Toyota bz samochód elektryczny w kolorze szarym stojący na szarym tle

Czas aut spalinowych przemija? Samochody elektryczne będą mogły jeździć bez ładowania

4 minuty czytania
Komentarze

Co by było gdyby elektryczne pojazdy jeździły bez zatrzymywania się na ładowanie baterii? Nowy wynalazek ze Szwecji może sprawić, że coś, co teraz wydaje nam się abstrakcją, stanie się rzeczywistością. Pokaże wam, na czym polega, elektryczna… droga.

Branżę EV czekają zmiany

O innowacjach w świecie motoryzacji słyszymy na każdym kroku. Teraz przede wszystkim oczy branży EV skupione są na tworzeniu bardziej efektywnych baterii do pojazdów elektrycznych, aby zwiększyć bezpieczeństwo i zasięg samochodów. Na horyzoncie mamy co najmniej dwie takie produkcje, o których pisałam dla was niedawno.

fot. mp Orlen

High Performance Battery (HPB) z siedzibą w Bonn w Niemczech, start-up specjalizujący się w badaniach i rozwoju zaawansowanych technologicznie akumulatorów, opracował według nich pierwszy na świecie akumulator półprzewodnikowy gotowy do produkcji seryjnej. Ma zapewnić większą wydajność i bezpieczeństwo, a także wytrzymać dziesięć razy więcej cykli ładowania niż baterie litowo-jonowe. Z kolei Toyota zawarła umowę z japońską firmą Idemitsu Kosan na produkcję pojazdów elektrycznych (EV) z bateriami stanu stałego. Firma twierdzi, że nowa technologia pozwoli w przyszłości na przejechanie na jednym ładowaniu aż 1200 km (a w przyszłości – 1500 km) i naładowanie baterii w zaledwie 10 minut.

E-roads, czyli elektryczne drogi

Ale innowacje nie skupiają się jedynie na bateriach. Elektryczne drogi, które umożliwiają ładowanie pojazdów elektrycznych w trakcie jazdy lub postoju, są stosunkowo nowym wynalazkiem i ciągle rozwijającą się technologią. Pomysł elektrycznych dróg nie jest przypisany do jednej konkretnej firmy, ponieważ rozwija się on stopniowo wraz z postępem technologicznym i potrzebami związanymi z transportem elektrycznym.

Jedna z takich innowacji pochodzi ze Szwecji, gdzie ma szansę zrewolucjonizować branżę transportu elektrycznego. Na kanale Interesting Engineering pojawił się film opisujący ten projekt. Cały materiał możecie zobaczyć tutaj:

Jak działają drogi dla elektryków?

Drogi są wyposażone w szyny elektryczne, dzięki czemu pojazdy elektryczne mogą bezproblemowo ładować się podczas podróży. Z takim wynalazkiem bez problemu można wyobrazić sobie infrastrukturę, gdzie pojazdy EV poruszają się po autostradach, eliminując częste postoje na ładowanie i rozwiązując problemy związane z zasięgiem. Drogi elektryczne zapewniają wygodę i zrównoważony rozwój, zmniejszając zapotrzebowanie na duże baterie, ale także niwelując hałas w miastach. Inna kwestia leży w ich rozpowszechnieniu i dostępności, ale przecież kiedyś same pojazdy elektryczne wydawały się dla nas snem z filmów science fiction, a teraz można kupić je w salonie.

YouTube/ Interesting Engineering

Innowacja ze Szwecji działa poprzez ładowanie przewodzące, zapewniając bezpieczny transfer energii z drogi do pojazdu, a konkretnie do jego baterii. Jedną z kluczowych zalet takiej e-drogi jest możliwość ładowania pojazdów elektrycznych w trakcie podróży. Jak widać na filmie, nie chodzi jedynie o samochody, ale także pojazdy przeznaczone do transportu zbiorowego. Ta innowacja eliminuje potrzebę stosowania dużych, ciężkich akumulatorów.

Inne podobne projekty e-dróg

Choć w filmie mowa jest o pierwszych e-drogach na świecie, nie do końca jest to prawda. Przez lata powstało już kilka projektów, które, choć być może działają trochę inaczej, zamysł mają podobny – udostępnić pojazdom dostęp do ładowania w ruchu.

Highway firmy Siemens w Niemczech, wykorzystuje elektryczne szyny lub linie nad drogami, do których mogą podłączać się pojazdy za pomocą specjalnych pantografów.

Systemy takie jak te opracowywane przez Qualcomm czy Israel’s Electreon Wireless, pozwalają na ładowanie pojazdów w ruchu bez konieczności bezpośredniego kontaktu z infrastrukturą ładowania.

Projekty podobne do Solar Roadways w USA czy SolaRoad w Holandii integrują natomiast panele fotowoltaiczne z nawierzchnią drogową, generując energię elektryczną, która może być wykorzystana do różnych celów, w tym do ładowania pojazdów.

Chociaż postęp w zakresie projektowania i wdrażania innowacji związanych z e-drogami jest imponujący, na pewno będziemy musieli jeszcze poczekać aż technologia będzie na tyle wydajna, aby obsłużyć rosnącą liczbę elektryków w miastach i poza nimi.

Źródło: Interesting Engineering, oprac. własne

Jako redakcja Android.com.pl bierzemy udział w ogólnopolskim badaniu preferencji użytkowników smartfonów i nie ukrywamy, że Twój głos oraz opinia będą dla nas niezwykle istotne. Jak wypełnisz poniższą ankietę, będziemy Ci wdzięczni!

Motyw