Srebrny samochód elektryczny z nowoczesnym designem jedzie po asfaltowej drodze przy ładnej pogodzie.

Ładowanie samochodu elektrycznego raz na 1000 km. Od teraz to rzeczywistość, a nie marzenie

4 minuty czytania
Komentarze

Elektryk, który w końcu będzie pokonywał dalekie trasy bez ładowania? Mercedes VISION EQXX wykazał się w ostatnich rzeczywistych testach na drogach, pokonując dystans ponad 1000 km. Ładowanie samochodu elektrycznego w takich warunkach byłoby przyjemnością. Niemiecki producent już zapowiedział, że będzie to kierunek rozwoju nie tylko tego, ale i wszystkich elektrycznych modeli marki.

Samochody elektryczne i problematyczny zasięg

Elektryk srebrzysty samochód koncepcyjny Mercedes-Benz EQXX widziany z tyłu na tle zachodzącego słońca i horyzontu.
Fot. Mercedes-Benz / materiały prasowe

Zasięg pojazdów elektrycznych to jeden z ulubionych tematów do dyskusji wśród przeciwników elektromobilności. Wątpliwości pojawiają się głównie ze względu na ograniczenia w podróżowaniu i pokonywania długich dystansów bez konieczności ładowania. Krytyka jest zresztą uzasadniona – zasięg elektryków to obecnie 400-500 km, ale na przykład podczas mroźnych dni to zupełnie inna historia. Zasięg Tesli w zimie drastycznie spada, co potwierdzali kierowcy posiadający różne modele marki. Takie anomalie nie dotyczą zresztą jedynie pojazdów Tesli – nie od dziś wiadomo, że samochody elektryczne i niskie temperatury to nie jest dobre połączenie.

Innowacje w elektromobilności pozwalają jednak wierzyć, że pojazdy z napędem EV będą coraz bardziej efektywne. Ostatnie osiągnięcie Mercedesa VISION EQXX na pewno dołoży do tego „cegiełkę”. Przyjrzyjmy się więc, czym charakteryzuje się ten model niemieckiego producenta.

Mercedes VISION EQXX: przyszłość elektromobilności?

Zbliżenie na srebrny samochód elektryczny Mercedes-Benz EQXX z akcentem na aerodynamicznym przednim błotniku i designerskim kole.
Fot. Mercedes-Benz / materiały prasowe

Mercedes VISION EQXX to samochód elektryczny, który został zaprezentowany na targach Consumer Electronics Show w 2022 roku. Jego główną zaletą jest osiągnięcie wyjątkowo niskiego zużycia energii poniżej 10 kWh na 100 km w realnych warunkach drogowych, co przekłada się na więcej niż 10 km na kWh energii​​.

Samochód ma zaawansowane technologie zwiększające jego efektywność, w tym napęd z bezpośrednim przekazaniem mocy (ang. single-speed direct-drive transmission) do umieszczonego na tylnej osi silnika, który charakteryzuje się minimalnymi stratami mocy, wynoszącymi zaledwie 5%. Dzięki temu 95% energii zmagazynowanej w baterii jest przekazywane na koła​. EQXX może również pochwalić się bardzo szybkim ładowaniem DC, które, jak twierdzi producent, pozwala „dodać” elektrykowi 300 km zasięgu w zaledwie 15 minut.

Wnętrze samochodu to ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju, z zastosowaniem materiałów ekologicznych jak np. tapicerka z włókien bambusowych czy skóra syntetyczna z mycelium, a także akcesoria do drzwi wykonane z wegańskiego jedwabiu. Zewnętrznie EQXX wyróżnia się aerodynamicznym kształtem z tylną częścią typu Kammback. Posiadacze tego modelu nie będą musieli inwestować przydatne gadżety do samochodu – system operacyjny witający kierowców charakterystycznym „Hej Mercedes” przeniesie bowiem rozmowę z pojazdem na zupełnie nowy i bardziej naturalny poziom.

Ładowanie samochodu elektrycznego. Wnętrze luksusowego samochodu z futurystycznym wzornictwem, wyposażone w wielofunkcyjną kierownicę z logo Mercedes, szeroki wyświetlacz deski rozdzielczej, eleganckie białe siedzenia i niebieskie oświetlenie akcentowe.
Fot. Mercedes-Benz / materiały prasowe

Ponadprzeciętny zasięg – ładowanie samochodu elektrycznego raz na 1000 km

EQXX pokazał, jakie ma realne możliwości podczas testów na drogach, pokonując dystans ponad 1000 km na jednym ładowaniu​​​​. Ten pojazd to nie tylko demonstracja obecnej technologii, ale również zapowiedź przyszłych kierunków rozwoju samochodów elektrycznych marki Mercedes-Benz, z naciskiem na zwiększenie efektywności, zasięgu oraz wykorzystanie zrównoważonych materiałów w produkcji seryjnej.

Mercedes-Benz VISION EQXX tak wyobrażamy sobie przyszłość samochodów elektrycznych. Zaledwie półtora roku temu rozpoczęliśmy ten projekt, w wyniku którego powstał najbardziej wydajny Mercedes-Benz, jaki kiedykolwiek zbudowano – charakteryzujący się wyjątkowym zużyciem energii na poziomie poniżej 10 kWh na 100 kilometrów. Ma zasięg ponad 1000 kilometrów na jednym ładowaniu przy użyciu akumulatora, który zmieści się nawet w kompaktowym pojeździe.

Ola Källenius, Prezes Zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG w komunikacie prasowym

Pozostaje mieć nadzieję, że osiągnięcie modelu VISION EQXX wpłynie pozytywnie na całą branżę i dużo większy zasięg będzie standardem wśród większości nowych modeli. Choć oczywiście tysiąc kilometrów nowego Mercedesa nie rozwiązuje „zimowego” problemu elektryków.

Źródło: Mercedes-Benz, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Mercedes-Benz / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw