nasa x59 quesst

Nowy wymiar prędkości dźwięku. NASA przełamie barierę z X-59 firmy Lockheed Martin

2 minuty czytania
Komentarze

Innowatorzy lotniczy mają nadzieję, że jeszcze raz przełamią barierę dźwięku. Wszystko dzięki nowej misji NASA, która pozwoli na osiągnięcie niebotycznej prędkości w zupełnie inny sposób. Sukces być może pozwoli nam wrócić do latania z prędkością naddźwiękową (i szybszą) komercyjnie.

NASA QueSST, czyli „cichy samolot ponaddźwiękowy”

nasa x59 quesst

NASA QueSST (Quiet SuperSonic Technology) to nowy projekt modelu X-59, którego celem jest polecieć szybciej niż prędkość dźwięku, bez wydawania głośnych dźwięków. To właśnie one doprowadziły do zakazu naddźwiękowych lotów w 1973 roku. Teraz, po raz pierwszy od niemal dwóch dekad, jest szansa na wznowienie komercyjnych lotów naddźwiękowych. Ostatnim takim samolotem był Concorde. Przypomnijmy, że samolot ten pokonywał trasę w Paryż-Nowy Jork w zaledwie… 3,5 godziny! Obecnie taki lot trwa ponad dwa razy dłużej, czyli 8 godzin i 20 minut. Nowoczesny komercyjny samolot ultradźwiękowy, który mieści się w przepisach i normach bezpieczeństwa, może być więc przełomem w lotnictwie.

Plan badań jest prosty: X-59 przeleci nad kilkoma mieszkalnymi dzielnicami, by sprawdzić, jak rezydenci zareagują na przelot samolotu. Rzecz w tym, że… O testach będą wiedzieli tylko przedstawiciele organów regulacyjnych, a NASA przekonuje, że mieszkańcy prawdopodobnie nawet nie zauważą różnicy. Jeśli tak będzie, zostaną napisane nowe przepisy, które zniosą dotychczasowe ograniczenia.

A kiedy tak się stanie, będzie to kolejny historyczny kamień milowy w locie, potencjalnie otwierając nową erę w podróżach lotniczych, w której pasażerowie linii lotniczych mogą wskoczyć do odrzutowca o prędkości naddźwiękowej w porze śniadania w Los Angeles, aby dokonać rezerwacji na lunch w Nowym Jorku” – przekonuje NASA

Pierwszy lot ponaddźwiękowy miał miejsce w październiku 1947 roku, czyli równo 75 lat temu. Maszyną przekraczającą barierę był samolot rakietowy Bell X-1. Wielu inżynierów twierdziło wówczas, że bariera dźwięku jest nie do przełamania, zatem piloci „dokonali niemożliwego”. Teraz, po 50 latach braku widocznego progresu, NASA znów próbuje pobić kolejne rekordy i wprowadzić je do użytku komercyjnego. Ma to po części także wymiar symboliczny.

W pewnym sensie utknęliśmy z naszymi samolotami około 8 machów przez ostatnie prawie 50 lat, więc możliwość dotarcia tam – gdziekolwiek jest – znacznie szybciej, nadal jest rodzajem niespełnionego marzenia” – mówił Peter Coen, menadżer misji QueSST.

Motyw