social_media

Do czego wykorzystujemy social media? Czym są i czy można w nich zarabiać?

13 minut czytania
Komentarze

Social media od wielu lat stanowią nieodłączny element naszej rzeczywistości. Bez względu na to, czy jesteśmy w domu, pracy czy szkole scrollujemy najnowsze wieści ze świata na ekranach naszych smartfonów. Choć portale społecznościowe towarzyszą nam od rana do wieczora, to na niektóre z nich zaglądamy nieco rzadziej. Sprawdzamy, które serwisy cieszą się największą popularnością i jakie korzyści płyną z ich użytkowania.

Social media zawładnęły światem. Nie służą już tylko do przeglądania materiałów publikowanych przez znajomych i serwisy informacyjne. Wiele osób uczyniło z nich swoje główne źródło dochodu – w tym kontekście najczęściej wymieniane są YouTube oraz Instagram. Przyjrzyjmy się, co piszczy w trawie portali społecznościowych.

Co to jest social media?

co_to_jest_social_media

Social media można określić mianem grupy aplikacji, które korzystają z internetowych rozwiązań. Ich działanie opiera się na technologicznych i ideologicznych podstawach Web 2.o. Służą do tworzenia oraz wymiany różnorodnych treści przez użytkowników. Jednak stworzenie jednej definicji jest dość trudne, ponieważ pojęcie „social media” jest bardzo pojemne i płynne. Ponadto definicje tworzono w różnej fazie rozwoju aplikacji oraz portali społecznościowych.

Czym więc są social media? Jak najpełniej je opisać? Najlepszym rozwiązaniem jest przedstawienie ich najważniejszych cech. Zaliczają się do nich:

  • tworzenie konta, w którym zawarte są zdjęcia oraz opis,
  • opcja publikowania treści tekstowych, multimedialnych oraz prowadzenia transmisji na żywo,
  • śledzenie profili oraz materiałów, które tworzą inni użytkownicy,
  • reagowanie na treści, które tworzą inni za pomocą: komentarzy, udostępnień, reakcji,
  • subskrypcja profili i kont (obserwacja, dodawanie do znajomych).

Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie te cechy, za social media możemy uznać fora dyskusyjne, portale randkowe (np. Tinder), a także gry typu multiplayer, gdzie konieczna jest współpraca pomiędzy graczami.

Kiedy powstał pierwszy portal społecznościowy? Prekursorem portali tego typu był serwis classmates.com, który oficjalnie wystartował w 1995 roku. Randy Conrads stworzył go, aby zapewnić nawiązanie kontaktu osobom, które poznały się w szkole podstawowej, liceum oraz w trakcie studiów. Każdy, kto zalogował się w serwisie, mógł również nawiązać nowe znajomości.

W Polsce pierwszym portalem społecznościowy była Nasza Klasa, która została stworzona na wzór serwisu classmates.com. Nk.pl powstało w 2006 roku z inicjatywy kilku studentów Uniwersytetu Wrocławskiego, którzy chcieli odnaleźć swoich znajomych ze szkół, do których wcześniej uczęszczali. Serwis zrzeszał zarówno starsze, jak i młodsze osoby i szybko zyskał ogromną popularność. Kiedy Facebook stał się popularny, twórcy portalu zaczęli wprowadzać funkcjonalności, które się tam pojawiały – np. śledzik, ocenienie zdjęć. NK niestety nie była w stanie pokonać światowych gigantów social mediów i 27 lipca 2021 roku została oficjalnie wyłączona.

Do czego wykorzystujemy social media?

Social media służą nam do zaspokajania różnorodnych potrzeb. Najczęstszym powodem korzystania z nich jest po prostu chęć bycia na bieżąco z tym, co dzieje się u naszych znajomych, komunikowania się z innymi ludźmi oraz poznawania nowych osób. W ten sposób realizowane są potrzeby przynależności oraz miłości. W tym obszarze główne role odgrywają Messenger, WhatsApp oraz portale randkowe umożliwiające odnalezienie drugiej połówki, np. Badoo lub Tinder.

Social media służą również do śledzenia najnowszych wydarzeń ze świata. W ten sposób realizowana jest psychologiczna potrzeba bezpieczeństwa. Jeśli jesteśmy na bieżąco, łatwiej jest przewidzieć lub przygotować się na pewne wydarzenia. Tutaj dobrym przykładem jest pandemia Covid-19.

Portale społecznościowe bardzo łatwo wypełniają nasz wolny czas. Jeśli czujemy się np. znudzeni, bez trudu znajdziemy ciekawy lub rozrywkowy content. Zabawny filmik z kotem szybko poprawia nastrój, a infografiki z obszaru edukacji pozwalają na przyswajanie wiedzy w atrakcyjny sposób.

Social media to także świetne miejsce do dzielenia się opiniami, materiałami wideo oraz zdjęciami. Co w ten sposób zyskujemy? Wzrasta nasza pewność siebie, jesteśmy dostrzegani przez inne osoby i budujemy swoją pozycję (tu warto wspomnieć o influencerach, którzy z portali społecznościowych uczynili swoje źródło dochodu).

Serwisy społecznościowe pozwalają także na poszukiwanie i kupowanie nowych produktów. W ten sposób zaspokajamy wiele swoich potrzeb. Różnorodne kursy umożliwiają podnoszenie kwalifikacji, dzięki czemu zyskujemy szansę na awans lub znalezienie lepiej płatnej pracy. Natomiast jeśli znajdujemy nowe ubrania lub kosmetyki do makijażu, wystarczy zaledwie jedno selfie, aby zrealizować potrzebę bycia dostrzeżonym.

Jakie serwisy należą do social media? 5 najpopularniejszych portali

Fot. Unsplash

Serwisów społecznościowych z każdym rokiem przybywa. Jednak nie zmienia to faktu, że w czołówce portali tego typu wciąż znajdują się światowi giganci. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest oczywiście ich ciągły rozwój i dodawanie nowych funkcji, które niejednokrotnie zostały podpatrzone o konkurencji.

Jakie social media cieszą się aktualnie największą popularnością? Sprawdziliśmy, z jakich serwisów użytkownicy z całego świata korzystają najchętniej.

Facebook

Facebook powstał w 2006 roku i chociaż przez pewien czas wyprzedzał go MySpace (z powodu wielu skandali stracił zaufanie użytkowników), to wciąż jest liderem social mediów. Z portalu stworzonego przez Zuckerberga korzysta około 3 miliardy użytkowników na całym świecie.

Coraz częściej pojawiają się pogłoski, że portal traci zainteresowanie wśród najmłodszych użytkowników na rzecz TikToka. Facebook nie zyskuje również na nowych pomysłach – takich jak np. Metaverse. Wirtualna rzeczywistość, którą wykreowali twórcy, nie prezentuje dobrego poziomu pod względem grafiki, dlatego wielu użytkowników odrzuciło to rozwizanie. Social media się zmieniają, więc istnieje spore ryzyko, że Facebook niebawem straci pozycję lidera.

YouTube

Na drugim miejscu uplasował się YouTube, z którego korzysta około 2,5 mld użytkowników. Z czego wynika jego popularność? W ostatnich latach największym zainteresowaniem cieszą się materiały wideo, na co wpływ miał oczywiście TikTok. W serwisie oprócz treści rozrywkowych dostępnych jest również wiele materiałów poświęconych nauce, samorozwojowi oraz kulturze.

WhatsApp

Z WhatsApp korzysta ponad 2 miliardy ludzi ze 180 krajów. Początkowo był wykorzystywany do przesyłania zdjęć i wiadomość do przyjaciół i rodziny. Jednak później ze względu na ogromną popularność i łatwość użytkowania stał się narzędziem biznesowym. Facebook obawiał się, że aplikacja pokona Messengera, dlatego wykupił konkurenta, co nie spodobało się wielu użytkownikom. WhatsApp oferował anonimowość, Facebook niestety pod tym względem nie cieszył się zaufaniem.

Jednak pomimo tego, że Meta jest właścicielem tego serwisu, to wciąż jest on najczęściej wykorzystywanym narzędziem do komunikacji.

Instagram

Z Instagrama korzysta ponad 2 mld ludzi na całym świecie. Początkowo służył on tylko do publikacji zdjęć, jednak teraz coraz częściej możemy spotkać tam krótkie materiały wideo, czyli rolki – pomysł zaczerpnięty z TikToka. Warto podkreślić, że fotografie i grafiki publikowane w tym serwisie cieszę się o 23% większym zaangażowaniem niż obrazy umieszczane na Facebooku. Ponad 60% użytkowników codziennie loguje się w aplikacji.

TikTok

Jakie social media rozwijają się najszybciej? To oczywiście Instagram i TikTok. Chiński portal społecznościowy powstał w 2016 roku i do tej porty zgromadził ponad 1 mld użytkowników. W Polsce korzysta z niego ponad 13 mln osób i wyprzedzają go tylko Facebook i Instagram. Serwis największą popularnością cieszy się wśród użytkowników w wieku od 18 do 24 lat.

Z czego słynie TikTok? Aplikacja umożliwia użytkownikom tworzyć i udostępniać filmiki na różnorodne tematy. Tiktokerzy mają do dyspozycji szeroki wybór dźwięków, fragmentów utworów oraz filtrów, które mogą dodawać do swoich materiałów.

Jakie inne portale są uznawane za social media? Do popularnych serwisów zaliczane są także:

  • Facebook Messenger – 1,3 mld użytkowników,
  • WeChat – ok. 1,3 mld,
  • Telegram – ok. 700 mln,
  • Discord – ok. 500 mln,
  • Snapchat – ok. 300 mln,
  • Pinterest – ok. 400 mln,
  • Reddit – ok. 300 mln,
  • Twitter – ok. 400 mln,
  • Quora – ok. 300 mln,
  • Twitch – ok. 140 mln,
  • Tinder – ok. 75 mln.

Serwisy do zadań specjalnych – jakie to są media społecznościowe?

Social media w Polsce charakteryzują się lokalną specyfiką. Trendy w naszym kraju różnią się od tych globalnych. Twitter to dość specyficzne miejsce, które służy głównie do komentowania wydarzeń natury politycznej. Najchętniej udzielają się na nim Amerykanie, natomiast w Polsce w 2022 roku korzystało z niego zaledwie 26% Polaków.

Ciekawym portalem jest również serwis Linkedin. W naszym kraju korzysta z niego około 20% internautów. Jest on traktowany jako portal biznesowy, na którym w głównej mierze udzielają się profesjonaliści oraz osoby, które aktywnie poszukują pracy. Jednak w ostatnich latach zaczął upodabniać się do Facebooka i otwierać na osoby, które nie są związane z biznesem. Coraz częściej pojawiają się tam profile związane z dziennikarstwem, nowymi technologiami lub sztuką.

Jak zarabiać w social media?

Coraz więcej osób uważa social media za swoje główne źródło dochodu. I w zasadzie już nikogo to nie dziwi, ponieważ portale społecznościowe oferują coraz więcej funkcjonalności. Początkowo wykorzystywano je do komunikacji z rodziną i przyjaciółmi, jednak z czasem okazało się, że są one również świetnym narzędziem do promowania usług oraz produktów.

Obecnie można liczyć na wysokie zarobki w social mediach, korzystając z takich serwisów jak YouTube, Instagram czy Facebook. Każda z tych platform oferuje zupełnie inne możliwości – w łatwy sposób otworzysz własny sklep lub weźmiesz udział w programie partnerskim. Ciekawą opcją jest także afiliacja, czyli reklamowanie produktów danej firmy i otrzymywanie za to wynagrodzenia.

Zostań influencerem

Influencerzy zarabiają w social mediach najwięcej. W różnych serwisach obserwuje ich bardzo wiele osób, dlatego też często ich zdanie liczy się podczas podejmowania decyzji zakupowych. Jeśli chcesz zostać dostrzeżony przez reklamodawców, rozważ dołączenie do platform dla influencerów takich jak: Brandwatch czy Reachblogger.

Na największe zarobki w social mediach mogą liczyć osoby prowadzące blogi związane z modą oraz streamerzy udostępniający swoje materiały na YouTubie.

Wiele marek przed podjęciem współpracy z influencerem bierze pod uwagę nie tylko liczbę osób obserwujących dany profil, ale także liczbę udostępnień, tagów, komentarzy i polubień. Z tego względu niezwykle istotne jest wchodzenie w interakcję z fanami np. poprzez odpowiadanie na ich komentarze.

Zarabiaj na Facebooku

Facebook to również platforma, którą możesz wykorzystać do zarabiania w social mediach. Na tym portalu możesz promować zarówno swoje usługi i produkty, jak i te oferowane przez inne firmy. Swój fanpage możesz z łatwością przekształcić w sklep internetowy. Jak to działa? Facebook umożliwia stworzenie katalogu produktów. Wystarczy zaledwie jedno kliknięcie, a użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony na stronę internetową, na której znajduje się Twój e-sklep.

Dobrą opcją jest również prowadzenie sprzedaży w grupach na Facebooku lub na Facebook Marketplace. W tych dwóch przypadkach liczba polubień na Twoim fanpage’u nie ma znaczenia. Jeśli chcesz sprzedawać swoje usługi lub produkty, warto zainwestować w płatne reklamy.

Na Facebooku możesz także zarabiać, umieszczając sponsorowane posty z materiałami, które udostępniają Ci reklamodawcy. Najczęściej jest to krótki tekst lub zdjęcie, na którym widoczny jest dany produkt. W social mediach zarabiasz również na afiliacjach – otrzymujesz pieniądze za każde kliknięcie linku przez użytkownika.

Zarabiaj na Instagramie

Social media takie jak Instagram oraz Facebook pozwalają na otrzymywanie zarobków w podobny sposób. Jeżeli prowadzisz profil biznesowy na IG, możesz wyeksponować produkt na zdjęciu, dodając odpowiednie tagi. Kiedy użytkownik kliknie link, zostanie przeniesiony na stronę Twojego sklepu.

Wiele firm chętniej oferuje posty sponsorowane na Instagramie, ponieważ produkt jest przedstawiany w bardziej przystępny dla odbiorców sposób. W tym serwisie można również dodawać hashtagi, które zwiększają widoczność postów oraz zasięgi.

Na Instagramie działa również funkcja Stories. Umożliwia ona umieszczanie linków do zewnętrznych lub własnych stron, takich jak np. blogi (pamiętaj, że w tym wypadku powinieneś mieć co najmniej 10k obserwujących). Wielu influencerów korzysta z tej platformy, ponieważ ma niski próg wejścia. Możesz zacząć zarabiać, mając zaledwie kilka tysięcy obserwujących.

Warto jednak podkreślić, że od liczby obserwujących większe znaczenie mają komentarze, polubienia oraz udostępnienia wpisów. Możesz mieć kilkanaście tysięcy obserwujących, ale jeśli ich zaangażowanie jest bardzo małe, to reklamodawcy raczej nie będą się do Ciebie zgłaszać.

Zarabiaj na YouTube

Jak zarabiać na YouTubie? To temat rzeka! Pierwszym ważnym krokiem na drodze do sukcesu w social mediach jest przede wszystkim regularne publikowanie ciekawych treści. Wówczas będziesz mógł przystąpić do programu partnerskiego YouTube. Jak to działa? To po prostu monetyzacja Twoich zasięgów – w zależności od liczby wyświetleń na Twoje konto zaczną wpływać pierwsze środki. Oczekujesz większych sum? W tym przypadku potrzebujesz kilkudziesięciu tysięcy wyświetleń pod każdym z Twoich filmów.

Wielu influencerów działających na YouTubie uważa sponsoring za główne źródło dochodu. Podczas emisji materiału należy dodać wzmiankę o reklamowanym produkcie, a w opisie filmu dodać link, który do niego prowadzi. W tym przypadku zarobki są uzależnione od ilości subskrybentów.

Na początku wybieraj takich reklamodawców, którzy oferują produkty lub usługi zgodne z profilem Twojej działalności w serwisie. Zatem jeśli jesteś fizjoterapeutą, możesz reklamować sprzęt do rehabilitacji. YouTube pozwala także na dodawanie reklam na początku lub na końcu filmu, które są dopasowane zainteresowań oraz lokalizacji odbiorców. Jeśli Twoi subskrybenci obejrzą je w całości, na Twoje konto wpłyną pieniądze.

Czy warto korzystać z social mediów?

Serwisy społecznościowe obecnie służą już nie tylko do wyrażenia siebie i dzielenia się z rodziną i przyjaciółmi ważnymi wydarzeniami z naszego życia. Social media stały się również miejscem pracy dla wielu influencerów, youtuberów i instagramerów. Karierę na portalach tego typu możesz zacząć bez wychodzenia z domu – wystarczy Ci komputer lub smartfon, połączenie z internetem i ciekawy pomysł.

Motyw