W obecnej chwili GTA VI to niepowtarzalny, święty Graal wśród nadchodzących gier na komputery i konsole. Sytuacja jest tak kuriozalna, że nawet nie jesteśmy w 100% pewni, czy rzeczywiście kolejne dzieło Rockstar Games będzie miało taką nazwę? Niemniej jednak, spróbujmy zebrać wszystkie istotne informacje i podsumować dotychczasowe wiadomości o nowym Grand Theft Auto.
GTA VI – spis treści
Najważniejsze — GTA VI rzeczywiście powstaje
Pierwsze potwierdzenie GTA VI — a tak naprawdę — nienazwanej kontynuacji Grand Theft Auto, pojawiło się w lutym 2022 r., kiedy to przemycono tę informację w kontekście ponownego, dedykowanego wydania GTA V na PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S.
Prace nad grą zostały również potwierdzone przez Take-Two Interactive w sierpniu 2022 r., po czym wydawca i deweloper znów zakopał się pod Ziemię. Ten stan potrwałby najpewniej do teraz, gdyby nie bezprecedensowy wyciek wczesnej wersji gry, który Rockstar Games za wszelką cenę chciało całkowicie usunąć z sieci.
Determinacja była tak wielka, że oberwało się nawet twórcom Goat Simulator 3 za próbę wykorzystania nagrań w jednym ze zwiastunów produkcji. W Internecie jednak nic nie ginie, dlatego nagrania możecie z łatwością znaleźć na YouTube.
Co przecieki zdradzają na temat GTA VI?
Na początku zaznaczę, że podchodziłbym do tej sekcji z dość sporą rezerwą. Prace na GTA VI ciągle trwają, a w przypadku tak długich cykli tworzenia gier, tytuły mogą być całkowicie restartowane, przez co żaden z poniższych detali się może nie potwierdzić, nawet jeśli pojawił się na opublikowanych wcześniej fragmentach wersji alpha dzieła Rockstar Games.
Informacje z wrześniowego wycieku GTA VI wskazują, że miejscem akcji gry ponownie będzie słoneczne, Vice City, miasto inspirowane amerykańskim Miami. Tym razem jednak, będą to czasy współczesne, a nie lata 80. XX wieku, jak w oryginale z 2002 r. Głównymi bohaterami mają być postacie nazwane Jason i Lucia, a fabuła gry ma opierać się na schemacie i działaniach Bonnie & Clyde, słynnej pary przestępców z lat 30. XX wieku. Obecnie wiemy jedynie tyle, że para bohaterów ma posiadać bliżej nieokreślone umiejętności specjalne.
Istnieje jednak więcej detali na temat interaktywności Vice City. W GTA VI ma działać pełnoprawne metro (no cześć, Cyberpunk 2077), a miasto ma być wypełnione prostymi punktami do rabunków, w których gracze będą mogli złapać trochę dodatkowej gotówki. Jest to o tyle ciekawe, że podczas kradzieży, postać może wejść w interakcje ze znajdującymi się w lokalu NPC (zastraszanie, celowanie, obezwładnienie).
Detale dotyczące liczby wydarzeń w mieście są wręcz imponujące. Pojawiają się wskazania na występowanie interaktywnych pchlich targów, ringów z podwórkowym wrestlingiem, strzelnic, sal gimnastycznych, lombardów, ciucholandów, sklepów wędkarskich, kamperów.
System ekwipunku ma się odnosić do Red Dead Redemption II, choć i tu stwierdzono dwa jego rodzaje: ekwipunek wspólny oraz dzielony między Jasona i Lucię. Po analizach fragmentów rozgrywki, sam system strzelania jest również porównywany do Red Dead Redemption II oraz – to ciekawe – Max Payne 3. Napotkani w mieście NPC będą się różnić wzrostem i wagą, ale mają też stosownie reagować na zachowania gracza, tj. wyciąganie i celowanie bronią. Trwają też spekulacje, czy dostrzeżony w mieście monitoring miasta rzeczywiście działa, czy stanowi tylko element dekoracji.
Oprócz tego, na graczy czekają wydarzenia z wyścigami, niezwykle wysoki poziom oświetlenia (pytanie jak bardzo będzie promowany ray-tracing), aplikacje do mediów społecznościowych wewnątrz gry, ale też losowe spotkania z kieszonkowcami. Mnie najbardziej zaciekawiła wzmianka o UFO, które w serii GTA ma przecież bogatą historię.
Kiedy GTA VI będzie miało swoją premierę?
Oj kochani, sam chciałbym to wiedzieć! Wszystkie aktualne plotki wskazują na 2025 r., bez celowania w konkretne miesiące. W teorii końcówka 2024 r. również jest możliwa, ale z pewnością rozumiecie, że tak naprawdę to wróżenie z fusów.
Niezależnie od daty premiery, jedno jest pewne — to będzie największa premiera w historii branży gier od czasów… GTA V w 2013 r. Na przestrzeni wszystkich platform, to obecnie druga najlepiej sprzedająca się gra w historii, z wynikiem 175 mln sprzedanych kopii (1. lokatę zajął Minecraft, 238 mln egzemplarzy).
Dodając do tego finansowy i wieloletni sukces GTA Online, nic w tym dziwnego, że Rockstar Games nie spieszy się do wydania GTA VI. W porównaniu do Cyberpunk 2077, ta gra po prostu musi spełnić (nawet te przesadzone) oczekiwania fanów. W przeciwnym wypadku, więcej tak dużych gier od Rockstar Games nie będzie, a cała branża wpadnie w tarapaty.
zdjęcie główne: materiały prasowe / Rockstar Games