Sieć popularnych sklepów spożywczych działających w Polsce na zasadzie franczyzy oferuje akcję promocyjną skierowaną do osób kupujących… wyroby tytoniowe. Kontrowersyjne? Tak – już jest zawiadomienie do prokuratury.
Hot dog za złotówkę przy zakupie papierosów
Jak podają Wirtualne Media, Żabka w swojej aplikacji proponuje promocje: kupujesz papierosy wybranych marek, za symboliczną złotówkę dostaniesz kawę, hot-doga lub panini. Bonus dostaniemy także po zakupie wkładów do popularnych podgrzewaczy tytoniu firmy.
Promocja Żabki jest o tyle kontrowersyjna, że dotyczy wyrobów tytoniowych, których promowanie w mediach jest prawnie zakazane. Nie można reklamować papierosów w telewizji, radiu, prasie, na plakatach i w środkach usług informatycznych.
Zabrania się reklamy wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych i promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz reklamy i promocji produktów imitujących te wyroby, lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych (…).
art. 8, pkt 1, Dz.U.2023.700
Najwyraźniej twórcy kampanii chcieli obejść przepisy i być może wykorzystać jakąś lukę w prawie, ponieważ promocja znalazła się w aplikacji Żappka w specjalnej zakładce „strefa palacza”.
Nie trzeba chyba zaznaczać, że promocja spodobała się osobom kupującym wyroby tytoniowe. Oprócz paczki papierosów mogli także w promocji „1+1” liczyć na coś na ząb albo czarną kawę przed lub po pracy. Ale oferta nie przypadła do gustu wszystkim, więc Żabka może mieć kłopoty.
Ministerstwo Zdrowia reaguje
Wieść o kontrowersyjnej promocji Żabki rozniosła się dość szybko, dlatego równie błyskawicznie można było liczyć na reakcję ze strony odpowiednich instytucji. Kilka godzin temu pojawiła się odpowiedź Ministerstwa Zdrowia – zwrócono uwagę na szkodliwą reklamę i poinformowano o złożeniu zawiadomienia do prokuratury oraz UOKiK. Żabka jest zatem w opał(r)ach 🙂.
Źródło: Wirtualne Media, opracowanie własne