Nie tylko kosmos. NASA prezentuje swój elektryczny samolot

mm Paweł Maretycz Newsy 2019-11-12

NASA jest najbardziej znana ze swoich misji kosmicznych. Jednak organizacja zajmuje się także bardziej przyziemnymi sprawami. W piątek pokazała eksperymentalny samolot elektryczny Maxwell X-57 w Centrum Badań Lotniczych Armstrong w Edwards w Kalifornii. Jak podał Reuters, samolot, który został zaadaptowany z włoskiego, czteromiejscowego samolotu Tecnam P2006T, jest w fazie rozwoju od 2015 roku. Zamiast zwykłego silnika spalinowego, wykorzysta 14 elektrycznych silników i będzie zasilany specjalnie zaprojektowanymi bateriami litowymi. Pomimo długiego czasu rozwoju, X-57 jest wciąż co najmniej rok od pierwszego lotu próbnego.

Elektryczny samolot NASA

Elektryczny samolot NASA

Sama prezentacja samolotu to jednak nie wszystko. Agencja pokazała także nowy symulator, który daje pilotom wyobrażenie o tym, w jaki sposób ostateczna wersja X-57 będzie manewrować w powietrzu. Pojazd latający znajduje się obecnie w pierwszej z trzech konfiguracji, zwanej Modification II. Ostatnia iteracja, czyli modyfikacja IV, będzie miała węższe, lżejsze skrzydła. Nie jest to łatwe, wymaga to bowiem nie tylko zastosowania wytrzymałych i lekkich materiałów, ale także nadania im odpowiedniej budowy zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Dodatkowo skrzydło takie musi być odporne na szereg czynników zewnętrznych takich jak duże zmiany temperatur. X-57 będzie również wykorzystywał śmigła podnośnikowe do startów i lądowań, które zostaną cofnięte podczas fazy przelotu.

Zobacz też: Huawei P30 i P30 Pro otrzymują EMUI 10 z Androidem 10

Skupiamy się na rzeczach, które mogą pomóc całej branży, a nie tylko jednej firmie. Naszym celem jest polecieć tym samolotem pod koniec 2020 roku.

— powiedział Brent Cobleigh, kierownik projektu w Centrum Badań Lotniczych NASA Armstrong.

Podobnie jak w przypadku innych samolotów elektrycznych, obecne ograniczenia dotyczące baterii dają X-57 ograniczony zasięg. Największą ich wadą jest duża masa, znacznie większa niż paliwa zapewniającego podobną energię. Przewiduje się, że może być wykorzystywany w lotach krótkodystansowych, jako taksówka powietrzna lub jako samolot pasażerski dla małej liczby osób.

Źródło: TechSpot






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x