Politechnika Gdańska pozyskała nietypowy pojazd badawczy. Na pierwszy rzut oka wygląda niemal jak zwyczajny samochód, jednak w rzeczywistości jest wyposażony w specjalny system laserowy. Zastosowane technologie mają pomóc w opracowywaniu wytycznych dla zarządców dróg, które pozwolą ograniczyć remonty i utrudnienia w ruchu.
Pojazd, który pomoże zadbać o drogi
Politechnika Gdańska planuje tworzyć strategie utrzymania nawierzchni, dzięki którym zarządcy dróg zyskają wytyczne pozwalające uniknąć kosztownych remontów i w konsekwencji także utrudnień w ruchu. W opracowaniu wspomnianych strategii ma pomóc pojazd wyposażony w system do pomiaru właściwości funkcjonalnych nawierzchni, które ulegają zmianom na skutek dużego natężenia ruchu pojazdów ciężarowych oraz w wyniku działania czynników środowiskowych.
Technologia zastosowana w pojeździe może dokonywać pomiarów spękań, kolein, łat i ubytków, a także głębokości tekstury nawierzchni i stopnia jej równości. W samochodzie zastosowano jeden z najbardziej zaawansowanych systemów wykorzystujących wysokiej rozdzielczości obraz i sygnał laserowy LCMS-2 (Laser Crack Measurement System).
System ten z dużą czułością i dokładnością potrafi wyłapać uszkodzenia na większości typów nawierzchni drogowych, zarówno asfaltowych, jak i z betonu cementowego już na wczesnym etapie ich powstawania. Pomiar opiera się na przetworzeniu obrazu 3D nawierzchni o bardzo wysokiej rozdzielczości. Specjalistyczne kamery rejestrują obraz nawierzchni wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych.
– mówi dr hab. inż. Marek Pszczoła z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Pojazd jest wyposażony także w system GPS, który jednoznacznie lokalizuje uszkodzenia. Co ważne, może poruszać się po drogach z takimi samymi prędkościami, jak inne samochody.
Jest to niezwykle ważne, ze względów bezpieczeństwa użytkowników z dróg, a także ograniczenia kosztów społecznych i środowiskowych związanych z brakiem zatorów i korków, które mogłyby się tworzyć, gdybyśmy badania prowadzili w tradycyjny sposób.
– mówi dr hab. inż. Piotr Jaskuła z Politechniki Gdańskiej.
Naukowcy dzięki pozyskanym danym będą mogli opracować prognozy degradacji oraz strategie utrzymania nawierzchni, co wesprze zarządców dróg m.in. w planowaniu interwencji. Pojazd został zakupiony w ramach grantu Gdańsk Tech Research Facilities.
źródło: informacja prasowa, zdjęcie główne: Krzysztof Krzempek/Politechnika Gdańska