Elektryk, który w końcu będzie pokonywał dalekie trasy bez ładowania? Mercedes VISION EQXX wykazał się w ostatnich rzeczywistych testach na drogach, pokonując dystans ponad 1000 km. Ładowanie samochodu elektrycznego w takich warunkach byłoby przyjemnością. Niemiecki producent już zapowiedział, że będzie to kierunek rozwoju nie tylko tego, ale i wszystkich elektrycznych modeli marki.
Mercedes VISION EQXX – Spis treści
Samochody elektryczne i problematyczny zasięg
Zasięg pojazdów elektrycznych to jeden z ulubionych tematów do dyskusji wśród przeciwników elektromobilności. Wątpliwości pojawiają się głównie ze względu na ograniczenia w podróżowaniu i pokonywania długich dystansów bez konieczności ładowania. Krytyka jest zresztą uzasadniona – zasięg elektryków to obecnie 400-500 km, ale na przykład podczas mroźnych dni to zupełnie inna historia. Zasięg Tesli w zimie drastycznie spada, co potwierdzali kierowcy posiadający różne modele marki. Takie anomalie nie dotyczą zresztą jedynie pojazdów Tesli – nie od dziś wiadomo, że samochody elektryczne i niskie temperatury to nie jest dobre połączenie.
Innowacje w elektromobilności pozwalają jednak wierzyć, że pojazdy z napędem EV będą coraz bardziej efektywne. Ostatnie osiągnięcie Mercedesa VISION EQXX na pewno dołoży do tego „cegiełkę”. Przyjrzyjmy się więc, czym charakteryzuje się ten model niemieckiego producenta.
Mercedes VISION EQXX: przyszłość elektromobilności?
Mercedes VISION EQXX to samochód elektryczny, który został zaprezentowany na targach Consumer Electronics Show w 2022 roku. Jego główną zaletą jest osiągnięcie wyjątkowo niskiego zużycia energii poniżej 10 kWh na 100 km w realnych warunkach drogowych, co przekłada się na więcej niż 10 km na kWh energii.
Samochód ma zaawansowane technologie zwiększające jego efektywność, w tym napęd z bezpośrednim przekazaniem mocy (ang. single-speed direct-drive transmission) do umieszczonego na tylnej osi silnika, który charakteryzuje się minimalnymi stratami mocy, wynoszącymi zaledwie 5%. Dzięki temu 95% energii zmagazynowanej w baterii jest przekazywane na koła. EQXX może również pochwalić się bardzo szybkim ładowaniem DC, które, jak twierdzi producent, pozwala „dodać” elektrykowi 300 km zasięgu w zaledwie 15 minut.
Wnętrze samochodu to ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju, z zastosowaniem materiałów ekologicznych jak np. tapicerka z włókien bambusowych czy skóra syntetyczna z mycelium, a także akcesoria do drzwi wykonane z wegańskiego jedwabiu. Zewnętrznie EQXX wyróżnia się aerodynamicznym kształtem z tylną częścią typu Kammback. Posiadacze tego modelu nie będą musieli inwestować przydatne gadżety do samochodu – system operacyjny witający kierowców charakterystycznym „Hej Mercedes” przeniesie bowiem rozmowę z pojazdem na zupełnie nowy i bardziej naturalny poziom.
Ponadprzeciętny zasięg – ładowanie samochodu elektrycznego raz na 1000 km
EQXX pokazał, jakie ma realne możliwości podczas testów na drogach, pokonując dystans ponad 1000 km na jednym ładowaniu. Ten pojazd to nie tylko demonstracja obecnej technologii, ale również zapowiedź przyszłych kierunków rozwoju samochodów elektrycznych marki Mercedes-Benz, z naciskiem na zwiększenie efektywności, zasięgu oraz wykorzystanie zrównoważonych materiałów w produkcji seryjnej.
Mercedes-Benz VISION EQXX tak wyobrażamy sobie przyszłość samochodów elektrycznych. Zaledwie półtora roku temu rozpoczęliśmy ten projekt, w wyniku którego powstał najbardziej wydajny Mercedes-Benz, jaki kiedykolwiek zbudowano – charakteryzujący się wyjątkowym zużyciem energii na poziomie poniżej 10 kWh na 100 kilometrów. Ma zasięg ponad 1000 kilometrów na jednym ładowaniu przy użyciu akumulatora, który zmieści się nawet w kompaktowym pojeździe.
Ola Källenius, Prezes Zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG w komunikacie prasowym
Pozostaje mieć nadzieję, że osiągnięcie modelu VISION EQXX wpłynie pozytywnie na całą branżę i dużo większy zasięg będzie standardem wśród większości nowych modeli. Choć oczywiście tysiąc kilometrów nowego Mercedesa nie rozwiązuje „zimowego” problemu elektryków.
Źródło: Mercedes-Benz, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Mercedes-Benz / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.