Dlaczego choinkowe lampki tak bardzo się plączą? Naukowcy znaleźli odpowiedź

Za każdym razem, kiedy chowam lampki choinkowe, staram się je zwinąć tak, aby było je łatwo rozplątać w przyszłym roku. Za każdym razem, kiedy je rozwijam, przeklinam na to, że są poplątane. I nie tylko ja tak mam. Problem ten jest na tyle powszechny, że naukowcy postanowili sprawdzić co się w ogóle z nimi dzieje. Warto także podkreślić, że ta sama zasada odpowiada za poplątane słuchawki.

Dlaczego lampki choinkowe zawsze są poplątane?

No dobrze, trudno tu mówić o newsie, gdyż to badanie pochodzi z 2007 roku. Na pewno jest ono jednak bardzo aktualne. Otóż w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences pojawiło się badanie, które wyjaśnia problem lampek i słuchawek, który udowodniono eksperymentalnie. Otóż naukowcy umieścili sznurek w pudełku, a potem potrząsnęli nim 3400 razy. W procesie tym powstało ponad 120 typów węzłów – i nie chodzi tu o ich liczbę, a o rodzaje. Warto też dodać, że ilość wstrząsów była ostro przesadzona – wystarczy ich znacznie mniej:

Tworzenie się węzłów nie trwało zbyt długo — może około 10 sekund. Byliśmy tym zaskoczeni. Natychmiast zaczęliśmy widzieć, jak zaczynają się tworzyć te skomplikowane węzły. To wszystko działo się bardzo szybko.

– Stwierdził współautor badania Douglas Smith, profesor na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.