Ford został ogłoszony marką samochodów elektrycznych numer 2 w USA w roku 2022. Z tej okazji korporacja nie spoczęła na laurach i rozpoczęła budowę megakampusu, zwanego BlueOval City. To właśnie tam ma zostać zapoczątkowana „nowa era amerykańskich innowacji i produkcji”, a dowodem na to jest nadchodzący „Projekt T3”, czyli elektryczna ciężarówka Forda drugiej generacji.
Ford BlueOval City i 500 tysięcy ciężarówek rocznie
Megakampus powstaje w zachodnim Tennessee i będzie „domem” dla pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Ogromna fabryka rozpocznie produkcję w 2025 roku, a plan produkcyjny jest co najmniej ambitny: to właśnie tam powstanie około 500 tysięcy ciężarówek elektrycznych rocznie.
Kampus produkcji pojazdów elektrycznych i akumulatorów w zachodnim Tennessee rozpocznie produkcję w 2025 roku i będzie domem dla elektrycznej ciężarówki Forda drugiej generacji, o nazwie kodowej Project T3, i będzie w stanie wyprodukować 500 000 ciężarówek elektrycznych rocznie przy pełnej produkcji. Liczba na papierze wygląda na imponującą. Przypomnijmy, że od rozpoczęcia produkcji (wiosna 2022) do października 2022 w Stanach Zjednoczonych Ford sprzedał zaledwie około 6200 egzemplarzy swojego największego i najsłynniejszego Pickupa F150 Lightning. Możliwości produkcyjne 500 tysięcy ciężarówek rocznie mogą się więc wydawać za duże. To nic, bowiem marka planuje otworzyć produkcję nowych ciężarówek na cały świat.
BlueOval City to plan elektrycznej przyszłości Forda na całym świecie. […] Będziemy budować rewolucyjne pojazdy elektryczne w zaawansowanym zakładzie produkcyjnym, który działa w harmonii z planetą, łącząc rozwój biznesu i innowacje z postępem w zakresie ochrony środowiska.
powiedział Bill Ford, prezes Forda
BlueOval City będzie imponujące nie tylko pod kątem wielkości i możliwości produkcyjnych, ale też neutralności pod względem emisji CO2. Ford pracuje nad zasileniem wszystkich swoich fabryk na całym świecie energią odnawialną i bezemisyjną do 2035 roku, a BlueOval ma być jedną z nich.
Cała inwestycja ma wynieść około 5,6 miliarda dolarów i stworzyć około 6000 nowych miejsc pracy. Już teraz rozpoczęto programy szkoleniowe i przygotowawcze dla przyszłych pracowników.
„Projekt T3” jak „Sokół Millennium”
Projekt T3 to jedyna w swoim rodzaju okazja do zrewolucjonizowania amerykańskiej ciężarówki. Łączymy 100 lat know-how Forda w zakresie samochodów ciężarowych ze światowej klasy pojazdami elektrycznymi, oprogramowaniem i talentem w dziedzinie aerodynamiki. Będzie to platforma dla niekończących się innowacji i możliwości.
powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda
To jednak nie wszystko. Prezes powołał się na PJ O’Rourke, który opisał niegdyś amerykańskie pickupy jako „tylną werandę z dołączonym silnikiem”.
„Cóż, ta nowa ciężarówka będzie jak Sokół Millennium – z dołączoną tylną werandą.”
– dodał Farley
O samym projekcie wiadomo jeszcze niewiele. Ford obiecuje, że będzie to platforma stale rozwijana, a sama ciężarówka ma być „ciężarówką, której ludzie mogą zaufać także w epoce cyfrowej”. Pojazd będzie budowany wyłącznie z wykorzystaniem energii bezemisyjnej, a jego produkcja rozpocznie się wraz z otwarciem fabryki, w 2025 roku.
Sam obiekt BlueOval City to również część większego planu marki, który skupi się na sprawieniu, że „samochody elektryczne będą bardziej dostępne dla klientów”. Firma dąży do tego, by do końca 2026 roku na całym świecie móc 2 miliony 'elektryków’ rocznie.
Źródło: Ford, fot. Depositphotos/Wirestock