma o takich praktykach wiele do powiedzenia.

https://www.facebook.com/watch/?v=1388493818376878

Popularyzacja „pride month”

Koncepcja miesiąca dumy pojawiła się po słynnych zamieszkach w Stonewall w 1969 r., czyli serii spontanicznych demonstracji członków społeczności LGBT przeciwko nalotowi policji na bar dla gejów w Nowym Jorku. Rok później w amerykańskich miastach miały miejsce pierwsze marsze równości, których celem było upamiętnienie zamieszek w Stonewall i dalsze dążenie do szerzenia świadomości na temat osób nieheteronormatywnych. W czerwcu 1999 r. Prezydent USA Bill Clinton ogłosił każdy czerwiec w Ameryce rocznicą zamieszek w Stonewall oraz „Miesiącem Dumy Gejów i Lesbijek”.

Zobacz także: Trzeci sezon Wiedźmina od Netflix zapowiada się… tęczowo – Jaskier może mieć dla nas niespodziankę

„Pride month” już dawno opuścił granicę Stanów Zjednoczonych i uznawany jest w wielu miejscach na całym świecie, co oczywiście ma swoich zwolenników i krytyków. Od kilku lat popularnym zabiegiem marketingowym symbolizującym okazanie wsparcia dla społeczności osób LGBTQ+ jest modyfikacja logotypów firm, tak aby kolorystyka przypominała tęczę.

Rzecz jasna i ta praktyka nie jest jednoznacznie uznawana za poparcie dla społeczności – zarzuty dotyczą przede wszystkim slaktywizmu, wykorzystywania tematu praw LGBTQ+ jako sposób na zysk i generowanie ruchu oraz obłudę polegającą na chwilowej zmianie jedynie identyfikacji wizerunkowej, co nie pociąga za sobą polityki inkluzywności w firmach.

Tęczowe logotypy – marki technologiczne wspierają miesiąc dumy

W tym roku tęczowe logotypy w mediach społecznościowych opublikowały m.in. takie marki, jak CD PROJEKT RED, co nie spotkało się oczywiście z jednoznacznym poparciem (z resztą, nie tylko w tym roku…) . W komentarzach na Facebooku zawrzało i, podobnie jak w przypadku pojawienia się kolorowego emblematu w BNP Paribas, klienci firm odgrażali się, że przestaną korzystać z ich usług. Nie zabrakło jednak słów poparcia: „Piękne logo! Jestem dumny z mojego banku” napisał jeden z internautów.

https://www.facebook.com/BNPParibasBankPolska/photos/a.141425622565394/5737950086246225/

Ciekawą inicjatywą wykazało się Sony, które opublikowało swoje poparcie dla społeczności, informując dodatkowo o współpracy z organizacją LGBT Technology Partnership & Institut, która ma na celu stworzenie bezpiecznej przestrzeni równości dla wszystkich w środowisku branży technologicznej.

https://www.facebook.com/Sony/photos/a.102829011906700/621884706667792/

„Bezpieczną” taktykę (aby nie użyć mocniejszego słowa), przyjął na przykład Mercedes. Co prawda na głównym profilu na Facebooku pojawiła się charakterystyczna trójramienna gwiazda w barwach tęczy (takowe zyskały też m.in. konta Mercedes Polska, Indie, Vietnam, Holandia czy Wielka Brytania), to już rosyjskie czy malezyjskie konta Mercedesa nie dostąpiły tego „zaszczytu”.

Ulice są domem dla samochodów Mercedes-Benz, ale także miejscem połączenia i społeczności dla ludzi o różnych tożsamościach. W tym miesiącu dumy honorujemy ulice na całym świecie, które zdefiniowały kulturę LGBTQIA+. Dzielimy się historiami osób queer i ich inspirujących podróży do prawdziwego ja. W Mercedes-Benz świętujemy każdą wybraną przez Ciebie drogę i pielęgnujemy kulturę uznania i szacunku.

facebook.com/MercedesBenz

Oficjalny, międzynarodowy profil BMW również zmienił swoje kolory (ale na kontach polskich mediów społecznościowych BMW na Facebooku i Instagramie flagi brak – przynajmniej na moment publikacji tekstu). Fani motoryzacji, którzy nie zgadzają się z założeniami miesiąca dumy, wypisywali obelgi pod zdjęciem kolorowego logotypu BMW i grozili, że nie będą kupować pojazdów marki. Administrator musiał ograniczyć możliwość dodawania komentarzy.

Jak podaje portal Wirtualne Media, specjalną ofertę związaną z obchodami miesiąca dumy przygotowała Grupa TVN Warner Bros. Discovery, aby zwiększyć reprezentację i widoczność społeczności LGBTQ+ w mediach. Przewidziane są zarówno wydarzenia wewnętrzne dla pracowników firmy, jak i premiery filmów i seriali związanych ze społecznością LGBTQ+ na Player.pl, HBO Max, VOD.pl oraz TVN24 GO.

Wierzymy, że różnorodność jest jednym z kluczowych elementów sukcesu naszej organizacji

– informuje Agnieszka Maciejewska, GVP People & Culture w TVN Warner Bros. Discovery.

Źródło: opracowanie własne

Motyw