Czarny samochód elektryczny typu SUV podłączony do stacji ładowania na parkingu z palmami w tle.

UE staje na głowie, aby samochody elektryczne miały „lepiej”. Ważna zmiana już do 2025 roku

2 minuty czytania
Komentarze

Od 2025 roku kierowcy aut elektrycznych nie będą martwić się dostępnością szybkich ładowarek do samochodów. Unia Europejska właśnie uchwaliła prawo wymagające instalowania ładowarek EV wzdłuż wszystkich głównych korytarzy transportowych do 2025 roku. To dobra wiadomość – zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska.

Nowy projekt UE dot. transportu

Europejska „podstawowa” sieć autostrad TEN-T

Podróżowanie w dalekie trasy samochodem elektrycznym może sprawić problemy – wie o tym nasz redaktor, który przemierzył elektrykiem całą autostradę A1. Ale niedługo może się to zmienić – po pierwsze dlatego, że samochodów elektrycznych jest coraz więcej (ostatnie analizy pokazują, że zarejestrowano ich nawet więcej niż aut spalinowych), a i same produkty są coraz tańsze, a dzięki temu bardziej dostępne.

Unia Europejska przyjęła nowe przepisy, dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, które będzie ważną zmianą w europejskim sektorze transportu. Rozporządzenie ma znacznie ułatwić właścicielom pojazdów elektrycznych podróżowanie po Europie, jednocześnie pomagając ograniczyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych.

Przepis ten jest częścią większego projektu UE, zakładającego znaczne zmniejszenie śladu węglowego w sektorze transportu, na który składają się samochody osobowe, dostawcze i pojazdy ciężarowe, obecnie związane są z emisją paliw kopalnych.

fot. consilium.europa.eu

Szybkie ładowarki w Europie od 2025 roku

Od 2025 r. nowe rozporządzenie wymaga instalowania stacji szybkiego ładowania o mocy co najmniej 150 kW co 60 km wzdłuż unijnej  transeuropejskiej sieci transportowej lub systemu autostrad (TEN-T). Stacje mają umożliwiać doraźne płatności kartą lub urządzeniem zbliżeniowym bez abonamentu.

Nowe rozporządzenie przyniesie kilka korzyści właścicielom samochodów elektrycznych i dostawczych. Na pewno zmniejszy obawy związane z zasięgiem poprzez rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż głównych autostrad w Europie, dzięki czemu podróżowanie będzie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Oprócz tego UE chce ułatwić dokonywanie płatności „przy dystrybutorze” bez konieczności posiadania aplikacji lub abonamentu oraz zapewnić transparentność informacji dotyczących ceny i dostępności.

Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą przekazywać konsumentom drogą elektroniczną pełne informacje o dostępności, czasie oczekiwania lub cenie na różnych stacjach

– czytamy na stronie consilium.europa.eu.

Źródło: Komisja Europejska

Motyw